Har en gammal varmvattenberedare som hänger från taket.
Är tillverkad av CTC år 1961.
Var tvungen att byta cirkulationspump till hela vattensystemet då den visade sig vara helt slut.
Dock visade det sig att ventilerna för att att stänga vattnet som satt innan och efter pumpen var helt slut så var tvungen att tappa hela systemet på vatten istället då dom inte höll tätt.
Har nu sprungit runt och luftat alla radiatorer för att få ur all luft men så fort pumpen går så skvalpar det forfarande hej vilt i denna beredare.
Hittar själv inte någonstans där jag kan lufta den.
Någon här ute som vet något mer eller hur i helsicke jag kan bli kvitt luften där inne?
Är tillverkad av CTC år 1961.
Var tvungen att byta cirkulationspump till hela vattensystemet då den visade sig vara helt slut.
Dock visade det sig att ventilerna för att att stänga vattnet som satt innan och efter pumpen var helt slut så var tvungen att tappa hela systemet på vatten istället då dom inte höll tätt.
Har nu sprungit runt och luftat alla radiatorer för att få ur all luft men så fort pumpen går så skvalpar det forfarande hej vilt i denna beredare.
Hittar själv inte någonstans där jag kan lufta den.
Någon här ute som vet något mer eller hur i helsicke jag kan bli kvitt luften där inne?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En typ av hetvattenväxlare och väger ca 150 kg tom, var nog en koks eller oljepanna där förut i stället för
EL-pannan. Har för mig att utgående rör sticker ner några centimeter i tanken. då blir det en luftbubbla kvar i topp, som kommer att skvalpa. Utgående värmerör på ovan sidan kanske kan lossas lite. Kan vara securexkopplingar och dom är inte bra att lossa på, risk att bli otäta. Om du gasar på cirkpumpen till max kan bubblan slås sönder och gå ut mot elementen och där lufta. Du ska då ha alla element öppna på max så det blir ett stort flöde. Tempen ut går att ställa på patronerna. Det kan ta flera dygn innan det märks någon skillnad, så ha tålamod.
EL-pannan. Har för mig att utgående rör sticker ner några centimeter i tanken. då blir det en luftbubbla kvar i topp, som kommer att skvalpa. Utgående värmerör på ovan sidan kanske kan lossas lite. Kan vara securexkopplingar och dom är inte bra att lossa på, risk att bli otäta. Om du gasar på cirkpumpen till max kan bubblan slås sönder och gå ut mot elementen och där lufta. Du ska då ha alla element öppna på max så det blir ett stort flöde. Tempen ut går att ställa på patronerna. Det kan ta flera dygn innan det märks någon skillnad, så ha tålamod.
tack för input! Har en vedpanna på andra sidan betongväggen till vänster som vi eldar i. El-patronen går bara då och då som backup.J jonaserik skrev:En typ av hetvattenväxlare och väger ca 150 kg tom, var nog en koks eller oljepanna där förut i stället för
Så cirkulationen är nerifrån och upp i en sån där?
Min fantasi sa andra hållet.
Idag har något kopplat på en modern varmvattenberedare (till kranvattnet) som sitter efter den där. Så vattnet in till den nya blir ”förvärmt” och går inte in iskallt. Men volymen på 150l antar är för behållaren för värmesystemet och inte delen som håller kranvattnet som och passerar igen den?
Men då gasar jag pumpen för fullt och försöker ha tålamod. Vilket jag inte har för sånt här kan göra mig galen tyvärr.
Eldar du i en panna och tempen i den blir nära kokpunkten så kommer syre att utfällas. Det är där som problemet ligger, då du fick tömma systemet och fylla med nytt syrerikt vatten, det med in/ut kan vara lite luddigt. När du eldar så känn på rören var det är varmast. Blir det varmast på uppsidan så är du liiiite illa ute med luften. Den ska då ner i botten och det kommer aldrig att hända. Kanske den åker ut om du stänger alla pumpar och har någon luftning på andra sidan väggen. Kanske en koppling som går att lossa på som sitter uppe vid taket. I burken är det kopparslinor om ca 30-35 meter för att kunna värma från kallt vatten till VV
Okej. Jag skulle gissa att jag är illa ute med luften då. Det ser onekligen ut som att vattnet in är på ovansidan och vatten ut är i botten. Som bilden visar så trycker pumpen upp vattnet genom patronerna och sedan till kopplet högst upp i bild. Där sticker en del av vattnet upp till övervåningen och det till höger hamnar till ovansidan av denna plåtpjäs.J jonaserik skrev:Eldar du i en panna och tempen i den blir nära kokpunkten så kommer syre att utfällas. Det är där som problemet ligger, då du fick tömma systemet och fylla med nytt syrerikt vatten, det med in/ut kan vara lite luddigt. När du eldar så känn på rören var det är varmast. Blir det varmast på uppsidan så är du liiiite illa ute med luften. Den ska då ner i botten och det kommer aldrig att hända. Kanske den åker ut om du stänger alla pumpar och har någon luftning på andra sidan väggen. Kanske en koppling som går att lossa på som sitter uppe vid taket. I burken är det kopparslinor om ca 30-35 meter för att kunna värma från kallt vatten till VV
Blir placeringen av luft något som försämrar cirkulationen eller stannar det vid störigt skvalpande ljud?
Nej det kommer komma värme, prova med att gasa på pumpen till max och stäng alla element utom det som är först i kedjan. Ökar skvalpet då så kan någon/ra bubblor övergå till microbubblor och följa med. Hur har du det med avluftare vid eller på pannan.
För att följa upp. Lyckades hitta en ventil/shunt väl gömd där jag kunde isolera systemet till bara panna och beredaren och skippa alla radiatorer.
Gasade pumpen för fullt och lyckades trycka ut mycket av luften ur tanken. Inte perfekt ännu men bra mycket bättre än det var.
Med lite tid ska det nog bli helt tyst.
Gasade pumpen för fullt och lyckades trycka ut mycket av luften ur tanken. Inte perfekt ännu men bra mycket bättre än det var.
Med lite tid ska det nog bli helt tyst.
Klicka här för att svara