12 521 läst ·
53 svar
13k läst
53 svar
Ackumulatortank för buffert och förvärmning
Hur förhindras självcirkulation genom VP dagtid när endast shunten+cirkpump arbetar? Kan väl i värsta fall bli att VP kortsluter så att returvattnet kommer in i framledningen?
Hur menar du? Är allt i serie så blir det ju så. Men vad gör det? Vp är ju avstängd.Nils-Orvar skrev:
Om man som jag har en arbetstank så kan man montera en backventil i serie med cirkpumpen för vp.
Jag hade faktiskt just det problemet så jag fick sätta lite hårdare fjäder i ventilen för att den ska förbli stängd när inte pumpen går.
Mitt schema syns i inlägg #38.K karlmb skrev:Hur menar du? Är allt i serie så blir det ju så. Men vad gör det? Vp är ju avstängd.
Om man som jag har en arbetstank så kan man montera en backventil i serie med cirkpumpen för vp.
Jag hade faktiskt just det problemet så jag fick sätta lite hårdare fjäder i ventilen för att den ska förbli stängd när inte pumpen går.
Jag köpte en sån här backventil för att montera på VP framledning men tyckte fjädern verkade gå väldigt lätt. Därav min fundering.
https://www.ahlsell.se/products/var...tang---och-backventiler/backventiler/5014208/
Ah ok. Jag har min vp inkopplad bara på sista tanken med en shunt på. Då får du längre gångtid med kallt returvattnet och högre verkningsgrad.Nils-Orvar skrev:
Å andra sidan mindre lagringskapacitet förstås.
Oavsett vilket så är det precis en sådan ventil jag använder.
Jag fick sätta i en kraftigare fjäder i backventilen (som ju snarare är en flödesbehränsare).
Jag har en flödesmätare i serie för att kunna logga effekt och därmed COP, så jag kunde enkelt se när självcirkulationen upphörde.
Vet inte om jag behöver byta till en annan backventil?
Tyckte den modellen såg fin ut med inspektionshål.
Tyckte den modellen såg fin ut med inspektionshål.
Helst till en rostfri fjäder? Var hittar men det?
Testade med olika fjädrar, fick inte det till att bli bra. Svårt att få motstånd men ändå öppna hela vägen.
Köpte en sån här istället vilken verkar fungera bra.
https://www.ahlsell.se/products/var...tang---och-backventiler/backventiler/4950847/
Synd att det skiljer så lite på dygnet med elspotpriset nu. Svårt att få ekonomi i att ackumulera värmen på natten när det bara skiljer 1-2kr. Blir kanske större skillnader igen efter vintern?
Köpte en sån här istället vilken verkar fungera bra.
https://www.ahlsell.se/products/var...tang---och-backventiler/backventiler/4950847/
Synd att det skiljer så lite på dygnet med elspotpriset nu. Svårt att få ekonomi i att ackumulera värmen på natten när det bara skiljer 1-2kr. Blir kanske större skillnader igen efter vintern?
Klicka här för att svara