Hej! Hoppa någon kunnig kan hjälpa mig. Har en ved eldad panna till min vattenburna system. Har en elpatron med 2 värmeelement i och då jag startar den så lyser den men det skapas ingen värme. Får elda för fullt för att få någon värme eller varmvatten. Det är en Somatherm värme elpatron från 1982 men fick höra att elementstavarna var bytt runt -00.
Har luftat cirkulationspumparna och elementen. Men tycker det inte ska spela någon roll då då jag eldat så värmer det bra. Har kollat alla säkringar i proppskåpet och bytt ut dom.

• Sliten kontrollpanel för uppvärmning med knappar, justeringsvred och tekniska etiketter på svenska, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och överhettningsskyddet har du redan tryckt på?
Elpatroner håller inte för evigt så de kan vara trasiga.
Protte

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jo vi har kollat överhettningsskyddet. Vi har skruvat på elpatron till 70grader och vattnet ut ligger på 20grader

Kontaktorerna håller inte heller för evigt. De två som kopplar av och på oftast höll knappt 30 år i vår elpanna. De demonstrerade två felmoder, den ena hade avbrända kontakter och den andra hade ihopbrända kontakter d v s alltid på.

1, 2 , eller 3 klick när du vrider termostaten från noll till max, troligtvis har du kontaktorer i pannan som sägs. Och då ska det liksom klonka i pannan när du snurrar på termostaten.

Har ett klick i botten typ 0 och sen en vid 30 och sen en vid 50

Och bara en termostat. Vad är det för modell på pannan tänkte om det går att få fram ett el-schema på den. Annars så stänger du av elen och lossar lite plåtar så det syns om det är en eller två patroner

Det är 2 elpatronen och bara nr 1 verkar ”starta” eller lampan som visar att den går igång lyser men ingen värme görs.

Då är det säkert kontaktorer i pannan och klunkar det inte så kan något vara vaj i dom. Har du kollat säkringarna. Du får lossa några plåtar så du ser all EL som finns i pannan och komma tillbaka.

Kollade lite närmare nu, på din första bild. Det är en termostat för varje patron och inga kontaktorer, med lampa under, tänds den vid klick. Patronerna får spänning direkt från termostaterna. Nere till vänster verkar det vara en säkring och den går nog till pumpen. Om säkringarna är hela så måste du kolla inannför så det inte är någon avbränd kabel någonstans. Det är en orsak till att inte någon patron värmer. Hur varmt har ni i huset, 20 C då blir pannan 20 C med.

Just nu är det 18 grader i ledningen och vi startade en brasa då vi inte behöver frysa. Säkringen är hel och det börjar lysa på elpatron 1 då vi vrider den över temperaturen som det just är för stunden. Eldar vi till 50 grader så lyser inte elpatron förens vi vrider upp den över 50 grader på termostaten

Helt OK . men hur är det med den andra patronen, blir det lika där. Patronerna är oberoende av varandra och kan köras var för sig.

Är det effekterna som står till vänster i tabellen på pannans panel? 6, 9, 12 kW trefas direkt via termostater låter inte så troligt men jag kan såklart ha fel. Om du öppnar den och lägger in skarpa bilder här så kommer det kanske bättre grundade förslag på hur du kan felsöka.

Det är 6kw. Vi hade en elektrisk här just och han kunde läsa av och mäta. Han kunde se att troligen är det relät som tar emot signalen från termostaten som inte skickar ut värmen

För att få helt klart hur elen är i pannan så behövs ett foto på skylten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.