Hej,
Har ett element som stökar i vår värmeanläggning. Jag har luftat elementet, motionerat termostaten och knackat på diverse kopplingar men utan resultat.
Efter jag motionerat termostaten kan jag dra ut "piggen" den hoppar ibland ut av sig själv och då kommer det vatten ur det lilla hålet men vattnet är hela tiden kallt.
Detta element är nyare än alla andra element, sitter i pannrummet (samma rum som där bergvärmepumpen) sitter och monterades troligtvis runt -05. Det sitter dessutom på en separat slinga och kopplat direkt mot framledning och retur.
Elementet har värmt superbra övriga år men nu är det helt kallt.
Inte vågat röra kopplingen/skruven i botten där rören går in i elementet.
Har ni något bra förslag jag kan testa?
Bifogar bilder enligt nedan:
Edit - Rören fram till elementet är kalla också så ingen cirkulation alls till och genom elementet.
Har ett element som stökar i vår värmeanläggning. Jag har luftat elementet, motionerat termostaten och knackat på diverse kopplingar men utan resultat.
Efter jag motionerat termostaten kan jag dra ut "piggen" den hoppar ibland ut av sig själv och då kommer det vatten ur det lilla hålet men vattnet är hela tiden kallt.
Detta element är nyare än alla andra element, sitter i pannrummet (samma rum som där bergvärmepumpen) sitter och monterades troligtvis runt -05. Det sitter dessutom på en separat slinga och kopplat direkt mot framledning och retur.
Elementet har värmt superbra övriga år men nu är det helt kallt.
Inte vågat röra kopplingen/skruven i botten där rören går in i elementet.
Har ni något bra förslag jag kan testa?
Bifogar bilder enligt nedan:
Edit - Rören fram till elementet är kalla också så ingen cirkulation alls till och genom elementet.
Redigerat:
Det står bara ett N på den vad jag kan se?T Tjompo skrev:
Edit - Kollade undersidan och där finns siffror. 1-7.
Redigerat:
T Tjompo skrev:
Liten uppdatering här.M Mapet890 skrev:
Jag testade att stänga alla andra element och dra upp värmen på pumpen och då började det bubbla och knäppa i elementet och värmen fram kom igång.
Dessvärre är returen fortfarande kall och elementet blir bara varmt i överkant.
Har ni några ideer på vad man kan göra med elementet?
Konstigt, tyvärr inga direkt idéer, men kan ventilen sitta fast men piggen ändå är ute? Kanske sitter fast längre in?C Conne3 skrev:Liten uppdatering här.
Jag testade att stänga alla andra element och dra upp värmen på pumpen och då började det bubbla och knäppa i elementet och värmen fram kom igång.
ca 7 grader borde en radiator diffa mellan övre del och den nedre delen. Det du kanske upplever varmt alltså strax över kroppstemeratur är då 7 grader kallare, och kan då kännas kall.C Conne3 skrev:Liten uppdatering här.
Mätte med IR-termometer och får 40 grader på överkant element och 22 nedtill.T Tjompo skrev:
Kan det vara stopp i elementet?
Om du är orolig över att exprementera med ventilen så kan du släppa locket längs ned på inkommande koppel, där bör sitta en insex-skruv. Skruva in den fullt så stänger du av elementet och kan då släppa trycket exempelvis via avluftningsventilen och du tex skruva isär och se om det är nåt som hindrar flödet.
Tack för din input!T Tjompo skrev:Om du är orolig över att exprementera med ventilen så kan du släppa locket längs ned på inkommande koppel, där bör sitta en insex-skruv. Skruva in den fullt så stänger du av elementet och kan då släppa trycket exempelvis via avluftningsventilen och du tex skruva isär och se om det är nåt som hindrar flödet.
Med tanke på att elementet blev varmt efter mitt experiment verkar det väl som att termostaten/ventilen funkar som den ska och att problemet sitter "längre in" i elementet?
Eller tänker jag fel?
Ja det eller att det blivit skit i returen.C Conne3 skrev:
Nåt du skulle kunna prova oxå, är att som ovan skruva in insex-skruven och skruva ut den. Mest för att se om det ”lossnar” nåt om det nu är där felet sitter.
Kan vara att ventilen kärvar längre in låter det som, den släpper bara igenom lite värme men det blir inget flöde. Ibland kan man få det att släppa genom att klämma ihärdigt med polygripen på piggen varvat med hårda smällar!
Annars blir det till att göra som andra säger, stänga kopplet, släppa trycket och ta isär ventilen och inspektera samt kolla så det inte är något i returen. Kan även bara skit i kopplet som nämnts vilken då bör släppa om man skruvar in insexen och sen öppnar! Ibland är det lätt och ibland lite svårare
Annars blir det till att göra som andra säger, stänga kopplet, släppa trycket och ta isär ventilen och inspektera samt kolla så det inte är något i returen. Kan även bara skit i kopplet som nämnts vilken då bör släppa om man skruvar in insexen och sen öppnar! Ibland är det lätt och ibland lite svårare
Produkter som diskuteras: "polygripen"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer