Hej, vi har vattenburen golvvärme i hela huset men även en centralt placerad luftvärmefläkt. Jag tycker det är mer behaglig värme från LVn. Vilket är mest ekonomiskt att för mig? Har skruvat ner alla termostater för golvvärmen och försett hustru min och besökare med innetofflor.. Huset är 12 år och bra isolerat och har öppen planlösning och är 140 m2. mvh Lars

Beror ju på hur du värmer vattnet till den`?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
OK, jo en IVT 695 Twin värmer golvvärmevattnet, installerad då huset byggdes, 12 år sen. Har jordslinga,140 m, tar väl även frånluftsvärmet och så elpatron.. //Lars

Hur värms luften?

Luftvärnefläkt värmer luften…

Luftvärmepump?

Luftvärmepumpen har nog lite bättre verkningsgrad än frånluftvärmepumpen. Men det är ju en fråga om komfort också. Framför allt i de rum som inte nås av luftvärmepumpen.

Luftvärmepumpen heter IVT AE 807, installerad i dec 2021 =ny...
Komforten i öppna planlösningen känns ju lite bättre med Lvpn och värme når ok från Lvpn till omkringliggande rum o toaletter. Vi har bra komfort med golvvärmen också men... vad är billigast att värma huset med med?
Egentligen satte vi in Lvpn för att kyla då det var rejält varm i sommar. Har därför ingen erfarenhet av att värma huset med den.. //Lars

Jag har inte tittat på några siffror, men gissar att luftvärmepumpen är effektivare iallafall ner till 10-15 minusgrader. Största eventuella besparingen gör ni om frånluftvärmepumpen avlastas så att den inte behöver använda elpatronen.

Kör golvet på komfort värme iaf upp till en 18 grader sen tar LV resten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.