Hej, har sen förra hösten renoverat badrummen och lät då VVS firman sätta in vattenburen golvvärme. Badrummet är då del i en slinga med radiatorer på övervåningen. Har haft en fundering sen förra vintern då jag upplevde att slingan helt stängdes av när golvvärmeventilen stängde när värmen i badrummet var enligt inställt värde. Dvs elementen efter badrummet blev då kalla.. visst måste det väl vara någon typ av bypass så golvvärmesystemet släpper vidare det varma vattnet i slingan även om kretsen till golvvärmen är stängd? Bifogar bild.

• Installation av värmeväxlare med kopplingar, sladdar och rör inuti ett vitmålat skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Det där symtomet är typiskt när ett tvårörskoppel monteras på ett ettrörsystem.

Ettrörssystem = att antal radiatorer är monterade i serie efter varandra.

Tvårörssystem = radiatorerna är parallellkopplade.

Du behöver en ettrörs fördelare, tex
[länk]
Låter ju rimligt, tack! Men hur kan jag kolla vad som sitter i mitt system?

Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Låter ju rimligt, tack! Men hur kan jag kolla vad som sitter i mitt system?
Och detta borde jag väl i så fall kunna reklamera till VVS firman bara så dom får åtgärda det. Måste väl ses som ett funktionsfel i så fall?

Hur ser det ut med rören mm vid radiatorerna?

Om du stänger termostaten på en radiator:
- om framledningen blir kall så är kopplet för tvårörssystem.
- om framledningen fortsätter att vara varm så är kopplet för ettrörsystem.

Schematisk bild av ettrörs värmesystem med temperaturangivelser vid tre radiatorer.
ettrörsystem

Föregångaren till denna shunt, dvs en Push12, hade i alla fall en inställning för om den kopplades in på ettrössystem eller tvårörs om detta skulle vara en faktor här. Om jag förstår det rätt är mesta delen av metallen under isoleringen fortfarande samma på de nya pumparna så undersök vad manualen säger för shunten.

En spontant reflektion dock är att styrningen för en sådan modern/modernare shuntgrupp verkar ligga på primärsidan på inloppet medans du har två slingor ut utan individuell reglering. Tror nästan det är mer en orsak här än ev inställning på shunten. Jag antar att du då har termostaten på väggen i badrummet som då stryper hela shunten när temperaturen uppnås. En sak att kolla är tex om du kan hitta en kompromiss i placeringen av den termostaten. En annan tanke är om inställningarna möjliggör en bypass funktion så att även om bör-värdet uppnås i temperatur att ett grundflöde genom slingorna ändå

M myrstack skrev:
Föregångaren till denna shunt, dvs en Push12, hade i alla fall en inställning för om den kopplades in på ettrössystem eller tvårörs om detta skulle vara en faktor här. Om jag förstår det rätt är mesta delen av metallen under isoleringen fortfarande samma på de nya pumparna så undersök vad manualen säger för shunten.

En spontant reflektion dock är att styrningen för en sådan modern/modernare shuntgrupp verkar ligga på primärsidan på inloppet medans du har två slingor ut utan individuell reglering. Tror nästan det är mer en orsak här än ev inställning på shunten. Jag antar att du då har termostaten på väggen i badrummet som då stryper hela shunten när temperaturen uppnås. En sak att kolla är tex om du kan hitta en kompromiss i placeringen av den termostaten. En annan tanke är om inställningarna möjliggör en bypass funktion så att även om bör-värdet uppnås i temperatur att ett grundflöde genom slingorna ändå
Ja det stämmer när jag läser manualen att det går att ställa in med en skruv om det är ett rörs eller 2 rörs system. Att det är 2 slingor ut är bara för att badrummet är rätt stort så allt går inte i samma slinga men slingorna ska värma samtidigt. Termostaten sitter på väggen i badrummet, är trådlös. Kanske ska börja att kolla inställningen med skruven. Det är ettrörssystem jag har, seriekopplade element i 2 olika slingor på övervåningen. Även om ett element stryps så skickas vattnet vidare till nästa i serien.

Exempel vid element.

• Radiatoranslutning med termostatventil och rörsystem vid en vägg.
    Skapa konto
  • Väggmonterat radiatorlement med termostatventil och synliga rörledningar mot en vit vägg.
    Skapa konto
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Ja det stämmer när jag läser manualen att det går att ställa in med en skruv om det är ett rörs eller 2 rörs system. Att det är 2 slingor ut är bara för att badrummet är rätt stort så allt går inte i samma slinga men slingorna ska värma samtidigt. Termostaten sitter på väggen i badrummet, är trådlös. Kanske ska börja att kolla inställningen med skruven. Det är ettrörssystem jag har, seriekopplade element i 2 olika slingor på övervåningen. Även om ett element stryps så skickas vattnet vidare till nästa i serien.
Då är det nog snare inställning på shunten snarare än att labba med termostaten du bör sikta på. Du kan givetvis kanske hitta ett läge då golvvärmen aldrig stryper helt men rätt inställd ska shunten leda vidare vatten till elementen oavsett vad den shuntar ut. Har själv haft en push12 på en enrörsslinga med 3 andra radiatorer utan problem

Hej igen. Har varit mycket annat men har testat lite olika saker nu.
Jag har 1 rörssystem och ventilen var inställd för 2 rör, dvs den inre insex skruven 4mm var helt inskruvad. Provade att skruva upp den och yes då släpper den förbi vattnet vidare i kretsen så jag får värme på elementen efter badrummet. MEN, upptäckte efter nån dag att det ju är svinkallt i badrummet då den nu inte får in något varmvatten i golvvärmeslingan... allt går förbi!
Har testat att skruva in 4 mm skruven till hälften och nästan helt men det kommer ingen värme in i kretsen förrän skruven är helt inskruvad och således släpps inget vatten vidare till elementen efter badrummet..
Just nu har jag öppnat så jag har värme i barnens rum och kör sommarläge på golvet i badrummet men vad ska jag göra?
Den stora skruven justerar tryckfall står det men jag den vet jag inte om jag ska röra eller hur den i så fall funkar..
Kan någon råda mig?

1-törs på handukstorken. Är kopplet på den avsett för det.

J jonaserik skrev:
1-törs på handukstorken. Är kopplet på den avsett för det.
Handdukstorken? Har fluvia push 12 med inställningsmöjlighet för 1 och 2 rörsystem. Bilder finns tidigare i tråden

Ställ den för 1-rörsystem, prova sedan att justera den andra insexan till bägge ändlägena.

OK var lite slö att läsa allt. Snurrar pumpen kolla, sen om du tar bort ställdonet så ska det vara fritt fram för flödet. Testa.

Demmpa Demmpa skrev:
Ställ den för 1-rörsystem, prova sedan att justera den andra insexan till bägge ändlägena.
Ok, men vad är det som justeras med den andra 10 mm skruven då? Bifogar från manualen här..
Teknisk manual, principdiagram, justeringsinstruktioner, uppställningar, grafer, flöden och inställningar för värmesystem.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.