Hej, Efter ca 20 års drift så startade inte min värmebaronen VB 6003 F. Inga lampor lyser men jag hör att termostaten klickar till/från när jag vrider på ratten. Jag har mätt upp på kretskortet (med patronen urkopplad) och det är spänning efter brytaren och överhettningsskyddet (31, 11 och 21), men inte fram till termostaten. Det är alltså bara spänning på vit ledare till patronen. Jag antar att det är fel på kretskortet då?
Min enkla fråga är: Kan jag tjuvkoppla förbi de där fyra vita "lådorna" på kretskortet och få AC spänning direkt på termostaten, dvs fas 2 (11) på 42 och 32 och fas 3 (21) på 22 och 12?
Fas 1 går ju på vit. En nödlösning tills nytt kretskort är fixat.....
Min enkla fråga är: Kan jag tjuvkoppla förbi de där fyra vita "lådorna" på kretskortet och få AC spänning direkt på termostaten, dvs fas 2 (11) på 42 och 32 och fas 3 (21) på 22 och 12?
Fas 1 går ju på vit. En nödlösning tills nytt kretskort är fixat.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De fyra "lådorna" på kretskortet är reläer, de två övre är driftrelä för steg ett, de två nedre är för steg två.
Steg två lär ha fördröjning i tillslag efter strömavbrott.
Så ja, du bör tillfälligt kunna koppla förbi kretskortet.
Steg två lär ha fördröjning i tillslag efter strömavbrott.
Så ja, du bör tillfälligt kunna koppla förbi kretskortet.
Ta ur kortet och kika efter spruckna lödningar?
JA! Små sprickor runtom kraftigare komponenter är typiskt!Fotografen skrev:
Det beror på att när man maskinlöder så kan det ibland gå det för fort och grova ben leder bort värme så det blir kalllödning, den kan fungera i många år men till sist så uppstår oxidation runt benet det syns som ett mörk cirkel i tennet.
Det där gick ju bra. Kopplade ur kretskortet helt, en sockerbit fick ersätta. Direktmatar cirkulationspumpen.
Däremot så lyser inte indikeringslamporna. De blinkar bara till då termostaten går in. Har bara ställt den så att steg ett går just nu och det hördes tydligt hur det fräste fint från elpatronen. Ska ha koll på temperaturen, att termostaten funkar och slår ifrån så att det inte blir alltför varmt i garaget (golvvärme).
Det såg ut som att det hade gått lite varmt på en av kabelskorna till relät:
Provisoriskt men funkar....
Tack för hjälpen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däremot så lyser inte indikeringslamporna. De blinkar bara till då termostaten går in. Har bara ställt den så att steg ett går just nu och det hördes tydligt hur det fräste fint från elpatronen. Ska ha koll på temperaturen, att termostaten funkar och slår ifrån så att det inte blir alltför varmt i garaget (golvvärme).
Det såg ut som att det hade gått lite varmt på en av kabelskorna till relät:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provisoriskt men funkar....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen!
Tog en bild på kretskortet. Ser lite konstigt ut vid lödningarna bredvid REV 1. Det är anslutningar till trafon som sitter på kortet. Det kanske är den som har pajat? På reläna står det 24 V = DC så jag antar att det är manöverspänning till reläna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara