1 107 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ivt402, svårt hålla värmen inomhus.
Hej.
Hjälper en gammal vän med hennes värme i det huset hon bor i. Värmepannan hon har är en ivt402. Frånluftvärmepump.
Tidigare så minskade vi flödet på cirkulationspumpen då det var en hiskeligt brus ifrån elementen. Cirkulationspumpen är en wilo para 25/6-43/scu.
Men har nu pga dålig värme i huset satt den till läge 2 av 3.
Huset är ett cirka 80kvm stort enplanshus
Gisningsvis 70talshus. Kanake nyare.
Trots att temperaturen inställd på pannan är 23.5 grader så har hon 19 grader inomhus. Jag kan tänka mig att någon typ av differens mellan uppmätt temperatur och inställd temp är okay men över 4 grader. Låter inte det mycket?
Är det ngn här som använder sig av en sådan värmepump som har några tips på hur den skall atämpas in? Temperaturen som går ut på elementen ändrar kraftigt i temperatur. Och nu trots låg temp i huset så kommer knappt någon värme ut på elementen..
Mycket tacksam för tips o trix!
Hjälper en gammal vän med hennes värme i det huset hon bor i. Värmepannan hon har är en ivt402. Frånluftvärmepump.
Tidigare så minskade vi flödet på cirkulationspumpen då det var en hiskeligt brus ifrån elementen. Cirkulationspumpen är en wilo para 25/6-43/scu.
Men har nu pga dålig värme i huset satt den till läge 2 av 3.
Huset är ett cirka 80kvm stort enplanshus
Gisningsvis 70talshus. Kanake nyare.
Trots att temperaturen inställd på pannan är 23.5 grader så har hon 19 grader inomhus. Jag kan tänka mig att någon typ av differens mellan uppmätt temperatur och inställd temp är okay men över 4 grader. Låter inte det mycket?
Är det ngn här som använder sig av en sådan värmepump som har några tips på hur den skall atämpas in? Temperaturen som går ut på elementen ändrar kraftigt i temperatur. Och nu trots låg temp i huset så kommer knappt någon värme ut på elementen..
Mycket tacksam för tips o trix!
Klicka här för att svara