Kan detta vara ett enkelt sätt att få värmepumpen att hjälpa till med varmvattentillverkningen och samtidigt addera en viss buffert i värmesystemet så att att värmepumpen kan styras till att bara gå när elen är billig?

Om detta ser rimligt ut, var hittar man en ganska liten ackumulatortank med slinga? Är det något man bör tänka på innan man skrider till verket? Kan den tjäna in sig eller är detta mer för själen?

Diagram över hur en ackumulatortank med slinga kan integreras med en värmepump för varmvatten och värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Kan inte din VP producera varmvatten så du måste toppa med en VVB?

I övrigt ska du plocka in VPs framledning högt på tanken och ta ut det avkylda vattnet till radiatorerna i botten.

Spontant tror jag det är lång återbetalning på investeringen.

• Gilla
TimPellet
  • Laddar…
Jag skulle ha kopplat den som 4-rörs arbetstank, dvs med en separat krets med egen cirkulationspump för värmesystemet (med framledningen från värmepumpen in i toppen).
Har du ingen beredare i värmepumpen? Har du timdebitering av elen? Hur tänkte du styra värmepumpen?

• Gilla
TimPellet
  • Laddar…
Tack så mycket för input om riktningen på radiatorflödet! Jag hade tydligen inte grubblat så mycket på det.

Om målet är att maximera varmvattenproduktionen så förstår jag att min riktning var helt tokig, och det är ju oftast målet, särskilt på sommaren.

Men målet är ju också att tanken skall fungera som en buffert och fortsätta leverera ut värme på radiatorkretsen även när jag stänger av värmepumpen för att elen är dyr. När tanken agerar buffert så vill jag ju att det skall fortsätta flöda ut värme på radiatorkretsen så länge som möjligt efter att jag stängt av kompressorn. Då bör det väl vara bättre att ta ut radiatorvattnet från toppen av tanken?

Dessutom vill jag ju att det skall komma värme till radiatorkretsen så fort som möjligt när pumpen väl startar. Så för vinterns vidkommande borde väl kopplingen till och med se se ut så här? Schema över uppkopplad värmepumpssystem med ackumulatortank, radiatorer och dusch för sommar- och vinterläge.
Skapa konto

Ja, förutsättningen är att jag har timdebitering och att jag hittar något bra sätt att styra pumpen mot elpriset, men det tror jag nig skall lösa sig när jag väl har något som är värt att styra.

Pumpen är en Panasonic Aquarea T-CAP och vad jag förstår så finns det någon modul som kan koppla upp den mot internet men jag har inte fördjupat mig i det innan jag har något som är värt att styra.

Skälet att jag har en VVB i serie är att jag redan har den och att jag då inte behöver bekymra mig om legionella oavsett hur temperaturen varierar i tanken.

Redigerat:
Jag skulle ha kopplat så här:

Schema som illustrerar koppling av värmepump, ackumulatortank, radiator och dusch för effektiv uppvärmning och tappvatten.
Skapa konto

Då får värmepumpen långa fina gångtider, radiatorerna får varmt vatten direkt och du får förvärmt tappvatten.

• Gilla
Mikeken och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]

Då får värmepumpen långa fina gångtider, radiatorerna får varmt vatten direkt och du får förvärmt tappvatten.
Vad är det för magisk liten ring med ett V i?

En cirkulationspump.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En cirkulationspump.
useless useless skrev:

[bild]

Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att fungera. I den konfigurationen vet man väl inte als hur mycket som flödar ut i radiatorkretsen och hur mycket som hamnar i tanken? De ligger väl parallellt? Hur vet jag att tanken als blir varm?

mexitegel mexitegel skrev:
Kan inte din VP producera varmvatten så du måste toppa med en VVB?

I övrigt ska du plocka in VPs framledning högt på tanken och ta ut det avkylda vattnet till radiatorerna i botten.

Spontant tror jag det är lång återbetalning på investeringen.
Värmepumpen kan nog producera varmvatten om man har en sådan styrning men min tanke var att fokusera på att få ned kostnaden genom att köra pumpen när elpriset är lågt.

För att det skall bli rimligt enkelt får en VVB ligga och se till att det alltid finns en buffert med varmt och legionellafritt vatten, oavsett hur jag har kört värmesystemet.

Jag tänker att jag till huset kan tillåta mig betydligt större svängningar i värmeproduktionen.

T TimPellet skrev:
Kan detta vara ett enkelt sätt att få värmepumpen att hjälpa till med varmvattentillverkningen och samtidigt addera en viss buffert i värmesystemet så att att värmepumpen kan styras till att bara gå när elen är billig?

Om detta ser rimligt ut, var hittar man en ganska liten ackumulatortank med slinga? Är det något man bör tänka på innan man skrider till verket? Kan den tjäna in sig eller är detta mer för själen?

[bild]
ingen aning. Jag har väldigt liknande system. Dock 2000 liter acktankar. Huset är 270m2 uppvärmt hus. Både golvvärme och radiatorer. Jag ska i höst testa att endast värma actankarna på natten till 65 grader. Det shuntas sedan ut värme. Det jag måste hålla koll på är bara gradminutrarna så att den är rätt balanserad mot värmebehovet - dvs att värmepumpen inte vill gå för ofta kontra behovet.

här är en principskiss för mitt system. http://e-logger.se/pub?Ribby&p=1

V mutalisken skrev:
ingen aning. Jag har väldigt liknande system. Dock 2000 liter acktankar. Huset är 270m2 uppvärmt hus. Både golvvärme och radiatorer. Jag ska i höst testa att endast värma actankarna på natten till 65 grader. Det shuntas sedan ut värme. Det jag måste hålla koll på är bara gradminutrarna så att den är rätt balanserad mot värmebehovet - dvs att värmepumpen inte vill gå för ofta kontra behovet.

här är en principskiss för mitt system. [länk]
Har du så att du kan styra värmepumpen digitalt utifrån hur mycket elen kostar vid ett givet tillfälle?

Snarare än en temperaturkurva som styr värmepumpen så kanske man vill ha en kurva som säger hur många minuter per dygn värmepumpen måste gå vid en given utetemperatur.

Nu har jag ritat om, tror, jag enligt de förslagen som har kommit.

Tanken blir då att på vintern så styrs radiatorkretsens cirkulationspump av en inomhusgivare som startar om det är för kallt inne.

På vintern styrs värmepumpen av elpriset och går så många minuter per dygn som den måste givet den aktuella utomhustemperaturen. Den går under de billigaste timmarna.

På sommaren är radiatorkretsen avstängd och värmepumpen styr alltid mot sin högsta möjliga temperatur.

Kan det vara en klok och ganska enkel lösning?

Diagram över uppvärmningssystem med värmepump, ackumulatortank, radiatorer och dusch anslutna.
Skapa konto

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
T TimPellet skrev:
Nu har jag ritat om, tror, jag enligt de förslagen som har kommit.

Tanken blir då att på vintern så styrs radiatorkretsens cirkulationspump av en inomhusgivare som startar om det är för kallt inne.

På vintern styrs värmepumpen av elpriset och går så många minuter per dygn som den måste givet den aktuella utomhustemperaturen. Den går under de billigaste timmarna.

På sommaren är radiatorkretsen avstängd och värmepumpen styr alltid mot sin högsta möjliga temperatur.

Kan det vara en klok och ganska enkel lösning?

[bild]
Exakt så har vi det. Jag kan inte svara på om det är klokt. Enkelt var det för oss. Vi hade tankerna på plats sedan tidigare.

V mutalisken skrev:
Exakt så har vi det. Jag kan inte svara på om det är klokt. Enkelt var det för oss. Vi hade tankerna på plats sedan tidigare.
Tack!

Styr ni värmepumpen mot pris? Hur gör ni i så fall det?

T TimPellet skrev:
Tack!

Styr ni värmepumpen mot pris? Hur gör ni i så fall det?
Vi har nibe uplink. Men vi styr på tid. Så kompressorn är blockerad mellan 06-01. Förhoppningen är att vi klarar oss på 2000l 65gradigt vatten däremellan. Vi har lågtempssystem. Så golvvärme och nya radiatorer. Sedan siktar vi på 20 gradigt inne. Vi ska också försöka få till ftx iår och på så vis sänka behovet ytterligare. Får se. Men utan ftx så funkar det iaf som ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.