Har en Nordhem kombinerad el/vattenburen handdukstork. Den har varit ”bortglömd” ett tag då vi aldrig tyckt det varit värt att slösa el på och därför elen avslagen.

Men började tänka att den åtminstone borde fungera som element och märkte då att ventilen/reglaget var helt stängt. Öppnade fullt, men torken är helt kall efter några timmar.

vid luftning kommer varken luft eller vatten.

Båda rören till/från är varma.

Vad kan vara problemet?

Lägg gärna upp en bild. Kan någon ha mixtrat med ventilen i kopplet?

Alltså typ:

• VVS-installation med termostatventil, rör, och markerad detalj med röd pil. Metallisk, modern, installationsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så här ser det ut. Vänstra ”hatten” är reglage. Högra går ej röra/lossa, men strax under den sitter en insex-skruv som jag inte rört än.

• Kromad handdukstork på ett kaklat badrumsvägg, modern badrumsinredning.
    Skapa konto
  • Kromad termostatisk blandventil eller duschblandare, mot en vägg, med en reflekterande yta.
    Skapa konto
Lightman Lightman skrev:
Så här ser det ut. Vänstra ”hatten” är reglage. Högra går ej röra/lossa, men strax under den sitter en insex-skruv som jag inte rört än.
Skulle tro att någon mixtrat med dessa. Prova dig fram, i och med att värmen är igång lär du märka skillnad ganska snabbt om du lyckas öppna tillförseln till torken.

Fanns en del info i länken som Betty72 la upp, bland annat:

På våren när värmen upphör i centralvärmesystemet:
1. Lufta handdukstorken
2. Stäng tilloppsventilen. (OBS Returventilen skall alltid vara öppen)
3. Låt handdukstorken kallna.
4. Slå på elpatronen och ställ in den på den temperatur du önskar.

På hösten när värmen är tillbaka i elementen gör du tvärtom:
1. Öppna tilloppsventilen
2. Ställ elpatronen på 0.

OBSERVERA!
Ha alltid tilloppsratten stängd på vattenventilen när du använder elpatronen och elpatronen på 0 när du använder vattenventilen och har tilloppsratten öppen.

Frågor och svar:

Var sitter luftningsventilen?
Som regel sitter den på höger sida upptill och baktill på de flesta modeller som inte har ”hattar” på toppen. De modeller som har hattar så sitter de upptill under en av de kromade hattarna.

Var sitter tilloppsventilen?
Det är den ratt som är störst av ”de två rattarna” på vattenventilen, den är stängd när den skruvats medurs tills den stannat.

Var sitter returventilen?
Den sitter under den ”lilla kromade hatten” som går att skruva loss. Under denna sitter en avstängningsskruv i form av en skruvmejselskåra. Skall alltid vara öppen under normal drift, skruvad så långt som möjligt moturs (utåt).

Tack för svar. Hade dock sett dessa instruktioner. Tilloppsventilen har jag själv öppnat.

Returventilen SKA ju alltid vara öppen enligt instruktion, men den har jag inte rört än. Har dock svårt att se hur den skulle kunna vara (felaktigt) stängd när röret från den är lika varmt som till-röret.

B
Insex-skruven är till bypassen som finns i ventilen, den ska vara öppen om du har ett-rörs system. Gissa att du har ett-rörs system eftersom både rören är värma. Kanske returen är stängd, du måste ta loss högre "hatten" för att komma åt returen.

Uppdatering: handdukstorken verkar ha vilat sig i form. Två dygn efter jag öppnade reglaget till vänster är den strax över ljummen och nu kommer det vatten när jag luftar. Avvaktar därför vidare åtgärder.

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.