Värme allmänt
sepani: [citat] [bild] QUOTE] Slutsats är alltså sänka temperaturen på pannan samt på framledningrn? Nattsänkning verkar inte möjlig att göra ”permanent”? Hur många grader skulle ni rekommendera att sänka?
Demmpa: Du behöver kontrollera vilken drivspänning det är på befintliga, troligen är det 230V. Styrningen lär sedan vara en potentialfri (växlande) kontakt. Om ovanstående stämmer så är det bara att ersätta befintlig med ”vad som helst” som drivs av 230V och som har slutande (växlande) kontakt som klarar 230V. Det ska då fungera med den du föreslår.
Josth: Troligen fel på styrkortet så den bootar om / omstart. Nytt styrkort kostar ca 2500 kr som reservdel.
Jocce81: [citat] Nej, sitter en varmvattenberedare/panna (Kopplat till utedel Luft/Vatten). /Jocce
sam2018: [citat] Du skrev:att stänga av vissa golvvärmeslingor intressant eftersom värmen går upp så kan vi stänga golvvärmeslinga i andra vången, Du menar stänga av bara termostater i varje rum eller stänga via golvvärmefördelaren (bild bifoga) i så fall hur stänger golvvärmeslingor i andra våning?
Attitudeswe: [citat] Prissänkt till 55kr faktiskt. Finns i lager: https://www.dustinhome.se/product/5011218060/pico?gclid=CjwKCAjwu5yYBhAjEiwAKXk_eDfIhPh6uyKIGft0-XrtAYzRRo4LGyOiQNSnoqlaxsAb3GRXRa3RgxoC-hoQAvD_BwE Bygginstruktion: https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-vvb-foerbrukningen-till-natten-foer-300kr.465761/unread
Nicklas Karlsson: Hej, Nu när kylan börjar smyga sig på har vi börja sätta på lite värme i vårt nyköpta hus. I hall samt badrum ligger det vattenburen golvvärme i golvet. Det sitter en enklare variant av koppling i hallen till detta (se bild) Det sitter en ny cirkulationspump (Lowara EVB 1/100) som installerades innan vi flyttade in då den gamla hade gått sönder. Problemet som upplevs är att golven
y97olle: Vi har ett antal Wirsbo Electronic rumstermostater som styr den vattenburna golvvärmen i huset. Termostaterna är 20+ år gamla och börjar nog sjunga på sista versen. Några av dem surrar också en del. Vad jag förstår från tidigare trådar här borde det gå att byta ut dem mot t ex
Boddan66: Ska försöka att koppla in NIBE Uplink, har hittat bra filmer mm för att göra det. Min fråga är om det är någon app eller elbolag som är bättre än något annat, eller kan jag behålla mitt befintliga (har timpris). NIBE skriver ju på sin sida att man ska ha Vattenfall. Ge mig gärna tips o trix för att få detta att funka på bästa sätt. Tack på förhand Bodil
Joscall: [citat] När jag skruvar av den stora muttern så kommer det vatten! Så jag skruvade på den igen :D Tänker att jag kanske behöver tömma systemet före jag går vidare? Jag hade hoppats på att kunna hitta ett nytt vred utan detta. Det som fanns utanpå var borta när vi flyttade in så jag vet inte riktigt vad jag skall köpa. Om jag mäter med skjutmått inne vid muttern är det 2,1 cm.
ltfrebac: Behöver köpa 5 st och känns medium att ge 480SEK per styck.. :-)
FDT: Du har mer nog mer glädje av rumsluft som smeker längs hela insatsens yta, än bara överdelen. Så ja: Tror att verkningsgraden ökar om insatsen lyfts upp. Min killgissning :-)
stugan_i_skogen: Hej! Jag har bifogat en bild på mitt värmesystem. Värmepumpen har interna cirkulationspumpar för värmebäraren, men jag har också en extern pump (som drar 170W 24/7), som jag funderar på att byta mot en modern tryckstyrd för att spara ström. Hus 2 används som fritidsbostad och håller cirka 16 grader normalt, vilket stryps med radiatortermostaterna. Tänkte att det ändrar tryck/flöde
GK100: Det är ju rätt förutom typen på koppel. Vill du inte använda radiatorn (dumt om elvärme ersätter) kan du koppla hop rören ovanför ballofixerna.
volvo51: Lite bredare än kaminen i fyrkant. Kaminen är en vanlig som finns på t.ex. Byggmax..
Demmpa: [citat] Det bör finnas en inställning för temperaturförskjutning, den kan användas för att höja/sänka temperaturen. Finns innetemperaturgivare?
nino: Funderar på hur man ska kunna få igång oljebrännaren före eller samtidigt som eltillskottet går igång. Nu styrs ju allt, igångsättning av brännaren, shuntens öppning / stängning och avstängning av brännaren av bv Skulle säkert kunna gå att lägga start stopp av brännaren via en shelly och ta styrning från elpatronens ström men shunten kommer ju inte öppna... och ha shunten
Peter321: 2x650 w ”heat output”, känns det lagom..?
Leif i Skåne: Här har du bruksanvisningen https://www.manualslib.com/manual/1220870/Ebeco-Eb-Therm-300.html#manual Du kan göra allt med det termostatet! Trevlig helg;)
Demmpa: Injustering/förinställning av golvvärmeslingorna görs i golvvärmefördelaren. Ser ut som att det är gängtejp på klämringskopplingar för golvvärmeslangarna. Man har aldrig gängtejp till klämringskoppling. I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
peroande: Det går inte att se utanpå kopplet om det är konfigurerat för ettrörssystem (bypass) eller tvårörssystem (ej bypass). Kan vara så att den som monterade gjorde fel. Tror du har ett TA-koppel som fungerar i båda lägena. I så fall kan du läsa här på sidan fyra hur du ändrar inställning: https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_4757662.pdf
Mikael Schöllin: Har tittat på den filmen tidigare, men inte upplevt att rören här hemma är så "flexibla" i höjd och sidled som på filmen. Det är kanske OK att ta i väldigt mkt för få ventilhuset att komma utanför 90-gradarn för att kunna skruvas loss. Är det "så här man gör" och ingen risk att man skadar något?
Marninger: [citat] Gammal tråd, men vi har en La Nordica Termo Rosella (med röd keramik) och kan bara hålla med. Snygg att titta på och fantastisk att elda med, har genom åren (är 70+ nu) haft många olika kaminer och har därför en del att jämföra med. Enkel att reglera, väldigt bra förbränning, enkel att aska ur och att sota. Enda jag kan anföra mot den är att man helst bör begränsa sig
Demmpa: Det kan sitta en backventil i det blocket där säkerhetsventilen sitter men kallvattnet till VVBn tas från fel sida om det blocket. Kallvattnet lär komma från vänster, utgående varmvatten lär gå åt vänster.