Har ni som upplever kyla övertryck i byggnaden? Jag har med svagt undertryck aldrig, inte ens vid kallare än -20 ute noterat att frånluften inte kunnat återvinnas i tillräcklig mån för att värma tilluften så den inte är obehagligt kall. Dvs inget som helt behov av eftervärme.
Hur ser era system ut i övrigt?

R reez skrev:
Har ni som upplever kyla övertryck i byggnaden? Jag har med svagt undertryck aldrig, inte ens vid kallare än -20 ute noterat att frånluften inte kunnat återvinnas i tillräcklig mån för att värma tilluften så den inte är obehagligt kall. Dvs inget som helt behov av eftervärme.
Hur ser era system ut i övrigt?
Jag har ett litet övertryck. Blev rekommenderad det iom att jag har blåbetong i väggarna.
Hur mycket tilluft har du till varje rum? Om jag sätter på borta läge så blir det som du beskriver. Men annars så måste jag ha värmare på.
Jag har isolerade rör som ligger på oisolerad vind. Det är såklart också en bidragande orsak

Vid -20 ute blåser man sällan in mer är 16/17 grader och det är en rätt låg inblåstemperatur. Man brukar ju försöka hålla sig runt 19.

S Skomm@r skrev:
Jag har ett litet övertryck. Blev rekommenderad det iom att jag har blåbetong i väggarna.
Hur mycket tilluft har du till varje rum? Om jag sätter på borta läge så blir det som du beskriver. Men annars så måste jag ha värmare på.
Jag har isolerade rör som ligger på oisolerad vind. Det är såklart också en bidragande orsak
Har luftflöden enl. Norm, men märkt att om jag har mindre undertryck än ca 5% så kan antingen rotorn isa ihop eller så blir det betydligt svalare tilluft. Testat att köra svagt undertryck och mäta radonhalten?

I Installation skrev:
Vid -20 ute blåser man sällan in mer är 16/17 grader och det är en rätt låg inblåstemperatur. Man brukar ju försöka hålla sig runt 19.
Det är ju inte speciellt kallt så det stör, speciellt inte i jämförelse med rena frånluftssystem.

R reez skrev:
Det är ju inte speciellt kallt så det stör, speciellt inte i jämförelse med rena frånluftssystem.
Men du jämför för helvete inte ett FX system med ett FTX system. Lite som att jämföra en cykel med ett tåg eller en restaurang med gyllene måsen.

I Installation skrev:
Men du jämför för helvete inte ett FX system med ett FTX system. Lite som att jämföra en cykel med ett tåg eller en restaurang med gyllene måsen.
Nu får du väl lugna dig några hekto så du inte får infarkt. Varför inte?

R reez skrev:
Nu får du väl lugna dig några hekto så du inte får infarkt. Varför inte?
Såhär tänker jag. I ett FTX-system återvinns frånluftens värmeenergi och ges till tillluften. Dvs vi har ett direkt samband mellan tilluftstemperaturen, återvinningsgraden mm.
I ett FX-system återvinns frånluften till något helt annat. Ett värmesystem, tappvarmvatten eller vad det nu kan vara. Det påverkar alltså inte en temperatur på tilluften.
Därav skall man inte jämföra dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.