1 228 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hjälp uppgradering värmesystem
Hej, skulle behöva hjälp med ett informerat beslut kring vårt värmesystem.
Vi flyttade in i vår villa om ca 200kvm i somras, så vi har mest uppskattade värden att gå på.
* Vi bor i skåne 2 vuxna, 2 småbarn
* Huset är byggt 2001 och har energiklass C (så det läcker inte så mycket värme)
* Vattenburet system som värms upp av en gaspanna
* FTX utan värmeåtervinning
* Huset har en väldigt öppen planlösning med öppet i nock etc...
* Vi kommer skaffa en vedeldad braskamin det kommande året
Vi tillhör de 20k hushållen i Sverige som har gasledning till huset. Gaspannan är sedan huset byggdes så den går väl på övertid, livslängden är väl mellan 15-25 år. Så man kan rimligen anta att den går sönder inom de närmsta åren och reservdelar går inte att få tag i har vi hört.
Gaspriserna ligger just nu kring 200 öre/kwh och elpriserna i snitt på 500 öre/kwh.
Hur det kommer se ut om ett år kan man ju bara spekulera i.
Vi har väl främst funderat på 2 alternativ (fler mottages gärna):
1. Skaffa en luft/luft värmepump för att värma upp större delen av huset. Då kommer vi bara använda gaspannan till enstaka rum och till att värme upp vatten. Dvs vi kör på med gaspannan så länge den håller sen får vi byta ut gaspannan när den går sönder vilket jag uppfattat kostar kring 60k. Nya gaspannor är dessutom ca 25% effektivare. Fördelen med denna lösningen är ju att vi diversifierar vårt värmesystem och att det är en billigare investering 30K för värmepump och 60K gaspanna. Vi får dessutom möjlighet att kyla på sommaren.
2. Skaffa luft/vatten värmepump för att nyttja vårt befintliga vattenburna värmesystem. Fördelen med detta är väl att vi kommer även sänka uppvärmning för varmvatten. Nackdel blir att vi är helt beroende av el och investeringen ligger kring 150K istället.
Tankar som jag har, är det onödigt att skaffa ett luftbaserat system när man redan har ett vattenbaserat? Ska man dra nytta av att vi faktiskt har en gasledning till huset och fortsätta köra med gas för att diversifiera?
Era tankar mottages gärna
Vi flyttade in i vår villa om ca 200kvm i somras, så vi har mest uppskattade värden att gå på.
* Vi bor i skåne 2 vuxna, 2 småbarn
* Huset är byggt 2001 och har energiklass C (så det läcker inte så mycket värme)
* Vattenburet system som värms upp av en gaspanna
* FTX utan värmeåtervinning
* Huset har en väldigt öppen planlösning med öppet i nock etc...
* Vi kommer skaffa en vedeldad braskamin det kommande året
Vi tillhör de 20k hushållen i Sverige som har gasledning till huset. Gaspannan är sedan huset byggdes så den går väl på övertid, livslängden är väl mellan 15-25 år. Så man kan rimligen anta att den går sönder inom de närmsta åren och reservdelar går inte att få tag i har vi hört.
Gaspriserna ligger just nu kring 200 öre/kwh och elpriserna i snitt på 500 öre/kwh.
Hur det kommer se ut om ett år kan man ju bara spekulera i.
Vi har väl främst funderat på 2 alternativ (fler mottages gärna):
1. Skaffa en luft/luft värmepump för att värma upp större delen av huset. Då kommer vi bara använda gaspannan till enstaka rum och till att värme upp vatten. Dvs vi kör på med gaspannan så länge den håller sen får vi byta ut gaspannan när den går sönder vilket jag uppfattat kostar kring 60k. Nya gaspannor är dessutom ca 25% effektivare. Fördelen med denna lösningen är ju att vi diversifierar vårt värmesystem och att det är en billigare investering 30K för värmepump och 60K gaspanna. Vi får dessutom möjlighet att kyla på sommaren.
2. Skaffa luft/vatten värmepump för att nyttja vårt befintliga vattenburna värmesystem. Fördelen med detta är väl att vi kommer även sänka uppvärmning för varmvatten. Nackdel blir att vi är helt beroende av el och investeringen ligger kring 150K istället.
Tankar som jag har, är det onödigt att skaffa ett luftbaserat system när man redan har ett vattenbaserat? Ska man dra nytta av att vi faktiskt har en gasledning till huset och fortsätta köra med gas för att diversifiera?
Era tankar mottages gärna
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Vad kostar en ny gaspanna?
Du har ju för övrigt två andra alternativ också, jord- och bergvärme....
Du har ju för övrigt två andra alternativ också, jord- och bergvärme....
En ny gaspanna kostar ca 60K.Dan_Johansson skrev:
Jo det är sant bergvärme kan ju vara ett alternativ vet dock inte hur vanligt det är här nere i skåne. Jordvärme vet jag inte riktigt om vi är sugna på att gräva upp hela trädgården.
Har ni FTX-aggregat så är det per definition återvinning. X betyder återvinning. Är man intresserad av luftkonditionering på sommaren så är LLVP ett bra komplement i huset. Passar bra när det råder stor osäkerhet om framtida energipriser. Trodde gaspriset var ännu högre nu.
Klicka här för att svara
