Hej! Hus som byggdes 2010. Vattenburen golvvärme på första våningen, 4st elementer där uppe.
I två separata sovrum märkte vi kalla element. Den första löste sig genom att lufta elementet. Däremot i den andra sovrummet är det fortsätt kallt. Detta trots att jag har luftat den.
Jag plockade termostathuset och har tvättat lite för att få bort damm och partiklar, och även snurrat och tryckt styftet några varv, verkar vara OK där.
Trots mina basala insatser är det kalt. Längs ner där elementetsrör träffar golvet verkar det vara varmt.
Uppskattar tips!
I två separata sovrum märkte vi kalla element. Den första löste sig genom att lufta elementet. Däremot i den andra sovrummet är det fortsätt kallt. Detta trots att jag har luftat den.
Jag plockade termostathuset och har tvättat lite för att få bort damm och partiklar, och även snurrat och tryckt styftet några varv, verkar vara OK där.
Trots mina basala insatser är det kalt. Längs ner där elementetsrör träffar golvet verkar det vara varmt.
Uppskattar tips!
Helt normala höstproblem om det är Danfoss tidiga undermåliga ventiler.
Knacka ordentligt hårt rakt på stiftet med en hammare får oftast den innanför liggande ventilen att lossna.
Glömmer man bort sig och skruvar ned ventilen till noll på våren är det samma visa igen nästa höst.
Det gör ingen nytta att knacka på ventilen utifrån på sidan.
När du fått det normalt ska stiftet fjädra ut själv om man först trycker in det.
Knacka ordentligt hårt rakt på stiftet med en hammare får oftast den innanför liggande ventilen att lossna.
Glömmer man bort sig och skruvar ned ventilen till noll på våren är det samma visa igen nästa höst.
När du fått det normalt ska stiftet fjädra ut själv om man först trycker in det.
Tack! Går att trycka in det men inte mer än så. Konstig då elementet funkade cirka en vecka sedan.G Granström2 skrev:Helt normala höstproblem om det är Danfoss tidiga undermåliga ventiler.
Tack! Trycket ligger på 0,4 bar (Nibe Fighter 640P)mrsnhp skrev:
Det är i lägsta laget.
Tycker det ser rätt normalt ut. Fjädrar stiftet ut om du tar bort hammaren? Annars får du göra som @Granström2 skriver, det vill säga knacka tills det släpper.Davers skrev:
Välkommen till forumet!
Tack för alla tips! Initialt kom värmen direkt. Nu håller trycket strax över 1 bar. I samband med vinterkyla är det åter kallt där uppe. 19 grader igen i rummet som vi hade problem med (känner att elementet är lite varm, men borde vara betydligt varmare på "max").
Även andra rummet där bebisen sover är lite kallare (20.5 grader) trots "max".
Även andra rummet där bebisen sover är lite kallare (20.5 grader) trots "max".
Kallt? Jag tycker att det låter som rätt temperatur.
Är elementen olika varma när du öppnar termostaterna bör man sannolikt titta på injusteringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om värmesystemet är inställt (på pannan) att hålla ca 20 grader, så låter det ju som det fungerar perfekt. Troligen behöver du höja värmekurvan på pannan/värmepumpen om du skall få högre temp.
Klicka här för att svara