68 804 läst ·
25 svar
69k läst
25 svar
Vattenburet element, vad gör jag när piggen fastnat?
Piggen
Angående "piggen" så brukar den gå att knacka ut. Se vad Rollerörkrök säger i #13
Återanvända
Det är så sällan man tappar ner ett system att det inte behövs sparas. Bara krångligt. Sen är det självklart så att gammalt radiatorvatten inte innehåller syre längre och är allra bäst.
Glykol
Sänker ytspänningen. Är det minsta hårfina otäthet nånstans så kan det börja droppa. Frostskydd har man väl bara i specialfall i sommarhus utan tillsynsmöjlighet etc.
Angående "piggen" så brukar den gå att knacka ut. Se vad Rollerörkrök säger i #13
Återanvända
Det är så sällan man tappar ner ett system att det inte behövs sparas. Bara krångligt. Sen är det självklart så att gammalt radiatorvatten inte innehåller syre längre och är allra bäst.
Glykol
Sänker ytspänningen. Är det minsta hårfina otäthet nånstans så kan det börja droppa. Frostskydd har man väl bara i specialfall i sommarhus utan tillsynsmöjlighet etc.
Lite kan man ju undra...
H2O, är ju vattnets kemiska beteckning.
Om man s a s genom att tillföra värme, sägs allmänt att man tar bort syret.
Vad återstår då? Bara H.
Är det så man tillverkar rent Väte, H?
Verkar vara lite förenklat.
Alltså om jag kokar vatten i en gryta. Blir det bara Väte kvar då?
Är de så som de tänker göra i den nya Svenska Stålindustrin, där det ska användas just väte för att framställa stål?
Eller typ köra bilen på kokt vatten.
Något som inte stämmer!
Vad återstår då? Bara H.
Är de så som de tänker göra i den nya Svenska Stålindustrin, där det ska användas just väte för att framställa stål?
Något som inte stämmer!
Det som inte stämmer i ditt resonemang är att det inte är ren H2O som kommer ur vattenkranen. En viss mängd syre löser sig i vatten. Ju varmare vattnet är, desto mindre löst syre kan det innehålla, så om man värmer kranvattnet kommer syret att avgå som syrgas.
"Vid temperaturen 25 °C och trycket 1 atm (av luft) kommer en liter vatten att lösa upp ungefär 6,04 kubikcentimeter (8,63 mg, 0,270 mmol) syre. Havsvatten kan lösa upp cirka 4,9 cm³ (7,0 mg, 0,22 mmol). Vid 0 °C kommer lösligheten att öka till 10,29 cm³ för vatten och 8,0 cm³ för havsvatten. Denna skillnad är mycket viktigt för livet i haven, eftersom vatten nära polerna kan försörja mycket mera liv per volymenhet på grund av det höga innehållet syre."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Syre
"Vid temperaturen 25 °C och trycket 1 atm (av luft) kommer en liter vatten att lösa upp ungefär 6,04 kubikcentimeter (8,63 mg, 0,270 mmol) syre. Havsvatten kan lösa upp cirka 4,9 cm³ (7,0 mg, 0,22 mmol). Vid 0 °C kommer lösligheten att öka till 10,29 cm³ för vatten och 8,0 cm³ för havsvatten. Denna skillnad är mycket viktigt för livet i haven, eftersom vatten nära polerna kan försörja mycket mera liv per volymenhet på grund av det höga innehållet syre."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Syre
Ang.Att ta vara på urtappat vatten.Jag har inte gjort det,nåt att tänka på,men det kommer ju naturligtsvis in syre i vattnet när man har tappat T.ex.det i tunnan.Enklast är ju att pumpa tillbaks vattnet via avtappningskranen,Går ju med en vanlig länspump,om inte det är för högt hus så inte pumpen klarar mottrycket.Dom flesta länspumpar klarar 5m mottryck (1 m =0,1 Bar.)..Annars en kraftigare pump.Det här var ju inga problem vid olja,ved och pelletspannor,dom kördes ju upp till ca.80 gr.Har ju tänkt på detta nu med alla värmepumpar som inte värmer upp vattnet nog,där blir nog syret kvar i vattnet.Kanske blir stora problem i framtiden med slam i systemen.Vi drog vanliga pexrör i en villa på 70-talet när jag var anställd och där slammar rören igen på grund av syret som tränger in genom rören.Var samma problem med expansionsledningen till kärlet på vinden,kopplingar o rör närmast ledningen försvann....Har nyss gjort en egen anläggning med luft-vattenvärmepump.Där monterade jag ett magnet och avluftarfilter.(Flamco Xstream) Tar smuts och magnetit samt avluftar.Hoppas det fungerar.Hoppas nån får hjälp av detta inlägg.(50 års erfarenhet som rörläggare)
Vilka moderna ventiler ni alla har. Jag har en äldre dom inte går att vrida. Inget stift utan ett vred som sitter fast i öppet läge. Har tagit i rejält med polygrip. Därav märkena. Har tagit bort muttern bakom och sprayat 5-56 och hoppats att det tränger in och smörjer. Men inget hjälper. Törs inte skriva bort mer, Vill inte tömma systemet på sovrumsgolvet och stå utan värme någon dag.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Troligen har ventilen varit fullt öppen länge så att den fastnat mekaniskt mot stoppet,Vid full värme sitter den ännu värre på grund av att metallen expanderar.Prova att stänga all värme i hela huset nån timme så att det kallnar.Dra sen medurs sett utifrån ventilen med en tång.5-56 hjälper inte för packboxen sitter innanför .Går det inte så får du stänga allt vatten vid värmepannan och tappa av lite,kolla vid en luftskruv att det inte kommer vatten.Lossa sen den stora muttern vid klacken,då kommer man åt att se stoppet.Sovrum..Passa på att sätta dit en termostatventil när det ändå är lossat o tömt på vatten.Är det övervåning behöver man oftast inte tappa ur mer än ca. 10 l.Finns insatser som passar till ventilen.MMA Markaryd.Men billigare o bättre att byte hela ventilen.Nog ett rörmontörsjobb om du inte är tillräckligt händig själv.Brukar ju finnas många här,kanske nån bor i närheten av dig-.Jag har själv lagt av efter 50 år som rörläggare.Har bytt kanske tusentals under åren.
Du sov nog under kemi- och fysik-lektionernaH Hybro skrev:Lite kan man ju undra...
Vad återstår då? Bara H.
Något som inte stämmer!
Tack för det rådet! Funkade till slut.R Rollerörkrök skrev:Jag har aldrig dragit i piggen,meningslöst,den sitter ju inte fast i packningen..Det är gummipackningen som klibbar fast inne i ventilen.Knacka försiktigt rakt in på piggen med en hammare,till slut släpper packningen o piggen fjädrar ut.Jag har varit ganska våldsam ibland,men har lyckts..Har ju jobbat i branschen i 50 år 40 år som egenföretagare på landsbygden,så lite erfarenhet finns
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden