47 267 läst ·
96 svar
47k läst
96 svar
Hur omvandlar man 1kubik ved till energi/pris värde?
Bättre vore att bygga ett helt nytt transportnät för långa överföringar genom landet med hjälp av HVDC (högspännings likström) som idag används för överföring mellan länder när man bygger nytt. Fördelarna med ett sådant nät är flera och anledningen till att vi har det nät vi har idag är främst för att tekniken inte fanns tillgänglig att transformera likspänning på ett bra sätt förut.
Tänk att jag har varit kärnkraftsmotståndare en gång i tiden, men nu tycker jag det är dags för Sverige att bygga en experiment-bridreaktor (Breed reactor). För att sen om en typ tio år eller vad det nu tar bygga breeders i fullskala.
Allt för att vedeldning aldrig ska vara lönsamt och sådana här trådar inte alls behöva startas.
Allt för att vedeldning aldrig ska vara lönsamt och sådana här trådar inte alls behöva startas.
Kanske... Själv ligger jag på ca 6500kWh/år totalt med värme och hushåll. Behöver inte säkraupp eller flytta några kostnaderna till något matkonto. Samma fasta avgifter hade jag haft oavsett om jag hade eldat eller ej.mycke_nu skrev:
Redigerat:
Så du väljer alltså att jobba mer än att umgås med din familj för att spara pengar. Intressant hur du prioriterar tidStaffans2000 skrev:
Man måste helt enkelt vara lite pyromansikt lagd.
Njuter man av att känna värmen, lukten och ljudet av elden. Ja. Då skall man elda med ved.
Ekonomiskt är det "sådär" om man väljer att lägga till arbetsmarknadsparametrar. För min egen del är det billigare att elda med olja och jobba övertid, än att fälla träd till ved. Ändå har jag en kompis med mig.
Staffan
Klicka här för att svara