Nån' som kan förklara hur reglering med gradminuter fungerar ?? ???

Din panna strävar efter att hålla en viss temperatur på vattnet ut i rören, framledningstemperaturen. Utetemperaturen styr framledningstempen enligt någon vald kurva.

Vid förändringar av utetemperaturen uppstår en skillnad mellan faktiskt värde på framledning och börvärdet. Pumpen kommer då ihåg hur stor denna skillnad är och hur länge - detta ger ett "gradminut"-underskott vid yttertempsäkning och ett gradminutöverskott vid yttertempökning.

För att kompensera för underskottet och "komma ifatt" ser pumpen till att arbeta in detta underskott genom att under en begränsad tid producera varmare vatten än vad yttertempen och reglerkurvan annars skulle anmoda.

• Gilla
Kulibertikus och 1 till
  • Laddar…
Jag skall sätta in en luft/vatten vp med flytande kondensering.
Eftersom jag jobbar med automation så skall jag göra en egen plc-reglering.

Säg att jag skall ha 40 grader i framledning enl. värmekurvan och jag startar pumpen på -30 gradminuter. Hur länge skall pumpen gå ?
Tills uppnått börvärde eller har man en parameter som anger ett antal positiva gradminuter ?

Jag har ingen erfarenhet av värmepumpar men för mig så låter det som att
pumpen ganska snabbt kommer upp i temp på framledningen. Skall man kanske oxså reglera på returtemp. ?

Hur mycket kommer temperaturen att variera på radiatorerna. ?

• Gilla
Lars K
  • Laddar…
Kul projekt!

Om du startar på -30gm och producerar 42 gradigt vatten skall pumpen gå i 15 minuter om börvärdet är 40grader. Då hajar du principen. Sedan finns det säkert ett mer optimalt förhållande mellan förlängd gångtid och ökad temp för just din pump.....

I vissa installationer är inte temperaturen direkt vid pumpen speciellt representativ för framledningstemperaturen. I vilken utsträckning man faktiskt också reglerar efter returtempen törs jag inte säga.

Radiatortempen beror ju på ditt radiatorsystem - har därför inget svar (ens om jag visste hur det ser ut).

Jag tror faktiskt att du kan få lite bättre svar på dina funderingar på www.varmepumpsforum.com. Där finns fler likasinnade som snarare bygger hus för att ha någonstans att ha värmepumpen, än att bygga hus att bo i... :)

• Gilla
afSumpan
  • Laddar…
hur börvärdet räknas fram skippar jag. Men när "ÄR" värdet är en grad under börvärdet så räknas en gradminut / minut & när det är 2 grader under börvärdet så räknar den två gradminuter/ minut.
när maqn nått så många gradminuter som du satt start tiden på så startar pumpen.
den kommer att fortsäta att räkna ner gradminuter så länge är värdet är under börvärdet, när du till sist nått en tempratur som är högre än börvärdet så kommer gradminutrerna att räknas av med samma prinsip. hur länge pumpen går beror på många faktorer, det går inte att svara på.

MathiasS MathiasS skrev:
Din panna strävar efter att hålla en viss temperatur på vattnet ut i rören, framledningstemperaturen. Utetemperaturen styr framledningstempen enligt någon vald kurva.

Vid förändringar av utetemperaturen uppstår en skillnad mellan faktiskt värde på framledning och börvärdet. Pumpen kommer då ihåg hur stor denna skillnad är och hur länge - detta ger ett "gradminut"-underskott vid yttertempsäkning och ett gradminutöverskott vid yttertempökning.

För att kompensera för underskottet och "komma ifatt" ser pumpen till att arbeta in detta underskott genom att under en begränsad tid producera varmare vatten än vad yttertempen och reglerkurvan annars skulle anmoda.
Min pump ligger på -667 gradminuter vid +15 grader ute. Hur ör detta möjligt?
Jag har ingen utedel utan bara elpannan

T Troedsn skrev:
Min pump ligger på -667 gradminuter vid +15 grader ute. Hur ör detta möjligt?
Jag har ingen utedel utan bara elpannan
Skärmbild av värmesystemets gränssnitt med temperaturvärden och pumpinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:

Jag köpedr inte riktig denna förklaring. Min NIBE styrs också efter gradminuterna. Det finns ett aktuellt värde på gradminuterna och ett inställbart aktiveringsvärde. Det aktuella värdet tickar på regelbundet och tillväxten styrs troligen av aktuellt värmeuttag. Även om yttertemperaturen är konstant så ticker gradminuterna på. När deras värde uppnår det förinställda värdet så sätter kompressorn igång, gradminutvärdet reduceras och någon gång slutar kompressorn och gradminuterna tickar på igen. Exakt vilken algoritm NIBE använder för det förblir oklart.

• Gilla
Cg1987
  • Laddar…
G
Egentligen ganska enkelt. Gradminut = energi, för lite eller för mycket. Exakt vilken mängd energi det är per gradminut är beroende på objektet/huset. Har man minus på gradminuterna så saknar objektet denna energimängd, är gradminuterna positiva så har objektet fått för mycket energi.
Sen kan man hårdkodad parallellt, tex min eller max diff (delta T) för någon funktion, tex olika el steg.

• Gilla
anders_bygger
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag köpedr inte riktig denna förklaring. Min NIBE styrs också efter gradminuterna. Det finns ett aktuellt värde på gradminuterna och ett inställbart aktiveringsvärde. Det aktuella värdet tickar på regelbundet och tillväxten styrs troligen av aktuellt värmeuttag. Även om yttertemperaturen är konstant så ticker gradminuterna på. När deras värde uppnår det förinställda värdet så sätter kompressorn igång, gradminutvärdet reduceras och någon gång slutar kompressorn och gradminuterna tickar på igen. Exakt vilken algoritm NIBE använder för det förblir oklart.
Integralberäkningen handlar egentligen om Värmeöverskott och Värmeunderskott.Om kurvan styrs på utegivaren så kommer integralberäkningen påverkas av utetemperaturen.
För att starta värmepumpen måste du ha ett värmeunderskott exempel som dom flesta värmepumparna så är standard -60.Om det är 0-gradigt ute så har dom flesta standad kurva 40(beräknad framledningstemperatur i teorin)Då blir BÖR-värdet 40 men så länge framledningstemperaturens ÄR-värdet ligger under 40 så har du ett värmeunderskott.När framledningstemperaturen kommer över 40 grader får du ett värmeöveskott och integralberäkningen kan börja räkna ner mot 0.Om ditt ÄR-värde ligger exempel 4grader över BÖR-värdet räknar integralen 4steg/minut till det blir 0.Nu vet styrdatorn att du har ett 4+grader till nästa körning och vänder på 44 grader på framledningstemperaturen.Om varmvattensberedningen startar under värmekörningen så stannar integralberäkningen om du har ett värmeunderskott.har du ett värmeöverskott under varmvattensberedningen så forsätter integralberäkningen som vanligt ner mor 0.Om du får ett överkottsvärde på ett ojämnt tal exempel 5 så kommer den räkna ner 3/minut och nästa minut blir 2.Om hysteresen går in exempel om kurvan är hög och solintrång så kommer du få ett stort värmeöverskott och dom flesta värmepumparna har +100(integralen)Då räknar den ner från +100 ner till -60.Sedan varierar det från vilka förutsättningar om man har innegivare och hur varmt/kallt ute.

Redigerat:
  • Gilla
Anders_sbj och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det du inte köper?

Gradminutregleringen är inte konstigare än att skillnaden i temperatur mellan börvärde (baserat på utetemperatur och vald kurva) och faktisk framledningstemperatur tas gånger antal minuter som du har denna skullinad. Tex 2 grader för kallt i 5 minuter ger 10 minuters underskott.

T Thomas_Blekinge skrev:
Även om yttertemperaturen är konstant så ticker gradminuterna på.
Javisst, det är naturligt. Det relevanta är som sagt vad skillnaden är mellan börvärde och faktiskt värde på värmebäraren/radiatorvattnet/framledning. Är det kallare vatten i rören än vad det borde vara vid denna konstanta utetemperatur så ökar gradminutunderskottet oavsett utetempen.

Om kompressorn går eller inte är inte heller relevant för gradminutunderskottet. Du kan ju ha varmare temperatur i rören (än börvärdet givet utetempen) långt efter att kompressorn slutat gå och då kommer gm-underskottet att minska.

Algoritmen är inte så magiskt som du föreställer dig, men det låter som att du inte riktigt förstått hur det fungerar.

• Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det du inte köper?

Gradminutregleringen är inte konstigare än att skillnaden i temperatur mellan börvärde (baserat på utetemperatur och vald kurva) och faktisk framledningstemperatur tas gånger antal minuter som du har denna skullinad. Tex 2 grader för kallt i 5 minuter ger 10 minuters underskott.

Javisst, det är naturligt. Det relevanta är som sagt vad skillnaden är mellan börvärde och faktiskt värde på värmebäraren/radiatorvattnet/framledning. Är det kallare vatten i rören än vad det borde vara vid denna konstanta utetemperatur så ökar gradminutunderskottet oavsett utetempen.

Om kompressorn går eller inte är inte heller relevant för gradminutunderskottet. Du kan ju ha varmare temperatur i rören (än börvärdet givet utetempen) långt efter att kompressorn slutat gå och då kommer gm-underskottet att minska.

Algoritmen är inte så magiskt som du föreställer dig, men det låter som att du inte riktigt förstått hur det fungerar.
Nej, jag har inte förstått heller efter era förklaringar. Att det handlar om en integral över någon tempdifferens över tid, självklart. Men mellan vilka temperaturer?
Det som komplicerar saken ytterligare är att gradminuttalet brukar vara negativt. Och sedan blir det oklart vad som menas med att gradminuttalet ökar: blir själva siffervärdet större (ännu mer negativt) eller ökar minusvärdet så att det kommer närmare noll?
Nibes egna förklaringar är värdelösa.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, jag har inte förstått heller efter era förklaringar. Att det handlar om en integral över någon tempdifferens över tid, självklart. Men mellan vilka temperaturer?
Det som komplicerar saken ytterligare är att gradminuttalet brukar vara negativt. Och sedan blir det oklart vad som menas med att gradminuttalet ökar: blir själva siffervärdet större (ännu mer negativt) eller ökar minusvärdet så att det kommer närmare noll?
Ok, vi testar igen:

Det är två temperaturer som är intressanta:

1. Börvärdet. Det är den temperatur som värmepumpen tycker att radiatorvattnet ska ha vid en viss utetemperatur. Tex är det 10 grader ute så ska vattnet i elementen/golvvärmen hålla 27 grader (ungefär kurva 6 i bild). Mappningen mellan utetemp och vattentempi värmesystemet brukar ges av en värmekurva. Man väljer kurva efter vad som passa huset, alla hus har ju lite olika förluster.

Diagram som visar värmekurvor för en värmepump med framledningstemperatur beroende på utomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Om börvärdet var den temperatur som värmepumpen vill att det ska vara i elementen givet en viss utetemp så är den andra temperaturen faktisk framledningstemperatur, den temperatur det är i vattenrören just NU.

Eftersom värmesystemet är trögt och förlusterna ur huset också är tröga så uppstår hela tiden en skillnad mellan dessa temperaturer. När utetemperaturen faller uppstår typiskt ett underskott (framledningstemperaturen är lägre än vad värmekurvan säger att det ska vara (börvärdet)) tills värmepumpen har "jobbat ikapp". Detta brukar man kalla för ett gradminutunderskott. Då är värdet negativt.

Har det under 10 timmar varit 2 grader för kallt i vattenrören (gradminutunderskott på 20gm, värdet som viss är -20) så ser pumpen till att hålla 2 grader för hög temperatur i nästkommande 10 timmar....ungefär. Då är gm-underskottet noll vilket också betyder att huset har tillförts den energi som behövts de senaste 20 timmarna, i snitt.

Tillåter du ett för stort gradminutunderskott innan värmeproduktion ska starta kommer inomhustemperaturen sjunka för att sedan öka igen när produktion startar => har du ojämn temperatur inne, minska tillåtet gm-underskott innan värmeproduktion startar, dvs välj en siffra närmare noll.

Eftersom vi vill ha långa gångtider och få start och stopp på värmepumpen så gäller det att hitta en bra balans mellan komfort och bra driftläge.

Du brukar också kunna styra om VP'n får använda elpatron för att komma ikapp snabbare (nej tack i dessa tider).

Redigerat:
  • Gilla
bjorneriknord och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Som tidigare skribenter skrev. Om framledningstemperatur är 1 grad kallare än den ska vara enligt värmekurvan i 100 minuter då har du -100 gradminuter. På min f750 kan jag ställa in hur många minusgradminuter jag tålar innan jag vill att pumpen ska jobba. När pumpen slår igång höjer den temperaturen på framledningstemperaturen över det den ska vara enligt värmekurvan. Har du då 2 grader för varmt i framledningstemperatur i 50 minuter då är gradminuttalet tillbaka på 0. När gradminuttalet är 0 vet värmepumpen att den får vila igen. Av diverse anledningar kan gradminuttalet bli positivt, men det brukar vara negativt när uppvärmningssäsongen är igång.

Jag måste säga att jag också har svårt att förstå begreppet. Börvärde och framledningstemperatur är ju triviala begrepp, men om jag förstår din beskrivning korrekt så fungerar det såhär:

1. Utgångspunkten för mitt tankeexpriment är att bör- och framledningstemperatur matchar varandra.

2. Plötsligt kommer en extrem köldknäpp som höjer börvärdet 5 grader och pumpen börjar jobba för att höja framledningstemperaturen.

3. Samtidigt börjar en integralberäkning av tempersturdifferensen.

4. För enkelhetens skull säger vi att det tar 5 minuter att höja framledningstemperaturen, en grad i minuten.

5. Energiunderskottet i huset är då 5+4+3+2+1=15 gradminuter.

6. Nu är temperaturdifferensen 0 igen, men det finns ett energiunderskott på 15 gradminuter.

7. Vad gör pumpen då?
a) Höjer framledningstenperaturen 1 grad extra under 15 minuter?
b) Höger framledningstemperaturen 3 grader under 5 minuter?
c) Höjer framledningstemperaturen så mycket det går, under så lång tid som behövs, för att få ner underskottet till 0?

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.