Jag vill byta ut den Siemens RVA36-regulator som sitter i min fjärrvärmecentral till något modernare. Vilken är den bästa regulatorn på marknaden?

Jag vill att regulatorn skall ha ingång för inomhusgivare och själv kunna lära sig lämplig framledningstemperatur för olika driftfall.
 
thobjo thobjo skrev:
Jag vill byta ut den Siemens RVA36-regulator som sitter i min fjärrvärmecentral till något modernare. Vilken är den bästa regulatorn på marknaden?

Jag vill att regulatorn skall ha ingång för inomhusgivare och själv kunna lära sig lämplig framledningstemperatur för olika driftfall.
Var inne på samma tanke som du men skaffade smart termostat istället. Ngenic tune och är väldigt nöjd. Den kapar signalen från utegivaren och skickar en falsk utetemp till centralen, styr efter innetemp och kan övervaka i en app.
 
  • Schemaläggning och temperaturstatistik visas i en app som övervakar inomhus- och utomhustemperaturer med grafer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thobjo
  • Laddar…
Jag skulle tippa på att alla regulatorer som passar för fjärrvärme har följande temperaturingångar:
- Framledning
- Utegivare
- Rumsgivare
- Returgivare (det är eventuellt denna som inte alla har).

Utegivarens funktion är att börja regulera framledningen beroende på hur temperaturen ute ändras. Blir det varmare ute så stryps framledningen för att det inte ska bli så stora temperatursvängningar inne. Den monteras på norrsidan.

Framledningsgivaren behövs för att regulatorn ska veta vilken temperatur framledningen har.

Rumsgivaren hjälper till att försöka hålla så jämn temperatur som möjligt inne, det gäller att den placeras på optimalt ställe.

Returgivaren stryper framledningen om returtemperaturen blir ”för hög”.

Hur ser fjärrvärmebolagets debiteringsgrunder ut?
Vissa bolag har ”straffavgift” om det är ”för stort” vattenflöde jämfört med avgiven energimängd.
Fjärrvärmebolagen vill ha tillbaka så låg temperatur som möjligt på fjärrvärmevattnet.


Vi har Danfoss ECL Comfort 110 till vår fjärrvärme, det är en ”vanlig” PI-regulator, man bör/måste ställa in en del parametrar för att den ska göra sitt jobb optimalt. Men dessa parametrar är inget som ändras under ”driftsäsong”. Det är vid/efter tex en ombyggnad som det kan bli aktuellt att ändra parametrar.

Om man tillfälligt vill sänka temperaturen i hela huset så ändrar man bör-värdet för rumstemperaturen så sköter regulatorn resten.
 
  • Gilla
Räddningsgubben
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle tippa på att alla regulatorer som passar för fjärrvärme har följande temperaturingångar:
- Framledning
- Utegivare
- Rumsgivare
- Returgivare (det är eventuellt denna som inte alla har).

Utegivarens funktion är att börja regulera framledningen beroende på hur temperaturen ute ändras. Blir det varmare ute så stryps framledningen för att det inte ska bli så stora temperatursvängningar inne. Den monteras på norrsidan.

Framledningsgivaren behövs för att regulatorn ska veta vilken temperatur framledningen har.

Rumsgivaren hjälper till att försöka hålla så jämn temperatur som möjligt inne, det gäller att den placeras på optimalt ställe.

Returgivaren stryper framledningen om returtemperaturen blir ”för hög”.

Hur ser fjärrvärmebolagets debiteringsgrunder ut?
Vissa bolag har ”straffavgift” om det är ”för stort” vattenflöde jämfört med avgiven energimängd.
Fjärrvärmebolagen vill ha tillbaka så låg temperatur som möjligt på fjärrvärmevattnet.


Vi har Danfoss ECL Comfort 110 till vår fjärrvärme, det är en ”vanlig” PI-regulator, man bör/måste ställa in en del parametrar för att den ska göra sitt jobb optimalt. Men dessa parametrar är inget som ändras under ”driftsäsong”. Det är vid/efter tex en ombyggnad som det kan bli aktuellt att ändra parametrar.

Om man tillfälligt vill sänka temperaturen i hela huset så ändrar man bör-värdet för rumstemperaturen så sköter regulatorn resten.
Hej tack för din utförliga svar.

Men jag förstod inte riktigt en sak. Har du alltså installerat ngenic tune till din fjärrvärmecentral? Jag har också Danfoss ECL Comfort 110. Och om du installerat Ngenic, har du märkt en skillnad i comfort, jämnare temperatur, ekonomiskt värdefullt etc? Tacksam för svar.

Bästa hälsningar!

Sadik
 
S Sadik Tözmal skrev:
Hej tack för din utförliga svar.

Men jag förstod inte riktigt en sak. Har du alltså installerat ngenic tune till din fjärrvärmecentral? Jag har också Danfoss ECL Comfort 110. Och om du installerat Ngenic, har du märkt en skillnad i comfort, jämnare temperatur, ekonomiskt värdefullt etc? Tacksam för svar.

Bästa hälsningar!

Sadik
Nix, har ingen ngenic tune, har bara optimerat regulatorn med hjälp av totalt fyra PT-1000-givare (framledningsgivare, utetemperaturgivare, innertemperaturgivare samt returtemperaturgivare).

Sen har jag även injusterat radiatorkretsen så att det är lämplig temperaturfall över radiatorerna samt att det är lämplig temperatur i alla rum även om termostaterna på radiatorerna plockas bort.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nix, har ingen ngenic tune, har bara optimerat regulatorn med hjälp av totalt fyra PT-1000-givare (framledningsgivare, utetemperaturgivare, innertemperaturgivare samt returtemperaturgivare).

Sen har jag även injusterat radiatorkretsen så att det är lämplig temperaturfall över radiatorerna samt att det är lämplig temperatur i alla rum även om termostaterna på radiatorerna plockas bort.
Wow du verkar kunna hantera systemet. Men det låter som om man måste ha en smärre ingeniörsutbildning för att kunna veta hur det ska göras, eller? Men vad tycker du, för lekman som mig, hade det varit värt med en ngenic tune för att få någorlunda samma premisser som du skapat?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.