1 886 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vattenburen golvvärme längs med golvbjälkar
Vi är i fart med att renovera vårt 30-tals hus och ska lägga in vattenburen golvvärme istället för de vattenburna radiatorerna som finns idag.
Vi ska ha ett massivt trägolv som ligger tvärs emot golvbjälkarna. I de läggningsanvisningar för både golvvärme och trägolv jag har läst så ska golvvärmen läggas tvärs mot det färdiga golvet. Detta skapar lite problem då jag tänkt lägga spårad golvspån vilket den också läggs tvärs golvbjälkarna.
Detta innebär att golvvärmeslingorna och golvet läggs i samma riktning vilket jag tänker försvårar skruvningen av golvet.
Kan någon tipsa om någon lösning på detta problem?
Vi ska ha ett massivt trägolv som ligger tvärs emot golvbjälkarna. I de läggningsanvisningar för både golvvärme och trägolv jag har läst så ska golvvärmen läggas tvärs mot det färdiga golvet. Detta skapar lite problem då jag tänkt lägga spårad golvspån vilket den också läggs tvärs golvbjälkarna.
Detta innebär att golvvärmeslingorna och golvet läggs i samma riktning vilket jag tänker försvårar skruvningen av golvet.
Jo det är jag medveten om. Jag tänker dock att om golvvärmeslangarna går på samma håll som golvets riktning så finns det en risk att jag inte kommer kunna skruva enstaka golvbrädor, då dessa är rakt ovanför en parallell slang.
Det jag behöver en lösning på är alltså att golvvärmen ska gå längs med bjälkarna så att jag får mer yta att skruva golvet i.
Det jag behöver en lösning på är alltså att golvvärmen ska gå längs med bjälkarna så att jag får mer yta att skruva golvet i.
Lägg bjälklags plåtar istället. Spårade plåtar som läggs emellan golvåsarna. Då bygger golvet mindre.M Maxare skrev:Vi är i fart med att renovera vårt 30-tals hus och ska lägga in vattenburen golvvärme istället för de vattenburna radiatorerna som finns idag.
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...fkqdoFFRCaz0pjp_tBq5MVATfgytV7phoCo0EQAvD_BwEM Maxare skrev:Vi är i fart med att renovera vårt 30-tals hus och ska lägga in vattenburen golvvärme istället för de vattenburna radiatorerna som finns idag.
Klicka här för att svara