Detta har säkert stöts och blöts men jag vill fokusera på utedelen. Är det inte en ganska stor nackdel att överhuvudtaget behöva ha en sådan jämfört med bergvärme? Hånet påstås ju ha begränsad livslängd med men har inte det ändrats iom frikylan?

Bergvärmehål har ingen begränsad livslängd. Berget blir någon eller några grader kallare de första 10-15 åren, sen stabiliserar det sig.
Frikyla påverkar i de allra flesta fall ingenting då det inte går att säsongslagra värme i ett enskilt borrhål om det finns rörligt grundvatten i berget.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
PeterFalun
Vi valde bergvärme
Tycker inte om pumpar på utsidan av huset

Samma här, tycker inte det ser roligt ut med stora fula burkar som står och brummar utanför huset, som ska avfrostas på vintern. Dessutom behöver man inte få ångest över dåliga COP när det börjar krypa ner mot -10, då bergvärmen tuffar och går. Sedan är ju frikyla en trevlig bonus.

Redigerat:
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
...å som jag brukar nämna... vid betgvärme kan man koppla på frikyla på kåken

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Finns nån ekonomisk studie som säger att lvvp är mer ekonomiskt än bergvärme i södra Sverige. Och med stigande medeltemp tror jag säkert det är korrekt. Sen är ju utedelen inte så rolig såklart. Vet inte vilken tidsrymd man räknar på heller. Ett borrhål kan ju antagligen användas även till nästa värmepump om 20år.

• Gilla
Sigurda
  • Laddar…
Vi har haft både luft/vatten och bergvärme, och bergvärme vinner alla dagar i veckan.

Prisskillnaden är inte särskilt stor från början, och så får man ett system som med jämn funktion oavsett utetemperatur, och så slipper man en utedel som tar plats och måste underhållas.

Och med luft/vatten har man två delar (inne- och utedel) som kan haverera och innebära att hela systemet måste bytas. Men med bergvärme har man bara innedelen som kan haverera, så rent statistiskt bör systemet hålla längre. Och när bergvärmen väl lämnar in så kan hålet återanvändas, vilket gör det billigare.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Finns nån ekonomisk studie som säger att lvvp är mer ekonomiskt än bergvärme i södra Sverige. Och med stigande medeltemp tror jag säkert det är korrekt. Sen är ju utedelen inte så rolig såklart. Vet inte vilken tidsrymd man räknar på heller. Ett borrhål kan ju antagligen användas även till nästa värmepump om 20år.
En luft/vattenvärmepump är en billigare investering och kräver mindre arbete att installera jämfört med bergvärme där borrning krävs. Trots att bergvärme ger en större energibesparing i hela landet så kommer en luft/vattenvärmepump ge en både kortare återbetalningstid och billigare totalkostnad i orterna Göteborg, Västervik, Växjö, Jönköping och Falun. En luft/vattenvärmepump är därmed en mer ekonomiskt investering i dessa orter.

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:665611/FULLTEXT01.pdf

Finns det några siffror på hur länge utedelarna håller i praktiken?
Har sett ett par bytas ut på min gata, och ingen av dom ser ut att ha haft vidare många år på nacken.

Min är från 2012 och finns inte en tillstymelse till problem vad jag kan se/höra/känna.
Nu hör det ju till saken att min utedel är bara en värmeväxlare (som en bilkyl) och fläkt, resten sitter inomhus.

D Dilato skrev:
En luft/vattenvärmepump är en billigare investering och kräver mindre arbete att installera jämfört med bergvärme där borrning krävs. Trots att bergvärme ger en större energibesparing i hela landet så kommer en luft/vattenvärmepump ge en både kortare återbetalningstid och billigare totalkostnad i orterna Göteborg, Västervik, Växjö, Jönköping och Falun. En luft/vattenvärmepump är därmed en mer ekonomiskt investering i dessa orter.

[länk]
Rapporten verka fokusera mycket på återbetalningstiden och slutsatsen ovan verkar vara baserad på en väldigt kort tidshorizont. Dessutom kan ju som sagt var borrhålet återanvändas till nästa pump och bergvärmepumpar har generellt lite längre livslängd, vilket ger helt andra siffror sett över en längre tid.

Kollar man siffrorna dom har kommit fram till i rapporten så ger bergvärme en större årlig besparing på alla orter. Från Falun och norrut sparar min in bergvärmens högre investeringskostnad (inkl kapitalkostnader) på 15 år.

Tabell jämför återbetalningstid, besparing och driftkostnad för bergvärmepumpar och luft/vattenvärmepumpar i olika städer.

Det är nog så att en lvvp lever ett hårdare liv ute i kylan jämfört mot en bvp som står i en varm och go källare. Men jag tror ändå man ska kunna räkna med 15-20 års livslängd på en kvalitetspump (eller hoppas det iallafall:crysmile:) Har själv en Thermia Atec Lvvp. Min granne som säljer/installerar dessa har hållt på långe och det verkar inte vara struliga maskiner. I mitt fall bor jag dels i södra sverige (Kalmar) men sedan ville jag inte borra med risk för att störa min borrade vattenbrunn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.