6 274 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Underhållsvärma hus?
Var i liknande situation för ca 12 år sen.
Hade ett hus som ingen bodde i som skulle säljas.
Kollade med försäkringsbolaget.
15C inne med datalogger (dvs en termometer som kan lagra/skicka iväg data) behövdes.
Detta ifall strömmen gick mitt i vintern
Kunde jag visa att det var "normalt" över 15C så skulle de ersätta ev skador på rör/värmesystem etc om strömmen försvann samtidigt det var köldknäpp utan större strul från försäkringsbolaget.
Kunde jag inte visa på 15C mha en log så ska det utredas och ev inte få ersättning osv
Så 15C inne och nån typ av termometer/sensor som kan lagra data/temperaturen.
Sen så skulle jag kolla över pelletsbrännaren och se om man kan fixa till så den går.
Och ha elpatron så går igång om det panntempen sjunker för mycket (dvs pelletsbrännaren stannat)
Så gjorde jag iaf.
Och byggde ut pelletsförrådet så det höll pellets för ca 2.5v.
Då åkte man dit var annan vecka och kollade av huset samt fyllde på pellets.
Hade ett hus som ingen bodde i som skulle säljas.
Kollade med försäkringsbolaget.
15C inne med datalogger (dvs en termometer som kan lagra/skicka iväg data) behövdes.
Detta ifall strömmen gick mitt i vintern
Kunde jag visa att det var "normalt" över 15C så skulle de ersätta ev skador på rör/värmesystem etc om strömmen försvann samtidigt det var köldknäpp utan större strul från försäkringsbolaget.
Kunde jag inte visa på 15C mha en log så ska det utredas och ev inte få ersättning osv
Så 15C inne och nån typ av termometer/sensor som kan lagra data/temperaturen.
Sen så skulle jag kolla över pelletsbrännaren och se om man kan fixa till så den går.
Och ha elpatron så går igång om det panntempen sjunker för mycket (dvs pelletsbrännaren stannat)
Så gjorde jag iaf.
Och byggde ut pelletsförrådet så det höll pellets för ca 2.5v.
Då åkte man dit var annan vecka och kollade av huset samt fyllde på pellets.
Jepp har nu beställt en Aqara hub med sensorer, ska bara fixa ett 3G modem med så att den kommer online. Sen blir det till att kolla pannan, se om den har ett mellan läge där den kör på pellets så länge som möjligt och när det inte går så kör den på elpatronen.
Försäkringsbolaget rekommenderade 15 men ner till 13 kunde funka. De uppgav annars inte att de hade några hårda regler här så det skiljer sig säkert från bolag till bolag.
Försäkringsbolaget rekommenderade 15 men ner till 13 kunde funka. De uppgav annars inte att de hade några hårda regler här så det skiljer sig säkert från bolag till bolag.
@Surly nja,
Från typ 2020 fram till slutet av 2025 kommer 2G och 3G att släckas ned, när det släcks i de olika områdena måste man kolla hos de olika operatörerna.
Telia's plan är att 3G ska vara helt nedsläckt i slutet av 2024,
https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten
Från typ 2020 fram till slutet av 2025 kommer 2G och 3G att släckas ned, när det släcks i de olika områdena måste man kolla hos de olika operatörerna.
Telia's plan är att 3G ska vara helt nedsläckt i slutet av 2024,
https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten
Telia är bland de bästa i Världen på att bygga ut 5G, så minst 4G-stöd krävs...Demmpa skrev:
...då de andra lär följa efter.
Billigaste abonnemanget är troligen WiFog för 39kr/mån, om du har täckning med "3" i stugan.
I flera länder är redan 3G och 2G nedsläckta, så där ligger vi efter.pacman42 skrev:
https://www.alcom.ax/privat/kundservice/mobil/mobiltekniker-varlden
OM jag vore ägarna skulle ja ta dit någon kunnig VVS:are som ser över systemet med pellets och hela kalaset och ser till att allt sköts så automatiskt som möjligt så ni slipper köra elpatronen i onödan. Det är väldigt viktigt att systemet är fult fungerande innan köp och efter köp så ni inte får arga köpare på halsen och nya trådar om dolda fel här i forumet 
Huset är redan ganska rigsigt så jag gissar på att det blir friskrivningsklausul men vad vet jag. Som tur är behöver jag inte blanda mig i den biten.Jonatan79 skrev:
OM jag vore ägarna skulle ja ta dit någon kunnig VVS:are som ser över systemet med pellets och hela kalaset och ser till att allt sköts så automatiskt som möjligt så ni slipper köra elpatronen i onödan. Det är väldigt viktigt att systemet är fult fungerande innan köp och efter köp så ni inte får arga köpare på halsen och nya trådar om dolda fel här i forumet![]()
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden