Ja tokigt låter det ju men nu när en pall pellets går på 4000-5000kr så börjar jag undra vad det skulle kosta att värma huset med elpatronen på 4000w jag har i pelletspannan. Huset är på 120kvm öppen planlösning och välisolerat, idag kör jag 19-20grader i varje rum med hjälp av vattenburen golvvärme. 31 dec 2021 - 11 dec 2022 har vi gjort av med 11733 kWh i el + 2 pallar pellets som motsvarar ca 8000 kWh. Har även låst elavtal sedan 2 år tillbaka så jag betalar ca 42 öre per kWh

Är det så enkelt som att lägga ihop 11733+8000=20000 x 0.42 + eventuell elnätsavgift?

• Gilla
lmgmags
  • Laddar…
Du får väl räkna på vad det kostar att ersätta de två pallarna pellets som du har ett pris på och som du ska ersätta med el.
Fasta avgifter har du oavsett så räkna bara på de rörliga kostnaderna per kWh för el och nät + certifikat, skatter mm.+ moms för den el du behöver för att ersätta pelletsen.

Använd dina egna siffror från fakturorna

En pall pellets à 5000 kr = 6000 kr per ton.
Pellets à 6 kr/kg med 4,8 kWh/kg och 90% verkningsgrad = ca 1,4 kr/kWh

Elpris = total rörlig kostnad på elnätsfakturan och elhandelsfakturan

Om du har 42 öre exkl moms blir det 53 öre inkl moms. Om du har full energiskatt är den 45 öre inkl moms idag och 49 öre inkl moms från 1 januari. Sedan beror det på om 42 öre är inkl påslag och elcertifikat, och vad elnätsbolaget tar per kWh. Men om du antingen lägger upp kopia på senaste fakturan, eller skriver vilket elnäts- och elhandelsbolag du har så ska det gå enkelt att kontrollräkna dina siffror.

90 % verkningsgrad är det nog inte på pelletspannan tror jag, kanske 80 % ?

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
En pall pellets à 5000 kr = 6000 kr per ton.
Pellets à 6 kr/kg med 4,8 kWh/kg och 90% verkningsgrad = ca 1,4 kr/kWh

Elpris = total rörlig kostnad på elnätsfakturan och elhandelsfakturan

Om du har 42 öre exkl moms blir det 53 öre inkl moms. Om du har full energiskatt är den 45 öre inkl moms idag och 49 öre inkl moms från 1 januari. Sedan beror det på om 42 öre är inkl påslag och elcertifikat, och vad elnätsbolaget tar per kWh. Men om du antingen lägger upp kopia på senaste fakturan, eller skriver vilket elnäts- och elhandelsbolag du har så ska det gå enkelt att kontrollräkna dina siffror.

• Bilden visar en elräkning för en period med poster som säkringsavgift, överföringsavgift, energiskatt och moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du 104,8 öre i nuläget i rörlig kostnad per kWh inkl moms. (Från 1 januari: höjning av energiskatt med 4 öre inkl moms och höjning av överföringsavgift från elbolaget på x öre)

Jag räknade tidigare på 90% verkningsgrad på pannan och fick 139 öre per kWh från pelletsen.
Om vi tar 80% verkningsgrad på pannan istället har du 157 öre i pelletskostnad.

Slutsats: Elen är billigare i ditt fall.

Men hade jag varit i ditt läge hade jag tagit en stor funderare på vad som ska hända efter 31 augusti nästa år.

J
Är det SE3 eller SE4 är det inte läge att gå över på elen just nu oavsett. Alla bör försöka minska den närmsta veckan åtminstone.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Lär inte vara SE4 i alla fall med reducerad energiskatt... :D

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Är det SE3 eller SE4 är det inte läge att gå över på elen just nu oavsett. Alla bör försöka minska den närmsta veckan åtminstone.
Bor i SE2

M Mikael 81 skrev:
Då har du 104,8 öre i nuläget i rörlig kostnad per kWh inkl moms. (Från 1 januari: höjning av energiskatt med 4 öre inkl moms och höjning av överföringsavgift från elbolaget på x öre)

Jag räknade tidigare på 90% verkningsgrad på pannan och fick 139 öre per kWh från pelletsen.
Om vi tar 80% verkningsgrad på pannan istället har du 157 öre i pelletskostnad.

Slutsats: Elen är billigare i ditt fall.

Men hade jag varit i ditt läge hade jag tagit en stor funderare på vad som ska hända efter 31 augusti nästa år.
Ja det lär väl bli rörligt som dom flesta andra då, tror jag kommer kompletera med en luftvärmepump i vardagsrummet då det ligger i mitten av huset med närhet till alla andra rum.

J Jerald Stuartson skrev:
Galet, har man råd är det bara o kräma sista droppen ur systemet och hoppas på att det brakar ihop med revolution som följd, man ur huset med miljöpartister som mål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.