Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovering av skorsten

1. H
    Medlem · 34 inlägg
    Köpte en braskamin i somras och fick frågan i butik om jag ville ha den installerad av någon firma han kände till och rekommenderade. Han (säljaren) tipsade också om att det kan vara klokt att göra en renovering av skorstenen (90 år gammalt hus som jag precis köpt med noll vetskap om hur skorstenen ser ut på insidan. På 30-talet eldades det i källaren för att få värme men mer än så vet jag inte) och jag sade ja till det.

fick offert på renovering och installation skulle gå på 20.000kr. Lite saftigt men bara det blir rätt och riktigt gjort.

Har tyvärr inte varit hemma medan de grejat idag och kommer inte kunna vara hemma imorgon heller för att fråga gubbarna på plats men jag ser att de kört in ett rör igenom den murade skorstenen som går hela vägen upp.

Min fråga:
    Om detta rör används, behövs det verkligen renoveras då? Trodde renoveringen var till för att skorstenen skulle kunna användas som den var.

Att ha igenom detta röret är väl att räkna som ”installation”, ”inte renovering”?

Är priset ändå rimligt? Verkar ju ta två gubbar 2 dagar för att installera den.

tacksam för svar.

Bifogar offert och bild på rör.

2. H
    Medlem · 34 inlägg
    Frugan hade tydligen pratat med dem. De hade filmat och sade att det såg ”ok” ut men de kommer ändå att göra renoveringen eftersom det var bestämt.

Det kanske ändå är bra med renovering även om det används rör?

3. M
    Husägare · Skåne · 960 inlägg

Mikael 81

Husägare
    Tänker som du att slang eller renovering är något man gör det ena eller det andra. Om det inte finns strukturella problem med skorstenen förstås. Men har du kollat att slangen ("röret") går hela vägen upp genom skorstenen? Så det inte bara är en ansluttningsslang som slutar en bit in i skorstenen som de satt?

4. H
    Medlem · 34 inlägg
    Borde jag påpeka detta innan de sätter igång med renoveringen imorgon för att eventuellt kunna spara några kronor? Tror det blir svårt när offerten redan är accepterad men om jag kan hävda att renoveringen bara är fulsäljning kanske det går. Men jag vet för lite om detta för att kunna hävda någonting.

Det var det första jag såg när jag kom hem för slangen stack ut 3-4 meter längre en skorstenen med en go båge så såg det så snart jag kom in på gatan. Såg lite roligt ut.

5. M
    Husägare · Skåne · 960 inlägg

Mikael 81

Husägare
    Det känns svårt för mig som amatör att på distans påstå att deras bedömning på plats är fel. Och om du är nöjd med slutresultatet och priset är det kanske också onödigt att göra en affär av det. Men det kanske också är en enkel sak att slå dem en signal och fråga, om du inte själv är hemma när de kommer imorgon?

• Laddar…
  6. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 1 101 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Jag tänker att utan slang så skulle det behövas en provtryckning av skorsten innan institutionen, sen kan jag väl tycka att det är skillnad på att renovera skorsten och stoppa ner en slang i kanalen...

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Stockholm · 369 inlägg

Lillekitte

Medlem
    @HAJST Har du någon uppdatering här - hur gjorde du/hur blev det?

Vi funderar på att plocka bort vår spis med insats, och ersätta med en kamin. Har fått veta att vi mest troligt har en flera hundra kg tung stålskorsten som ”vilar” på nuvarande spis, och som måste bort om spisen skall bort - och att man sen kör upp en ”slang” istället. Låter som samma lösning som du får - och då låter det väl som renovering av befintlig skorsten (i ditt fall) borde vara onödig?

8. H
    Medlem · 34 inlägg
    Det blev bra. Att sätta in röret räknades som en renovering.

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.