J
jonaserik: För att inte behöva byte med allt plask som följd. En stor slangklamma med 2 eller 3 st gummipackningar ( gardena 15 mm ) över ögat som det kallas och en bit gummiduk ca 3 mm tjock som lock på dom, sen drar du till klamman och det läcker inget mer. Det är en klassiker att dom börjar läcka när dom vrids för att stänga in pumpen. Edit . Det med spåret är rätt
3 svar · 1,2k läst
·
T
Tompafix: [citat] Jag har väl inte sagt det heller?
9 svar · 1,2k läst
·
L
lillamerika: Tack för alla tips. Nu fick jag äntligen värme på mitt gjutna & nylagda klinkersgolv. Det fungerade när jag skruvade ut ventilen med 10mm insex. Känns som att jag vill sova på badrumsgolvet inatt
8 svar · 12,3k läst
·
T
tomeks: [citat] Man kan ha en takfläkt på nedervåningen som trycker ned varmluften
15 svar · 6,2k läst
É
ÉlPon: [citat] Jag pratade med leverantören av bergvärmepumpen. Han tyckte inte det var nödvändigt koppla golvvärmen på egen slinga utan det han sa lät samma som dig. Koppla in sig på radiatorkretsen med en shunt. Jag skulle tänka på att inte ta för liten då jag förutom mina 3st slingor nere ska ha ca 4 slingor på övervåningen med.
4 svar · 2,7k läst
L
LaT: [citat] Om vi nu ska bli så noggranna så behöver vi också fastställa salthalten och kanske även lufttrycket.
14 svar · 116,3k läst
D
DrFrukt: Håller med ovanstående talare. Jag har precis bytt från direkt-el och LLVP till LVVP (Mitsubishi Ecodan) Var såklart tvungen att byta alla radiatorer men du som slipper det har ju en relativt enkel installation framför dig. Jag skulle satsa på att bygga snygga elementskydd om du tycker du har fula radiatorer. En fördel med LVVP är att den gör varmvatten också. Och såklart inte susar:)
3 svar · 4,1k läst
T
Tooth: [citat] Tack för ett utförligt svar! Förstår tanken, dock så är det övriga systemet en riktig specialare. Bor i ett s.k Functura-hus (finns en hel tråd för såna som mig https://www.byggahus.se/forum/threads/1970-talsplathuset-fran-junga.228020/) Uppvärmningen av huset sker med hjälp av en central radiator, ovan denna sitter en fläkt som ska sprida värmen i kanaler i golv och
3 svar · 3,5k läst
björnuf
björnuf: [citat] Ok fungerar det vore det kanon
6 svar · 1,7k läst
H
Harald Blåtumme: På vårt Uponor-system sitter givarna i de trådlösa enheterna. Har de förväxlats så bara växla placering och se hur det blir. Sitter inga givare i golven på detta system, det man vill styra är ju lufttemp i rummet.
1 svar · 1,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Lite "hur långt är ett snöre" fråga :( Men räkna på 2 man en vecka eller något liknande kanske ?
1 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Hur ser det gamla termostathuset ut? Om man känner igen befintligt termostathus är det oftast lättare att hitta rätt adapter.
2 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: [citat] Svar nej. Ev luft kommer att ställa sig i kolonnen och bli där tills man öppnar och släpper ut luft om det finns
5 svar · 1,4k läst
·
L
Linnea Johansson2: [citat] Hehe okej
13 svar · 20,9k läst
L
Y
Yaken: [citat] Jag hade inte tänkt skriva det men eftersom du bor där du bor. Det finns ett fåtal äldre hus i stan som inte har centralt varmvatten utan varje lägenhet värmer själv upp sitt varmvatten. Jag har själv haft en sådan lägenhet, det rör sig om hus från runt förra sekelskiftet där man aldrig dragit in centralvärme. Oftast har man direktverkande el som uppvärming också (om inte
16 svar · 3,5k läst
·
R
Roger 6204: Den snurrar,men piggen till termostaten fjädrar inte tillbaka. Får dra i den med en liten näbbtång,den ska väl fjädra tillbaka eller?
3 svar · 641 läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Man ska väl också tillägga, för trådens skull, andra framtida läsare. Att ta det lite halvtomhalvt med en klackspark, dvs kolla till det någon gång ibland, beror ju på att detta är värmesystemet, även om läckaget förvärras dramatiskt så blir det inga dramatiska skador, det kommer läcka ut någon dl vatten som max. Gäller det tappvatten, med ordentligt tryck och finns av oändlig
14 svar · 2,2k läst
·
J
Jocu: Jag kopplade bort vv-beredaren. Blev betydligt varmare vatten än innan då ctc slipper beblanda sig med vattnet i den kalla varmvattenberedaren.
1 svar · 1,1k läst
·
Denizz
Denizz: [citat] Borås
10 svar · 2,0k läst
C
carroahlm: Hej! Jag och min sambo byggde hus 2019/2020 där övervåningen varit oinredd. Nu är det dags för oss att få upp värmen till övervåningen då vi isolerat klart och jag ställer mig därför frågande till hur man går vidare. Vi vill göra så mycket som möjligt själva och vi kan en hel del, men just värme och element är ingen av oss duktiga på (än). I tvättstugan på nedervåningen
0 svar · 1,1k läst
·
S
sallad: [citat] Då lutar det åt 1500 liter plus det befintliga i elementen = 1750 liter eller mer, och ett exp-kärl för 3 - 4 tusen. Hade gärna sluppit det.
5 svar · 1,7k läst
H
he-peter: Hej, funderar på att installera luft vatten värmepump i 1,5-plans hus. Har inget vattenburen system i dagsläget. Pga planlösning är det inte helt lätt att lägga rören på nedervånigen till alla rum. (utedörrar och klinker i badrummet) Nu är min tanke, att har innedelen på nedervånigen, men drar upp rörsystemet till övervåningen, för att sen drar ner det till varje rum på
0 svar · 455 läst
P
Prutti: [citat] Tack! Var tvungen att testa och det verkar som jag är en idiot… Kändes som att jag testat allt men tydligen inte det mest uppenbara. Provade att stänga direkt efter jag tänt och det rykte inte in. Det är antagligen ett sekundärt insugshål där jag istället tvingat ut röken. Min spekulation till vad själva plåten på baksidan är att det är något typ av värmeskydd mot
3 svar · 1,9k läst
·
kisumisu
kisumisu: Vet att flera har kopplat in pumpen till nätet. Men hur gör ni att varmvattnet ska räcka? Det finns en massa inställningar dvs schemor man kan göra. Satt igår och såg att vi igen får höga elpriser. Satte in 02-05 LYX 06-18 FRÅN Men likförbannat säger displayen att jag har 54°C på vatten. Det som den normalt visar. Om den har varit inne på "LYX" borde väl varmvatten vara varmare?
0 svar · 760 läst
I
Installation: [citat] Såhär tänker jag. I ett FTX-system återvinns frånluftens värmeenergi och ges till tillluften. Dvs vi har ett direkt samband mellan tilluftstemperaturen, återvinningsgraden mm. I ett FX-system återvinns frånluften till något helt annat. Ett värmesystem, tappvarmvatten eller vad det nu kan vara. Det påverkar alltså inte en temperatur på tilluften. Därav skall man inte
22 svar · 2,5k läst
D
Doczenith: Tack Hempularen och Demmpa för snabbt svar! Hur fungerar den där skruven till vänster? Bryter den utgående vatten från elementet? Jag ska prova att skruva bort hatten till vänster och se huvudet på insexnyckeln. Däremot så antar jag att om hela komponenten som är inringad här i rött behöver bytas om den också rostat mot elementet, så måste systemet tömmas? Alternativt så kanske
3 svar · 1,3k läst
·
Cowgirl79
Cowgirl79: Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men vi hade liknande problem med element som hade inbyggd termostat som stängde av automatiskt om det blev drag i ett rum.... Då var man tvungen att " nollställa" elementet enligt ett speciellt schema... Jag googlade fram bruksanvisningen... Det var typ on, off, se så lampan blinka X antal blink, sedan on igen... Och sedan vara super noga med att inte
10 svar · 3,8k läst
·
M
Murkla1949: Vi har ett hus som är om- och tillbyggt. Vår primära uppvärmning sköts av en Mitsubishi Ecodan luft/vatten kopplad till golvvärme i vissa rum och element i vissa. Det finns även äldre pelletspanna som vi använt sporadiskt men jag vill skrota den helt. Vi har två vardagsrum i var sin ände av huset och tyvärr sitter den öppna spisen i "fel" vardagsrum (även om vi tänker använda det
0 svar · 1,0k läst
·
M
mangeroffe: [citat] Stort tack! Då kör vi på att behålla tanken!
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.