Vilken dimension behöver jag ha på tillopp/retur
Installerar golvvärme med totalt 6 slingor. 5 st 16mm ängd 80-90m/st, 1 st ca 30-40m.

Avstånd till förgrenings ventil som grenar till ytterligare 2 befintlig fördelare är ca 5-6m.
Denna matas från pannan med vanliga 22mm CU rör ca 2-3m.

Den ena befintliga är ungefär likadant bestyckad som den nya. Den andra befintliga sitter i badrummet och ombesörjer bara ett rum, med 2 st slingor med 10,5mm rör.

Räcker 20mm RIR elelr behöver jag gå upp på 25mm?. Om jag fattat det rätt så är det samma dimension på skyddsröret, 34mm. men ganska stor prisskillnad:)
 
Skall tillägga att 20 rör har jag hemma, medans 25 måste jag köpa. Så vill inte välja 25mm bara fall i fall. Men anses det behövas så köper jag hem..
 
Glömde ett par gamla slingor som skall på denna fördelaren.
Blir 5 slingor med 16mm slang, plus tre slingor med 20mm slang,
 
Du bör klara dig på 20 men det kan vara på gärsgårn.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
I Installation skrev:
Du bör klara dig på 20 men det kan vara på gärsgårn.
Lite så jag känner också. Å ena sidan ahr jag 20 rör och kan testa. Men å andra sidan vet jag inte om jag vill stå och försöka byta röret i efterhand. Det blir ju 5-6m, få böjar, men jag tror ändå et kommer bli tight att få i ett 25 rör efteråt. Får nog krypa till korset och betala för mig:)
 
Jag skulle absolut ha tagit 25mm eller kanske ännu hellre 32mm rör. Du vill ju ha så låg strömningshastighet som möjligt så att du slipper sus i systemet. Det finns ju inget värre än oljud när man ska sova.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag skulle absolut ha tagit 25mm eller kanske ännu hellre 32mm rör. Du vill ju ha så låg strömningshastighet som möjligt så att du slipper sus i systemet. Det finns ju inget värre än oljud när man ska sova.
eftersom huvudmatningen är 22 koppar så bör ju 25 pex räcka. Känns tokigt att gå upp en innerdiameter som du får på 32. Men men
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
I Installation skrev:
eftersom huvudmatningen är 22 koppar så bör ju 25 pex räcka. Känns tokigt att gå upp en innerdiameter som du får på 32. Men men
Kommer använda pex 25
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.