540 läst ·
8 svar
540 läst
8 svar
Lvf vs Golvvärme?
Hej, vi har vattenburen golvvärme i hela huset men även en centralt placerad luftvärmefläkt. Jag tycker det är mer behaglig värme från LVn. Vilket är mest ekonomiskt att för mig? Har skruvat ner alla termostater för golvvärmen och försett hustru min och besökare med innetofflor.. Huset är 12 år och bra isolerat och har öppen planlösning och är 140 m2. mvh Lars
boihus123 skrev:
boihus123 skrev:
OK, jo en IVT 695 Twin värmer golvvärmevattnet, installerad då huset byggdes, 12 år sen. Har jordslinga,140 m, tar väl även frånluftsvärmet och så elpatron.. //Larsboihus123 skrev:
Luftvärmepumpen heter IVT AE 807, installerad i dec 2021 =ny...
Komforten i öppna planlösningen känns ju lite bättre med Lvpn och värme når ok från Lvpn till omkringliggande rum o toaletter. Vi har bra komfort med golvvärmen också men... vad är billigast att värma huset med med?
Egentligen satte vi in Lvpn för att kyla då det var rejält varm i sommar. Har därför ingen erfarenhet av att värma huset med den.. //Lars
Komforten i öppna planlösningen känns ju lite bättre med Lvpn och värme når ok från Lvpn till omkringliggande rum o toaletter. Vi har bra komfort med golvvärmen också men... vad är billigast att värma huset med med?
Egentligen satte vi in Lvpn för att kyla då det var rejält varm i sommar. Har därför ingen erfarenhet av att värma huset med den.. //Lars
Jag har inte tittat på några siffror, men gissar att luftvärmepumpen är effektivare iallafall ner till 10-15 minusgrader. Största eventuella besparingen gör ni om frånluftvärmepumpen avlastas så att den inte behöver använda elpatronen.
Klicka här för att svara