Byggahus.se
Hej,
Jag har en IVT Greenline HT-C7 med en REGO 634. Allt som oftast blir menysystemet supersegt. Det kan ta 5 sekunder mellan att jag trycker på en knapp eller vrider på ratten innan den reagerar. Så plötsligt blir den ibland "normal".

Någon som vet vad detta beror på eller vad jag skulle kunna göra för att fixa problemet?
Jag har testat att stänga av och slå på hela värmepumpen, men det gör ingen skillnad.

Hej,
Har en Rego 634 som sitter i en IVT Greenline HT-6E från 2004 med samma uppträdande. Responstiden ökar från normalt trög till flera sekunders svarstid om tidsstyrningen är aktiverad, i mitt fall Tidsstyrning VP eller Tidsstyrning Varmvatten under menyval 4.1 respektive 4.3. Samma sak inträffar om jag aktiverat extern styrning för att t ex stänga av varmvattenberedning via EXT ingången, menyval 5.7.

Att regulatorn går trögt påverkar också hur värden rapporteras externt. Har kopplat upp värmepumpen via husdatas tjänst och när Regon går trögt blir även flera värden felaktiga, se bilden där både GT1 och GT3x plottas helt fel när extern styrning är aktiv. Syns även att kurvorna ser helt normala ut när extern styrning är inaktiv.
Grafdiagram som visar loggade temperaturer och statusar med minutupplösning för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om det här fenomenet har funnits från början eller om det uppstått över tid. Vore toppen om någon har en idé hur man kan får Regon att fungera normalt, även när tidsstyrningen eller extern styrning är aktiv.

S Silverpelle skrev:
Hej,
Har en Rego 634 som sitter i en IVT Greenline HT-6E från 2004 med samma uppträdande.
Fasen vad intressant. Jag har också funderat på, men inte lyckats lista ut, exakt när fenomenet uppstår. Men jag misstänkte att det hade med tidsstyrningen att göra! Jag har både Tidsstyrning VV och Tidsstyrning VP aktiva, vilket förklarar saken!

Hur styr du din pump via EXT? (Gärna en så detaljerad beskrivning som möjligt.) :)

B Bengt Alverborg skrev:
Fasen vad intressant. Jag har också funderat på, men inte lyckats lista ut, exakt när fenomenet uppstår. Men jag misstänkte att det hade med tidsstyrningen att göra! Jag har både Tidsstyrning VV och Tidsstyrning VP aktiva, vilket förklarar saken!

Hur styr du din pump via EXT? (Gärna en så detaljerad beskrivning som möjligt.) :)
Jag har valt att styra varmvattenberedning via EXT ingången. Fungera lite på samma sätt som via pumpens kommandopanel men lite lättare att göra inställningarna från mobilen, speciellt om man vill göra ändringar ofta.

I mitt fall hade jag redan Telldus lösning för hemautomation. EXT ingången är kopplad till en Fibaro smart implant som i sin tur är trådlöst uppkopplad till Telldus gateway:en. Via Telldus mobilapp eller web-gränssnitt är det enkel att styra EXT ingången, manuellt eller schemalagt. En annan fördel att styra via mobilen är ju att man kan befinna sig var som helst för att göra ändringarna.

S Silverpelle skrev:
I mitt fall hade jag redan Telldus lösning för hemautomation. EXT ingången är kopplad till en Fibaro smart implant som i sin tur är trådlöst uppkopplad till Telldus gateway:en. Via Telldus mobilapp eller web-gränssnitt är det enkel att styra EXT ingången, manuellt eller schemalagt
Fibaro smart implant?
Berätta mer!

B Bengt Alverborg skrev:
Fibaro smart implant?
Berätta mer!
Kul du är intresserad. Det som behövs för fjärrstyrning med ett system för hemautomation är en enhet som kan sluta kretsen på EXT ingången. Jag valde Fibaros smart implant, finns bl a på Kjell & Company. Ett annat lite billigare alternativ är Shelly uni, finns bl a på Dustin. Trådlöst kopplas Fibaro:n med Z-wave medan Shelly:n kopplas med Wifi. Vilken som passar beror på vilket hemautomations-system man tänker koppla mot. Jag har valt ett system med Z-wave eftersom det använder andra frekvenser än hemma-LAN:et, för att minimera risken att enheterna stör ut varandra.

• Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
Så det är inte bara min som gör dumheter?!
Linjediagram som visar temperaturmätningar över tid, med data etiketterade som 'Warm water', 'Indoor', och 'Outdoor'.
Skapa konto

De udda värdena verkar vara att man får ut data från ett annat register.

Spontant gissar jag tyvärr på någon form av bugg i Rego.

S Silverpelle skrev:
Kul du är intresserad. Det som behövs för fjärrstyrning med ett system för hemautomation är en enhet som kan sluta kretsen på EXT ingången. Jag valde Fibaros smart implant, finns bl a på Kjell & Company. Ett annat lite billigare alternativ är Shelly uni, finns bl a på Dustin. Trådlöst kopplas Fibaro:n med Z-wave medan Shelly:n kopplas med Wifi. Vilken som passar beror på vilket hemautomations-system man tänker koppla mot. Jag har valt ett system med Z-wave eftersom det använder andra frekvenser än hemma-LAN:et, för att minimera risken att enheterna stör ut varandra.
Tack för länkarna! Superintressant!
Mitt hemautomatiseringssystem är Domoticz på en Raspberry Pi 2 och jag kör över 433MHz, så jag vet inte vilket som skulle funka.

Vad har du sen för system för att konfigurera och läsa av värdena från din Fibaro?

13th Marine 13th Marine skrev:
Så det är inte bara min som gör dumheter?!
[bild]
De udda värdena verkar vara att man får ut data från ett annat register.

Spontant gissar jag tyvärr på någon form av bugg i Rego.
Instämmer. Har en dialog med Husdata om möjligheter komma runt felläsningarna. Skulle gärna vilja testa sänka kommunikationshastigheten mellan Rego:n och i mitt fall H66. Ser ingen öppning för det i manualen till H60/H66 modulen och Husdata supporten ser inte det som rätt väg fram. Ett annat alternativ skulle vara lägga på ett filter för orimliga värden. Jag har föreslagit en lösning läsa ut tre konsekutiva värden och välja bort det mest udda och rapportera medelvärdet av det två andra. Väntar med spänning på nästa steg från Husdata.

S Silverpelle skrev:
Instämmer. Har en dialog med Husdata om möjligheter komma runt felläsningarna. Skulle gärna vilja testa sänka kommunikationshastigheten mellan Rego:n och i mitt fall H66. Ser ingen öppning för det i manualen till H60/H66 modulen och Husdata supporten ser inte det som rätt väg fram. Ett annat alternativ skulle vara lägga på ett filter för orimliga värden. Jag har föreslagit en lösning läsa ut tre konsekutiva värden och välja bort det mest udda och rapportera medelvärdet av det två andra. Väntar med spänning på nästa steg från Husdata.
Du får svar från husdata? jag skickade min bild till dem och frågade om de visste vad det kunde bero på.
Men de kanske blev sura för att jag tyckte att nolla drifttidsräknaren inte var en like snygg lösning som att räkna om negativa timmar. :rolleyes:

Du får svar från husdata? jag skickade min bild till dem och frågade om de visste vad det kunde bero på.
Men de kanske blev sura för att jag tyckte att nolla drifttidsräknaren inte var en like snygg lösning som att räkna om negativa timmar. :rolleyes:
Hur nollar man drifttidsräknaren? Min är över 20 år gammal så den har nog rullat några gånger ändå och är nog inte att lita på, så jag nollar den gärna.

B Bengt Alverborg skrev:
Hur nollar man drifttidsräknaren? Min är över 20 år gammal så den har nog rullat några gånger ändå och är nog inte att lita på, så jag nollar den gärna.
Jag har en Husdata H66 som kan göra det, går nog inte att höra via maskinens egna gränssnitt. Vid 32768h så slår räknaren om och blir istället -32768h på grund av att man inte riktigt tänkte när man programmerade.
Efter snart 19år har vår pump gått ca 50 000h (Södraste Skåne, men med källare som värms även på sommaren).

Övriga saker som jag gör med min är att tvinga maskinen i sommarläge under dyra timmar genom att koppla in ett 5.6kohm-motstånd paralellt med utegivaren via ett wifi-relä (Shelly 1). Provade först EXT, men ville ha användbara mätvärden.

Märkte också en brist i designen där värmepumpen suger ut varmvattnet och skickar ut det i elementen. Finns en del man kan byta som jag fick hem i veckan men inte hunnit montera.

B Bengt Alverborg skrev:
Tack för länkarna! Superintressant!
Mitt hemautomatiseringssystem är Domoticz på en Raspberry Pi 2 och jag kör över 433MHz, så jag vet inte vilket som skulle funka.

Vad har du sen för system för att konfigurera och läsa av värdena från din Fibaro?
Du behöver en potentialfri (utan spänning) kontakt som stödjer 433MHz protokollet. Skulle kanske funka med Nexas strömbrytare hos bl a Kjell & Com.
Fibaron använder jag bara som switch, läser inga värden från den.

Har fått svar från Husdata om en lösning för skräpdata från Rego 634 med H66 modulen. Tydligen var det fler än jag som rapporterat felet ;)
Genom att förlänga läs-sekvensen från H66 plockar den nu ut rätt värden, även när Rego:n går "superlångsamt". Lösningen ligger i version 321111 som går att ladda med kommandot FLASH i "Run console command:" under Support menyn. Lägger med en bild på plot från Husdata före och efter uppgradering till version 321108 som jag tror var första versionen med just den korrektionen. H60 modulen verkar inte ha haft samma problem med skräpdata.
Graf över temperaturloggar och status för värmesystem med upplösning per minut, visar olika driftlägen.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.