Hej,
Vi skulle uppskatta råd kring placering av bergvärmepump. Vi har tagit input från hantverkare, men de har olika bild om bästa approach och saknar ibland vettig input.
Placering alternativ 1: Krypgrund i andra delen huset
Vi har ouppvärmd krypgrund under huset. Temperaturen är ovanför fryspunkten, men det blir väldigt kallt. Placeringen som är utmärkt i blått är den enda plats där det finns tillräcklig ståhöjd för installation i krypgrund. Eftersom avståndet till kök/badrum är väldigt långt skulle det behövas en varmvattenberedare i tvättstugan (den finns redan, men väldigt gammal). Enligt mina beräkningar (och antagande om 15mm rör) skulle det vara cirka 24m till badkar/dush från bergvärmepump, och volym i varmvattenrör cirka 3l.
Dvs. om det används mer än 3l vid ett tillfälle börjar varmvatten från bergvärmepumpen fylla varmvattenberedaren och det blir mer energi-effektivt. Vid kortare användning används endast elpatron (<3l) och varmvatten som blir stående i ledningarna svalnar.
Fördel:
Placering alternativ 2: Tvättstuga
Vi har en relativt liten tvättstuga (cirka 2,5*1,2m) men bergvärmepumpen skulle kunna stå här.
Fördel:
Vi skulle uppskatta råd kring placering av bergvärmepump. Vi har tagit input från hantverkare, men de har olika bild om bästa approach och saknar ibland vettig input.
Placering alternativ 1: Krypgrund i andra delen huset
Vi har ouppvärmd krypgrund under huset. Temperaturen är ovanför fryspunkten, men det blir väldigt kallt. Placeringen som är utmärkt i blått är den enda plats där det finns tillräcklig ståhöjd för installation i krypgrund. Eftersom avståndet till kök/badrum är väldigt långt skulle det behövas en varmvattenberedare i tvättstugan (den finns redan, men väldigt gammal). Enligt mina beräkningar (och antagande om 15mm rör) skulle det vara cirka 24m till badkar/dush från bergvärmepump, och volym i varmvattenrör cirka 3l.
Dvs. om det används mer än 3l vid ett tillfälle börjar varmvatten från bergvärmepumpen fylla varmvattenberedaren och det blir mer energi-effektivt. Vid kortare användning används endast elpatron (<3l) och varmvatten som blir stående i ledningarna svalnar.
Fördel:
- Utrymmes-effektiv
- Billigare varmvatten vid längre användning (>3l)
- Potentiellt störande för sovrum? Leverantörer menar att den knappt hörs, men sovrummen är direkt ovanför.
- Elpatron för uppvärmning av vatten vid kortare användning (<3l)
- Ineffektivt för varmvatten som blir stående i ledningarna och svalnar.
Placering alternativ 2: Tvättstuga
Vi har en relativt liten tvättstuga (cirka 2,5*1,2m) men bergvärmepumpen skulle kunna stå här.
Fördel:
- Nära till kök/badrum
- Varmutrymme
- Inte i närheten av sovrum eller sällskapsutrymmen
- Längre att dra bergvärme
- Trång tvättstuga blir trängre
För en lekman så känns tvättstugan som det kloka enkla med färre möjliga problem.
Vad har ni för uppvärmning idag? Har ni en stor 200l varmvattenberedare idag? Eller någon annan lösning för varmvatten? En BVP får nämligne plats på samma ställe som en 200L VVB, så kanske det går att ersätta den ni har idag?
Har ni vattenburen värme idag eller gör ni en konvertering till vattenburen värme av hela huset?
Är det långt till tapstället går det att köra med VVC . varmvattencirkulation istället för en liten beredare i närheten.
Har ni vattenburen värme idag eller gör ni en konvertering till vattenburen värme av hela huset?
Är det långt till tapstället går det att köra med VVC . varmvattencirkulation istället för en liten beredare i närheten.
T tobben87 skrev:Vad har ni för uppvärmning idag? Har ni en stor 200l varmvattenberedare idag? Eller någon annan lösning för varmvatten? En BVP får nämligne plats på samma ställe som en 200L VVB, så kanske det går att ersätta den ni har idag?
Har ni vattenburen värme idag eller gör ni en konvertering till vattenburen värme av hela huset?
- Vi har en 80l varmvattenberedare som är väggmonterad på samma ställe som utmärkt i ritningen. Den platsen går inte att använda till bergvärmepump. Varmvattenberedaren står på max-värme eftersom den är otillräcklig för hushållet. Den är gammal och delvis trasig (blandningen går inte att justera).
- Vi har inte vattenburen värme utan behöver konvertera hela huset.
- VVC kan användas, men enligt leverantören blir det höga förluster på grund av kall krypgrund samt att VVC behöver ha reservoar med elpatron. Han menade att lösningen med VVB var att föredra.
Jag hade ställt den i tvättstugan, skönt att ha den lättillgängligt för att se larm och hur pumpen mår. Ni slipper långa avstånd till varmvatten och ha en ineffektiv liten beredare för snabbt vatten.
Det finns inga planer på att inom närtid att renovera tvättstugan och badrummet? Då skulle man kunna justera planlösningen för en mer effektiv placering av pumpen. Så att ni inte köper in pumpen, installerar allt och sedan blåser ut tvätt/bad 2år senare. Då är det bättre att göra det samtidigt.
Krypgrunden blir bra att dra rör till elementen frö att få en snygg matning till samtliga rum.
Det finns inga planer på att inom närtid att renovera tvättstugan och badrummet? Då skulle man kunna justera planlösningen för en mer effektiv placering av pumpen. Så att ni inte köper in pumpen, installerar allt och sedan blåser ut tvätt/bad 2år senare. Då är det bättre att göra det samtidigt.
Krypgrunden blir bra att dra rör till elementen frö att få en snygg matning till samtliga rum.
Tack för input. Vi kommer att renovera vid tillfälle (5-10 år), dock inte precis nu. Ett problem med badrummet är elvärme mot icke-isolerad berggrund, men i övrigt ser det ganska bra ut.T tobben87 skrev:Jag hade ställt den i tvättstugan, skönt att ha den lättillgängligt för att se larm och hur pumpen mår. Ni slipper långa avstånd till varmvatten och ha en ineffektiv liten beredare för snabbt vatten.
Det finns inga planer på att inom närtid att renovera tvättstugan och badrummet? Då skulle man kunna justera planlösningen för en mer effektiv placering av pumpen. Så att ni inte köper in pumpen, installerar allt och sedan blåser ut tvätt/bad 2år senare. Då är det bättre att göra det samtidigt.
Krypgrunden blir bra att dra rör till elementen frö att få en snygg matning till samtliga rum.
Några andra förslag "utanför boxen".
- Bygg ut tvättstugan.
- Bygg på en våning på del av huset och sätt ett sovrum där. Befintligt sovrum blir tvättstuga, badrum eller teknikrum.
- Bygg om till varmgrund.
- Gräv ut större källare.
- Bygg en attefallare som har all med bergvärmen att göra.
Till BV pumpen behövs det sedan lite mer plats bredvid för expansionskärl, blandarventiler etc. Men det går att få det tajt om man har en bra röris, så här ser det ut hos mig, allt på ca 45cm bredd och nu sitter det en bänkskiva över allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bra bild. Bilden som leverantören visade indikerade att detta skulle vara mindre utrymmeskrävande.T tobben87 skrev:
Har ni funderat något på utrymmet märkt förråd? Kanske blir lite mer jobb men det känns ju som den skulle passa bra där.
Man bör ha en golvbrunn i det utrymmet där BVP:n står, då den innehåller VVB:n med några 100l vatten och behöver ett avlopp för att övertrycksventilen till VVB:n ska kunna tömma sig när den värmer.S sprucetwig skrev:
Men den placeringen är jug för övrigt ett bra alternativ!
Ställ den i tvättstugan.
Om du har krypgrund under hela huset och det är enplans så kommer en konvertering gå mycket enkelt och det blir inga synliga rördragningar inomhus utom vid radiatorerna.
Bergvärmerören drar du in i krypgrunden så nära hålet som möjligt sen går man i krypgrunden fram till pumpen så slipper du gräva upp hela tomten för det.
Om du har krypgrund under hela huset och det är enplans så kommer en konvertering gå mycket enkelt och det blir inga synliga rördragningar inomhus utom vid radiatorerna.
Bergvärmerören drar du in i krypgrunden så nära hålet som möjligt sen går man i krypgrunden fram till pumpen så slipper du gräva upp hela tomten för det.
Tvättstugan, mycket lättare att komma åt att göra justeringar och kontroller. Golvet går att stämpa upp om det är krypgrund, krypgrunden ger lätt dragning av KB-rör, är det jord så gräv ner dom en dm, annars lägg bara plast över dom så fungerar dom som avfuktare
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Absolut, men går avloppet i krypgrunden lär det ju vara snabbt ordnat med tanken på toaletten bredvid.T tobben87 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
