H
Hokke45: Gjorde så och nu verkar det fungera.Tack för hjälpen.
3 svar · 2,2k läst
·
H
Henrikd75: Vi har den äldre motorn till Uponors pumphus. Denna uppför sig mycket konstigt. Sedan en tid tillbaka blir golven inte varma men pumpen går och låter inget särskilt. I samband med andra åtgärder på bergvärmeanläggningen kör vi en spolpump/storstädare - i praktiken en väldigt kraftig cirkulationspump. När den går shuntas varmt vatten ut i golvet. När den är avstängd och jag
0 svar · 941 läst
M
Mikael 81: Hornbach brukar vara snabbare än Velltra på leveranserna: https://www.hornbach.se/p/ta-adapter-50357-530-m28-m30/8696383/
7 svar · 2,3k läst
·
C
Cozmoz: [citat] Du har ju helt rätt....jag kollade bara på själva styrdonet. Tack för hjälpen
8 svar · 5,4k läst
·
A
ArvikaBRF: [citat] Grymt, tack!
4 svar · 4,0k läst
galento
galento: [citat] Tack för info , ja vi har aldrig kört den på natten då en av oss brukar sova i samma rum.
7 svar · 4,7k läst
·
M
missilen: Normalt "klickar" spaken i sitt läge om jag drar ner spaken från friläge. Nu "klickar" spaken i sitt läge om jag drar upp spaken från friläge men då stänger/regleras inte shunten utan värmen vrålar på för fullt oavsett hur jag ställer in EVR prylen. Vad har hänt och hur fixar jag detta? Just nu får jag reglera värmen "manuellt" med handtaget, inte direkt optimalt. [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
krillek
krillek: [citat] Tack har läst den, men den säger inte så mycket mer än att "normal" framledningstemperatur är 30-40 grader för vattenburet system. Jag blir ändå osäker på om man vågar dra på så mycket.
2 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Står i manualen, tex i denna, https://golvvarmebutiken.se/PartnerFiles/Golvvaermebutiken/resources/Wilo%20Yonos%20Para%20RAS15-6-RKA.pdf
1 svar · 2,3k läst
·
J
Josth: Bergvärme brukar inte passa i stora delar av Skåne då det är långt ner till berget och tveksam berggrund. Luftvattenvärmepump passar utmärkt i det milda klimatet i Skåne.
4 svar · 1,2k läst
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Det står faktiskt på att göra-listan att bygga en radiatorfläkt :) Vi har lite gamla datorfläktar som man skulle kunna mecka ihop något av. Jag testade lite med en bordsfläkt och kartong och kunde få till ett luftflöde genom elementet, så det finns potential. Även byte av elementet står på “att göra”. Den listan är rätt lång.
19 svar · 4,7k läst
·
S
Segkotte: Nu kan jag avslöja gåtan på brasdöden. Sotaren var här och såg vatten i förbränningsröret han drog in viskan och skrapade ut Flera liter vatten, det var orsaken till döden. Det var en fellutning på röret och sotaren hade aldrig varit med om det tidigare. Nu brinner det gott igen.
10 svar · 1,7k läst
M
MagicFingers: ser ju ut att ha rostat sönder i fästet... alt. blivit sp igengeggad att den slitits av,,,
1 svar · 924 läst
·
K
krenr09: Det är nog så att en lvvp lever ett hårdare liv ute i kylan jämfört mot en bvp som står i en varm och go källare. Men jag tror ändå man ska kunna räkna med 15-20 års livslängd på en kvalitetspump (eller hoppas det iallafall:crysmile:) Har själv en Thermia Atec Lvvp. Min granne som säljer/installerar dessa har hållt på långe och det verkar inte vara struliga maskiner. I mitt fall
11 svar · 10,9k läst
·
V
Vintermannen: I golvet i huset sitter värmegolv (vatten buren) den styra från badrummet på väggen. I golvet under i källaren sitter cirkulation/ shunt eller vad delarna heter(förlåt)… men hur gör man med allt sitter undertill för att lufta systemet? Eller behövs inte det? Jag är van vid element och de har jag alltid luftat…???
0 svar · 2,4k läst
·
V
Vintermannen: Hej helt ny på detta med hus… har huset mer som fritidshus… men kommer vara där ofta.. Hus byggt 60 med källare, pelletsbrännare samt varmvattenberedare finns… 75m2 hus och källare med 50m2. Samt vedkamin i vardagsrummet för mysfaktorn… De som bott där använder 9300kw (varav 1900 till tappvatten) pellets och 3600 kW ved idag enligt energideklaration. Funderar på att byta till
0 svar · 2,0k läst
·
useless
useless: Läste du inte forumreglerna när du registrerade dig? "§ 5.10 Dubbelposta inte Posta inte samma fråga i flera olika delforum."
1 svar · 1,2k läst
S
Sofia.: Hej! Jag har börjat fundera över uppvärmningen i mitt hus, som jag antar att flera med direktverkande el gör just nu. Jag har i dagsläget en luft/luft (LN hero 35)golvvärme i badrummet och ved kamin. Huset är på ca 70 kvm. Jag har börjat titta på kombinationskaminer som klarar både ved och pellets då ved är krångligt när man jobbar. Har dock ved gratis så vill gärna kunna
0 svar · 1,2k läst
jannekjuyckken
jannekjuyckken: [citat] Inte jag men vet en som gör det i rottne
5 svar · 2,0k läst
·
martin43
martin43: Bra råd men 15-16 grader är ganska "fegt". Men det är klart att rekommendationen måste vara "idiotsäker". Det är inga som helst problem att stänga dörren till några rum i en villa och ha tio grader där så länge värmesystemet cirkulerar vattnet och det inte är rum där det går tappvattenrör. Om avloppet dessutom är korrekt byggt (med fall) är det ingen fara. Om villan inte har
7 svar · 3,0k läst
M
Maledictus: Mitt garage har ungefär samma mått och konstruktion. Jag har dock 145 isolering i taket. Jag satte in en luftvärmepump och den drar inte särskilt mycket, ens i dessa vintertider.
6 svar · 3,3k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Jag glömde i hastigheten att hälsa dig välkommen till forumet, så jag gör det nu istället. Glöm inte att rengöra luftvärmepumpen. Det kan göra en enorm skillnad. Min syster hade en luftvärmepump som tidigare ägare monterat, men "den fungerade inte". När vi kollade invändigt så var det massor med damm. Efter en rengöring gav den värme och kyla. Förvisso var den
3 svar · 2,0k läst
jannekjuyckken
jannekjuyckken: Typ alla hus i Sverige är idag för täta för att förse öppen spis av den typen med syre. Insats eller öppna fönstret är nog ända lösningarna.
4 svar · 1,9k läst
·
J
Josth: Ja precis, i kanten. Går inte det får man ta till brutalare metoder men då kanske blecket förstörs. Går ju att täcka hålet med t.ex. eltejp sedan.
12 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Som sagt, prova att knacka på ventilhuset så kan ventilkäglan släppa å åka upp, å därmed även piggen. Sen ser det ut som att det finns någon temperaturvred i underkant av ventilen också, det kan vara maxtemperaturbegränsare. Genom att skruva på den så kan kanske ventilkäglan släppa också.
8 svar · 1,8k läst
·
K
KalleTeodor: Halloj! Kan någon förklara hur jag ser sensorn och vad Sensorproblematik betyder? Max 4 år gammalt, installerat på badrum. Kom hem ikväll och det är iskallt och blinkar orange vilket jag läst mig till är sensorproblem. Men inget om vart den sitter eller vad jag kan göra! Väldans kallt nu.....
0 svar · 492 läst
·
T
Tjompo: Den svarta kan nog vara en bland/begränsningsventil och har till uppgift att inte släppa på för varmt vatten. Montera bort termostaten och känn om ”piggen” fungerar, så att den inte står helt öppet läge och att ermostaten inte förmår att stänga.
1 svar · 947 läst
·
Tomture61
Tomture61: Före min LLVP installation i mitt garage på 35 kvm så körde jag en byggfläkt (Biltema) https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w230-v-2000045134 Effektlägen: 650 W/1300 W/2000 W Jag klarade mig på lägsta effektläget för att hålla 18 gr . En fläkt sprider värmen bättre + kan användas till uppvärmning i andra sammanhang .
16 svar · 3,8k läst
J
Jonny Andersson: Jag har inte någon fråga utan vill bara berätta om vårt intressanta komfortvärmesystem, eller "komfortkylesystem" som jag brukar kalla det lite sarkastiskt. Det är ett system som mäter värmen i vår lägenhet och tanken är att vi ska betala om vi vill ha lite varmare än 21 grader, som "komfortvärme" men få tillbaka lite om vi har kallare än 21 grader. Jag gillar tanken med det här
0 svar · 874 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.