P
Jag skulle gärna vilja höra forumets tankar kring hur långt det går att energieffektivisera ett äldre hus samt vad det skulle kosta i form av tid och pengar.

Vilka insatser kan man göra? Vilka är värda att göra? Vilka skapar problem? Att täta ett äldre hus för mycket gör ju att man sannolikt behöver byta ut självdraget tex. Hur löser man det på bästa sätt?

Många i äldre hus verkar nöja sig med att sätta in en eller två luftvärmepumpar. Att täta hela kåken och byta ut självdrag verkar väldigt ovanligt.

Jag har också hört att bergvärme och/eller luftvattenpump fungerar illa på äldre hus som inte tilläggsisolerats ordentligt.

Gör man generellt något åt grunden (ofta kryp/torpargrund)?

Hur energieffektivt kan man göra ett hus som exempel på länken nedan som sitter med en förbrukning på 30 000 kvm per år? Hur nära ett nybygge kan man komma? Räkna med att allt görs av hantverkare i princip.

Tar gärna emot era tankar!

Exempel (obs har inget intresse av hus på länk, fungerar bara som exempel) Tänk 1800-1930 tal ungefär.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/...aign=snart-till-salu&utm_content=saxenvagen-6

Redigerat av moderator:
C
Har bott i gamla hus hela livet och är av den bestämda uppfattningen att man kan glömma att använda nybyggnadsstandard som norm för energiförbrukningen i ett gammalt hus. Alltför stora delar av konstruktionen är beroende av att det läcker lite värme.

Därmed inte sagt att det inte finns mer eller mindre stor potential att effektivisera. Men man får vara försiktig med vad man har för målsättning och försäkra sig om att man förstår den tekniska konsekvensen av olika åtgärder. I synnerhet om man ger sig in i att blanda nya och traditionella konstruktioner.

Inte minst med dagens elpriser skulle jag lätt börja med värmekällan i ett hus som det där med direktverkande el. Är övertygad om att det ger mest för pengarna. Även om en konvertering till vattenburet är en jätteinvestering är det den vägen jag skulle gå. Kan man från början dimensionera systemet för bergvärme ser jag bara fördelar med det alternativet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.