Byggahus.se
Hej
Igår donade jag lite som jag gör någon gång per år och rengjorde filtret på returledningen till bergvärmepumpen (Med pumpen avslagen), driftsatte sedan pumpen och vid uppnådd "arbetstemp" justerade jag flödet lite över radiatorn i köket då jag hade onödigt lågt Delta T och lite stomljud i rören. (Innanför termostaten i ventilen) Samt att jag höjde trycket på systemet till 1,2 Bar. (För att försöka få bukt med luftproblem på ovanvåningen)

Efter allt detta så verkar det ev. ha blivit någon vajsing?
Framledningstemp ligger enligt pump på 49°C (44 begärd) mot slutet av cykeln, dock är radiatortemp max 42°C på samtliga radiatorer i huset? (I morse var köksradd ca 39 vid 49 framledning, övriga ca 40-41..)

Jag har testat att justera tillbaka flödet i ventilen men märker ingen direkt skillnad, alla punkter jag kan lufta är luftade.

Inomhustempen är sig ungefärligt lik, vi har ju dessutom gått från ca -4°C till -10°C över natten så det kan ju svaja lite...

Så vad tror ni, är det något knasigt eller överanalyserar jag enbart?

// JJS
 
har du mätt med samma termometer? om du mäter med en yttre termometer kan det skilja mot värmepumpens givare. Om värmepumpen även gör varmvatten så kan det bli skillnader när växelventilen skiftar och gör varmvatten, då stannar flödet över radiatorer och radiatorerna svalnar och kan skilja mot värmepumpens givare
 
P Plutus skrev:
har du mätt med samma termometer? om du mäter med en yttre termometer kan det skilja mot värmepumpens givare. Om värmepumpen även gör varmvatten så kan det bli skillnader när växelventilen skiftar och gör varmvatten, då stannar flödet över radiatorer och radiatorerna svalnar och kan skilja mot värmepumpens givare
Hej!
Framledningstempen är med pumpens inbyggda termometer via HMI, radiatortemp med ir-termometer, eventuellt kan ju pumpens inbyggda vara knasig? Sedan är det väl vanskligt att mäta yt-temp med ir med...

För något år sedan har dessa lirat jämt dock vad jag kommer ihåg, dvs på pump angiven framledning ~ max diff 1-2 grader mot radiatortemp, inte 6-9 som nu.

Ingen vv produktion.

// JJS
 
Prova med ir-termometern på utgående rör från värmepump och ett rör fram till radiator så vet du i alla fall om flödet fungerar. Finns det rumsgivare? den kan kompensera om framledningsgivare visar fel.
 
Kikar vidare på detta senare när jag är hemma. :)
Det finns ingen rumsgivare.
 
J jonjoh skrev:
Kikar vidare på detta senare när jag är hemma. :)
Det finns ingen rumsgivare.
se bilder, inget under av mätprecision men ändå… 49 grader framledning enligt vp, ca 44 på raddar i källare, 40-42 på entréplan…
 
  • Varmvattenberedare med kopparledningar, display visar temperaturer 45°C och 55°C, teknisk utrustning i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, termometerskärm som visar tid och temperatur, och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för returtemperatur? Om returen håller bara 20 gr. så är det dåligt flöde, normalt borde returen vara 5gr. svalare än framledningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.