Hej,
Har en nyinstallerad Thermia (bergvärme)
Tappvattnet var 45 grader.
Grannen påpekade detta och fabrikeråterställde tappvatten så på 30min har det gått från 45 till 56.
60 är att rekommendera har jag förstått.

Nu har även framledning returledning ökat ordentligt.
Se bild.
Börsvärde framledning 24,3 den är nu 62,4?!

vill ju inte ha 45 grader i tappenvatten när de rekommenderar 60.
Ej pratat med installatör

Allt ok?

• Digital kontrollpanel för vattensystem, visar temperatur, tappvattensinställningar och tider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar driftdata för uppvärmningssystem med temperaturvärden och säsongsläge.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturdata: Utetemperatur, värmepumpens framledningstemperatur, bostadens framledning och tappvarmvatten.
    Skapa konto
Värdena för framledning och returledning blir sånna vid en varmvattenkörning. Våran ser likadan ut

Ändrade du från ekonomi till normal på varmvattnet?

M Mapet890 skrev:
Ändrade du från ekonomi till normal på varmvattnet?
Nej, fabriksåterställde tappvattnet och då gick det från 45 till 58.
Står på normal och det verkar rätt?

• Bruksanvisning för värmeinställningar med varmvattenlägen: Ekonomiläge, Normalläge, Komfortläge, Boostknapp, varning om bakterietillväxt.
    Skapa konto
Redigerat:
Kommer bara upp i 56 grader.
Minst 60 är rekommendation?

Jag tror att min kör upp till cirka 60-61, kan kanske installatören ställt upp värdena på min lite, men ska inte spela någon roll om man har lite lägre.
Jag har nu ekonomiläge på, då kör den upp till 53.

Sen är den programmerad så att den gör en höjning av varmvattentemperaturen då och då med hjälp av elpatronen. Det är för att hålla borta bakterier.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men reglerna för legionella har jag för är att det ska vara minst 50 grader i alla delar av varmvattensystemet.

M Mapet890 skrev:
Men reglerna för legionella har jag för är att det ska vara minst 50 grader i alla delar av varmvattensystemet.
När du skriver alla delar av varmvattensystemet.
Menar du även fram och returledning? För där är det 26-27 grader.

Nej det du tänker på är nog värmesidan, alltså det den värmen som går till elementen,
Den temperaturen tillverkas efter hur kallt det är ute, tex 40 grader framledning och 35 i retur vid noll grader ute, till exempel

Framledning/retur är samma till husvärmeelement och varmvatten men temperaturen är olika när shuntventilen står i läge tappvatten eller elementvärme. Det sitter elpatron i framledningen som kan användas till båda typerna av produktion, shuntventilen bestämmer vart värmen tar vägen.

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.