C
CrazyAnt4: [citat] Nöjd med firman som gjorde installationen? Vilken pump fick du?
9 svar · 5,9k läst
S
stugan_i_skogen: Nu har jag, med mer våld och bändande kom den loss. Tack
4 svar · 4,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ju högre upp det röda ”T”-et i flödesglasen på övre fördelaren är, ju mindre flöde, jämför med de utan någon slang. Genom att skruva på de vita hattarna på nedre fördelaren så ökar/minskar flödet.
1 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det fungerar att blanda både radiatorer och golvvärme och låta centrala reglersystemet sköta framledningstemperaturen. Det som gäller är att systemet är rätt injusterat gällande förinställningen.
7 svar · 2,3k läst
·
F
Filip.skoglund: Jag är inte hemma nu men kan skicka ett senare
19 svar · 5,3k läst
·
Fn87
Fn87: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjh1oWvqL37AhVYR_EDHSkEC8kQFnoECAwQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.uponor.com%2Fgetmedia%2F43d44627-cd1c-44ae-8faf-2facb3ca2e4e%2Fbld_ufh_5045_102016_fluviatpush12.pdf%3Fsitename%3DSwedenBLD&usg=AOvVaw1T31scTZw6-j08Tn3y2JeW
5 svar · 2,2k läst
·
GoC
GoC: [citat] Pröva med att Ta bort den yttre, där är packboxen och ”pinnen” som trycker på ventilkäglan innanför. Så funkar det i alla fall på Danfoss ventilerna jag har.
28 svar · 3,2k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: [citat] Rems har spetsarna som reservdel. Köpte såna och svetsade dit efter att jag kapade bort lämplig bit på min tång. Mycket billigare att köpa grafitblock på tex Amazon och tillverka egna elektroder än ridgids egna.
84 svar · 19,9k läst
·
J
Josth: Man kan ju prova att skruva av termostathuset helt för att se om det blir varmt i golvet. Annars troligt det är fel på cirkulationspumpen.
1 svar · 777 läst
·
jarlh
jarlh: [citat] Efter lite knackande på termostatet fungerar det som det ska igen. Konstigt hur som helst.
2 svar · 568 läst
V
växelventil: [citat] BT 25 är ju en extern givare som man brukar sätta efter shunten på framledningen.
31 svar · 57,3k läst
·
J
Josth: Det tycker jag låter helt ok. Bara luftfuktigheten överallt är under RF 70 % så går det bra.
1 svar · 1,5k läst
karadayi
karadayi: [citat] Svar på din fråga; nej.
1 svar · 1,1k läst
F
Fideliox: Hur funkar egentligen legionellaskyddet på 310? Har fortfarande elpatron avstängd och nu när är kallare så ligger panntemp oftast på 48 grader.
10 svar · 2,0k läst
@
@ndreas: Hej! Har ett LK-golvvärme system. Om alla ställdon är stängda så är det gäller ingen cirkulation systemet. Brukar alltid ha haft en slinga på toaletten ställd så att den varit öppen. Har nu bytt cirkulationspump som anpassar farten efter flödet. Kan man nu ha stängt alla slingor utan att pumpen eller något annat går sönder?
0 svar · 664 läst
·
R
Rillehouse: Hej, Idag eldade jag med kamin och tänkte att jag skulle låta värmepumpen vila lite. Det jag gjorde var att: 1. Slå på rumsgivareinställning under 1.9.4. Dvs bockade i styrning rumsgivare system 1 2. Gick in under temperatur 1.1.1 och skruvade ner till 16 grader. I min värld så tycker jag att nibe pumpen då borde sluta producera värme i och med att rumsgivaren visar 24 grader. Men det
0 svar · 890 läst
·
J
jonaserik: Oavsett vad leverantören säger så tilloppet gå först ut till en yttervägg och vända, så det blir 2 rader utmed Y-väggen, det är alltid svalast där. Och sedan gå inåt rummet eller mitten på huset.
4 svar · 1,9k läst
·
V
Viktorbyggahus: Jag har 240m borrhål och ca 10m till hålet från pannrummet. Nibe trodde inte deras F1145 skulle klara av 500m. Inte haft några problem på 6 år (peppar peppar). Delta t är ca 5 grader även vid långa körningar ~6h. Får in ca 2 grader mot slutet av körningen. I slutet på säsongen (feb) är tempen ca 1 grad in i slutet på en 6h körning (och ~-3 ut). Tror inte detta hade varit möjligt
8 svar · 2,4k läst
Bengt Isaksson
Bengt Isaksson: Hej Jost, Delat till vitvaror! Tack för informationen.... Mvh, Bengt
2 svar · 839 läst
·
Kombergman
Kombergman: Hej! Jag har försökt läsa runt på forumet och bilda mig en uppfattning om min fråga redan är besvarad, men trots många trådar kliar jag mig fortfarande lite i huvudet. Jag bor i Västerås, nyinflyttad i en 2-plans villa med vattenburen golvvärme i båda rummen. Vi har fjärrvärme från mälarenergi. På övervåningen har vi en neotherm central med trådlösa termostat, där verkar
0 svar · 1,6k läst
·
P
paralun: [citat] Jag håller inte med eftersom det handlar om ett mer akut problem och att undvika en nedtappning av systemet. (plus har man tummen mitt i näven så får man anlita en dyr rörmokare för ventilbyte)
22 svar · 3,7k läst
·
T
TommyC: Jag blev nyfiken och dimensionerade nu ett fiktivt exempel i Purmo Calculator. Fyra stycken Thermopanel V4 TP22 612 (dubbla paneler och dubbla konvektorplåter 6 dm höga och 12 dm långa) med 20 meter 10 mm rör och 10 st böjar ger vid framledningstemperatur 45 grader och retur 35 grader totalt 1900 W. Tryckfallet i slingan blir då 32 kPa och vattenhastigheten 0,82 m/s. Det går att lägga
8 svar · 1,9k läst
M
Mikael Hagberg: [citat] Ok, verkar inte finnas någon indikation på sidan. ’om jag tar bort ett don så verkar systemet stanna. När jag sätter tillbaka så drar det igång igen.
2 svar · 873 läst
·
J
jonaserik: Ser väl bra ut. Lossa det röda handtaget vid kärlet och häng i snöre på sidan om, den ventilen ska alltid vara öppen.
13 svar · 2,8k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Tror det kan förhålla sig på detta sätt . I Stockholm + andra storstadsregioner föredrar företag att anställa tonåringar (med 30 års yrkeserfarenhet) :D Yngre förmågor flyttar till storstäder och blir anställda , men saknar långårig erfarenhet . När de blir äldre så kanske de öppnar eget på deras födelseort (landsbygden)
10 svar · 7,0k läst
·
H
Hellhawk: [citat] [bild] [bild] [citat]
2 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Ja.
1 svar · 787 läst
useless
1 svar · 787 läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Elementen är i järn, syret i värmevattnet oxiderar järnet (tills syret tar slut). Denna oxid kan vara magnetisk, och dra därmed mot stålflätan runt slangarna. [bild]
10 svar · 4,2k läst
·
Clutch
Clutch: Kanon, då vet jag. Stort tack!
3 svar · 892 läst
·
Scsi
Scsi: Hej. Jag har en IVT C7 Bergvärmepump och till detta har jag golvvärmeslingor av märket LK (Totalt 8 slingor.) Jag har lite bekymmer med inställningarna eller åtminstone så tror jag det. (Om det inte är ett fel på någon givare etc) Bekymmer: Värmekurvan står i dagsläget på 1.7. Enligt värmepumpen så skall detta betyda ett stopp på 29.5 grader på returen. Framledningen för
0 svar · 521 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.