1 659 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Brasdöd
Syrebrist. Det behövs ganska mycket värme för att självdraget skall bli bra, speciellt om kaminen inte eldats på flera dagar och skorstenen är kall.S Segkotte skrev:
Elda de första 20 min med luckan öppen eller tills du får en bra glöd i botten av eldstaden.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Finns flera orsaker.
Du kanske stänger spjället istället för öppnar.
Kråkbo som ramlat ner som du inte ser.
Du stänger för tidigt.
Kanske har fuktig ved.
Kanske för stora vedbitar.
Vad har du för kamin?
Bild och modell hjälper
Du stänger för tidigt.
Kanske har fuktig ved.
Vad har du för kamin?
Bild och modell hjälper
Workingclasshero skrev:
Finns flera orsaker.
Du stänger för tidigt.
Kanske har fuktig ved.
Hej.
Tack för svar. Jag har byggt ett uterum, kanske de har gjutit igen tillufts kanalen. Ska kolla det.
Vad har du för kamin?
Bild och modell hjälper![]()
två senarion (om du redan eldat i 20-30min med luckan öppen):S Segkotte skrev:
1) Kaminen har egen till-luft. Dvs har ett eget till-luftsrör som kaminen suger uteluft igenom.
Om brasan tvärdör då du stänger luckan och det inte ryker in då luckan är öppen, så är stopp i till-lufts-röret. Spjäll som inte öppnar, igensatt (fågelbo eller nått)
2) Kaminen har inte egen till-luft utan tar luft från rummet den står i.
Om brasan tvärdör i detta scenario då du stänger luckan (och det inte ryker in då luckan är öppen) så har du för tätt hus. Det kommer inte in tillräckligt med luft till rummet där kaminen finns.
Temporär lösning för båda är att öppna ett fönster/dörr i rummet där kaminen finns.
Nu kan jag avslöja gåtan på brasdöden.
Sotaren var här och såg vatten i förbränningsröret han drog in viskan och skrapade ut
Flera liter vatten, det var orsaken till döden. Det var en fellutning på röret och sotaren hade aldrig varit med om det tidigare. Nu brinner det gott igen.
Sotaren var här och såg vatten i förbränningsröret han drog in viskan och skrapade ut
Flera liter vatten, det var orsaken till döden. Det var en fellutning på röret och sotaren hade aldrig varit med om det tidigare. Nu brinner det gott igen.
Klicka här för att svara