Bästa husägare!
Jag har nyligen köpt en villa på 125kvm^2 i Eskilstuna, "värms upp" med direktverkande el (elradiatorer) och luft-luftvärmepump (en väldigt gammal sådan). Som tillägg har vi en braskamin som enbart ger en mysfaktor.
Som ni kanske redan vet så är elpriserna skyhöga och utöver detta så blir huset faktiskt inte så varmt alls utan elradiatorerna, kommer upp till cirkus 20 grader när jag kör pumpen på MAX.
Huset är byggt 1909, består av totalt 5 rum på 2 plan samt en nedre källare med krypgrund.
Vore tacksam för tips och rådgivning till vad som vore lämpligast energialternativ, förstår att det också är långa väntetider på de flesta modaliteter som solpaneler osv. Har försökt läsa på så mycket jag bara kunnat online och även kontaktat flertalet olika företag för övergång till vattenburet system, hittills har jag inte lyckats alls. Tidigare vet jag att anticimex hade en energibesiktning där de kunde se över ens hus och vad som vore lämpligast att byta till men detta verkar inte heller finnas kvar.
Med vänlig hälsning,