Demmpa
Demmpa: Det kan sitta en backventil i det blocket där säkerhetsventilen sitter men kallvattnet till VVBn tas från fel sida om det blocket. Kallvattnet lär komma från vänster, utgående varmvatten lär gå åt vänster.
8 svar · 3,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Om det inte är krav på jättesnyggt fixar du det själv. Är du duktig blir det t.o.m snyggt. 10' per radiator får man mycket material för.
12 svar · 3,3k läst
·
T
TCW: [citat] Kom just hem, och JA du är min hjälte! :DHabemus calor!
14 svar · 2,4k läst
·
R
rispalt: Lägger upp 2 pdfer som beskriver systemet, om inte annat kanske det hjälper någon annan. Reglersystemet heter Danfoss CFM,rumstermostat Danfoss CFR. Jag har försökt få kontakt med termostater via de RJ11/RJ12 kontakter som ska användas för konfigurering. Utan någon som helst framgång. Först 4-ledad klassisk RJ11 kabel, sedan köpte jag på chans 6-ledad RJ12. Ingen av dem ger någon
2 svar · 1,0k läst
·
R
Rolf Fritsch: Hej Jag skall installera en braskamin i befintlig skorsten med en slang ( rör ) 110 mm , min fråga är när jag borrat mig in till slangen med ett 150 mm hål ,kan jag då efter att jag kapat slangen träda på en 90 graders böj 120 mm rostfritt för att ansluta denna sedan till braskaminen med med en förminska från 150 mm till 120 mm ? M.V.H Rolf .F
0 svar · 551 läst
useless
useless: [citat] Den kommer att mäta rätt när det är 25 grader inne.
16 svar · 2,4k läst
·
C
Calles1: vi har haft den stått inställd nånstans vid 70 på vredet under ett par år
6 svar · 957 läst
·
D
Dilato: Den behöver inte gå om du inte har värmeproduktion på. Däremot är det säkert inte ovanligt att den alltid går, i min tidigare fastighet var det kopplad så att så fort värmepumpen hade ström var cirkulationspumpen för golvvärmen påslagen.
1 svar · 801 läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Vatette Stål har funnits sedan 2005, https://www.rskdatabasen.se/kategori/rordelar-kopplingar/klamring/tillbehorreservdelarovrigt/tillbehorreservdelar/vatette-hylsa-dn10-1945345-1
29 svar · 5,9k läst
·
Morgan Rody
Morgan Rody: Är det nån som har en IVT 490 eller liknande som kör med Shelly 1 eller Shelly em3? Undrar vilken är bäst och enkelt? Skulle tidsstyr och ser förbrukning och koppla in Home Assistant.
1,9k svar · 245,6k läst
·
P
peroande: Det kan inte vara för högt så länge du får för lite värme till detta element i förhållande till andra.
5 svar · 722 läst
·
Alexander Johannisson
Alexander Johannisson: [citat] Tack för svar! Då förstår jag tanken med lite lägre börtemp på ftx. Men å andra sidan, så länge man upplever bra inomhusluft så kan jag likväl ha en högre börtemp tex om jag eldat i kaminen någon kväll, för att ta till vara på den varma luften som då ftx kan skicka ut till samtliga rum istället för att ftx ska "motverka" kaminen? Tänker jag helt fel? Tack!
2 svar · 1,9k läst
Embee
Embee: Yes det fick jag, böjde öronen på en luftnippel-skruv och drog med en liten polygrip
18 svar · 13,0k läst
·
K
kurlakarl: [citat] Fick också hörs 2-3månader när jag beställde pumpen, men sen gick det på bara några veckor
43 svar · 7,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag håller med, 22mm blir bättre med 60cc utanpåliggande.
2 svar · 1,4k läst
A
Argastesnickaren: [citat] Den var klart sämre än en ny Keddy. Däremot så byggdes den för ca 30 år sen som en kopia av fabriks tillverkad insats. Där fanns inga flänsar, vet inte varför för det hade inte varit några större problem att svetsa dit. Fanns förmodligen inte på originalet:)
11 svar · 2,0k läst
·
A
amoreex: Problemet åtgärdat! allt gick hur bra som helst och klämkopplingen passade perfekt. systemet kommer troligtvis inte tas i bruk förens nästa vinter då värmepumpen behöver bytas. Och väntar på nästa..
38 svar · 4,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Om inte termostatvreden är för tröga så brukar man kunna känna när termostaten börjar trycka in ventilkäglan (med hjälp av stiftet i packboxen). Sen kan man även testa sig fram men då blir det inte riktigt så exakt. Har du termostaten på max så kan det motsvara 28°, tex https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4806737.pdf
13 svar · 2,3k läst
·
M
MagicFingers: [citat] märker du ju inatt om den går mkt ner då orkar inte VP-n med och då får ju ju ta dit en tekniker om det inte finns media i den så är det ju så...(jag fick ge 6k för påfyll och genomgång för ett par år sedan..) MIN hade lite drygt 3kw/h i full drift vilket gav 9kw till systemet... har du din kopplad på en slinga eller går den mot fulla Acc volymen? är det en 1000 eller en
20 svar · 4,1k läst
·
LilleWind
LilleWind: [citat] Okej ska testa! Kan nog behöva ett bättre verktyg för att komma åt. Går det inte att sätta något rakt över den adaptern, vad skulle passa tror du? :)
11 svar · 1,7k läst
·
meadoww
meadoww: Hej! Jag köpte den här lägenheten för ett år sen, tio år gammalt renoveringsbygge med fjärrvärme. Golvvärmen har fungerat bra fram tills för någon vecka sen. Plötsligt blev det väldigt varmt på en av toaletterna. 24 grader låg det på även fast värmen var inställd på 21. Nu är det kallt i hela lägenheten (under 18 grader) och jag misstänker att värmen jag har kommer från
0 svar · 1,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Nä det är väl helt naturligt att TS som värmer med kökspanna har en stor andel av elförbrukningen kopplad till matlagningen?
6 svar · 3,9k läst
Alex Hallberg
Alex Hallberg: Bump här med. Någon som kan Roth golvvärme eller har en manual för 20 år gamla grejjer?
6 svar · 20,4k läst
·
T
Tokbyggarn: Tack för svaret! Känns ju alltid skönt när man inte totalt missuppfattat funktionen av saker och ting...
2 svar · 2,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Sedan är det ju inte så att man måste ha dessa. Det går ju i många fall utmärkt att köra utan termostater och ställdon.
3 svar · 1,8k läst
·
Hemmapysslaren
Hemmapysslaren: Nej det vet jag, de på bilden är en sort av två som finns. Dels har vi äldre termostater (som inte är med på bild men ska bytas mot nyare) och dels har vi dessa som jag benämner som "styggingar" i första inlägget eftersom jag inte vet vad det är.
2 svar · 3,9k läst
·
N
noone70: [citat] Om den blir instabil så får man helt enkelt stadga upp den. Varmvattnet kommer hanteras i ctc Ecozenith och i den finns även solslingor och styrning av VP, elpatroner
4 svar · 1,3k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Absolut, Men man nämner typ av hus, nya och gamla där den högre förbrukningen är för gamla hus med 23 grader innetemp. Även om det är 120 kvm i Skåne så är det den lägsta förbrukningen jag hört. Känns också osmart att ta extremvärden om man ska ge ett exempel på besparing. Men ja, vi vet inte exakt, det var därför jag var lite försiktig i min ursprungliga kommentar.
67 svar · 14,6k läst
·
F
fribygg: [citat] Det där får du ta med TS om du så önskar, varför du citerar mig och kommer påståenden som går mot TS fattar inte jag.
15 svar · 1,9k läst
Grillen
Grillen: [citat] Förståeligt då det är svårt att få det rakt och snyggt. Men i det här fallet blir det för mycket hjärngympa och böjande på kort avstånd så enklast att dra 2 prisolrör då dom ändå hamnar bakom gardinen så kommer inte synas. :D stödhylsor är inköpt (y)
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.