I vårt hus har vi frånluftsvärmepump (Nibe FIGHTER 310P) som värmer golvet och gör varmvatten
Problemet är att bara halva golvet i vardagsrummet är varm och andra halvan är kalt även om rumstermostaterna i vardagsrummet är inställd i 24 grader.
- Vardagsrummet kopplas till ställdon 1:1 och 1:2 som kopplat till en rumtermostat.
ställdon 1:2 är öppet och Glasmätare röda markeringen är på top.
ställdon 1:1 (A) är inte öppet och Glasmätare (B) röda markeringen är i inte på top kanske därför halva vardagsrummet är kalt?
Hur kan lösa detta?

Värmefördelare för golvvärme med aktuatorer och justerbara ventiler, etiketterade för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Har ni två rumstermostater i vardagsrummet?
Varför i så fall?
Vad indikerar dom?

Vad säger styrboxen?

Demmpa Demmpa skrev:
Har ni två rumstermostater i vardagsrummet?
Varför i så fall?
Vad indikerar dom?

Vad säger styrboxen?
Vi har en väggtermostater för vardagsrummet.
styrboxen lampa lyser rött när termostater är på i vardagsrummet.Visa bilaga 663516

Värmesystem med fördelningsrör, termomotorer och mätare monterade på en vägg. Rör och etiketter syns.
Skapa konto

Byt det trasiga ställdonet

D Dilato skrev:
Byt det trasiga ställdonet
Scenario 1: Som du säger ställdon är trasig så måste jag beställa ny och koppla igen. Är det bara skruva för att tar bort ställdon eller måste trycka på sidorna och lyfter för att öppna?
Scenario 2: kan vara så att Glasmätarna som visar med pil A måste vrida lite för att komma mer flöde. kanske den är stäng eller?

Värmeinstallation med rör, termostater, och märkt med siffror och bokstäver. Oorganiserade kablar ovanpå.
Skapa konto

sam2018 sam2018 skrev:
Scenario 1: Som du säger ställdon är trasig så måste jag beställa ny och koppla.
Scenario 2: kan vara så att Glasmätarna som visar med pil A måste vrida lite för att komma mer flöde. kanske den är stäng eller?

[bild]
Du ser ju att ett av donen är stängt, så att skruva på flödet hjälper ju inte.
Ta bort donet så blir det fullt flöde (om jag kommer ihåg rätt).

D Dilato skrev:
Ok du har rätt :)

D Dilato skrev:
Ta bort donet så blir det fullt flöde (om jag kommer ihåg rätt).
du menar tar bort ställdon och låta vara kvar kabel som går till styrenheten? om tar bort ställdon så går inte att att styra värme via väggtermostat som är i vardagsrummet och bli fullt flöde?

Lösningen är att byta donet, men om det är kallt och du vill ha upp värmen kan du ta bort det och eventuellt reglera ner flödet i den slingan lite, den andra slingan har ju fortfarande reglering så det kan ju inte bli varmare (i rummet) än den slingan med borttaget don klarar att värma.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.