Värme allmänt
bjornen99: Efter några timmar med den externa cirkulationspumpen på steg 1 (tidigare steg 2) så kan jag nu konstatera. * VP ut (innan bypass) ligger runt 48. Nån grad lägre. * Framledning till radiator (efter bypass) ligger på 47. Nån grad högre. * Det verkar vara lägre flöde genom bypassen trots att jag minskat den externa cirkulationspumpen, det går inte riktigt ihop för mig. * Delta över
Johan_A_M: [citat] Tack för hjälpen, då får det bli så!
GK100: Det kan vara en liten insex på en del modeller typ M4 så den döljer sig lätt.
pierrelindstedt: 1,4 står mätaren på. Är det ”Bar”? [citat]
JGreen: [citat] Det sitter en cirkulationspump i själva värmepumpen i källaren som är på högsta flödet. Flödet fördelas sedan till acktank + värmeslinga. Värmeslingan grenar sedan ut sig till: 1. Golvvärme 2. Radiatorer undervåning 3. Radiatorer övervåning Mellan värmepumpen och förgreningen finns inget mer förutom min förra bild där man kan se ledningar från oanvända oljepannan.
fiskbuggaren: Matningen till värmegolven är full av luft. Blått rör tycks fullt av vatten, rött rör ser tomt ut; man ser vatten rinna ner genom luften. Jag har luftat på båda de gröna och där finns vatten direkt. Så hur får jag ut luften ur värmebärarreturen? [bild]
Sofia.: Är det någon som har erfarenhet av ovanstående kaminer eller som kan hjälpa mig att försöka lista ut vilken som är "bäst"? Skiljer ca 10 000 i pris så hade verkligen uppskattat lite hjälp. Ecotec ger 6 kwh och aduro 7 kwh om jag förstått det rätt... men vad innebär det för skillnad i månadskostnad? Huset är på ca 70 kvm. Ecotec klarar både 6 & 8mm pellets och Aduro bara 6mm
Josth: Termostaten är i alla fall TA/Heimeier och då borde ventilen också vara TA om man vill söka mer info och kanske hitta rätt förinställningsverktyg.
MrDizzy: Bara för skojs skull så började jag försöka lista ut hur mycket mina 60tals element ger vid viss framledning. Men får inte ihop det. Ska man gå på utseende så ser elementen ut som Lenhovda Rex sektionsradiatorer. Och mäter man upp dem stämmer det hyffsat (inte prefekt, men nära nog) Dock kollar man på specarna så ska alla element i kåken ge en effekt på ca 6400W vid Dt30 MEN
Demmpa: [citat] Att piggen fjädrar ut är ett bra tecken, för då fungerar själva ventilen/ventilkäglan, för det är ventilkäglan som trycker ut stiftet. Har det fungerat tidigare? Har det gjorts någon ändring/justering med någonting angående värmesystemet?
HasseTeknik: Verkar ju som om termostaterna är slut om du måste reglera genom att skruva, när solen lyser in. Jag hade likadana termostater i min villa från -78 och fick byta ut dem redan efter c:a 25 år. Jag bytte på alla mina radiatorer och det har nu fungerat bra i c:a 20 år. Om jag nu t.ex. har solinstrålning eller att jag tänder braskaminen, så regleras radiatorerna, i de rummen, ner
Henrik Johansson: Hade en liknande sådan här (snott bilden från forumet). Den var det som felade. Bara som ett tips till den som läser i tråden :-) [bild]
Llvin: Tack för era svar :) Har rådfrågat rörmokare och elektriker nu och bestämde mig för en annan lösning. Vi sätter in en duo-split värmepump i huset och flyttar vår nuvarande luftvärmepump till en tillbyggnad (det är denna del som drar sjukt mycket el). Sen gör vi om halva tillbyggnaden till ett garage (det var ursprungligen ett garage men förra ägaren gjorde om det till ett stort
Frooss: Testar i min egna tråd om de finns någon som kan svara/ge råd. Efter installatören var klar så sa han att han höjt kurvan och sänkt shunten till golvvärmen, tänkte inte mer utan trodde det var allt som behövdes. Funkat bra tills det blev minus 5. Jag har ändrat nu till en kurva som nu är anpassad för radiatorer istället för golvvärme som var innan och sänkt shunten än mer.
Bosse som undrar: Hej Jag har sedan länge en IqTherm anläggning för min elelementuppvärmda villa Anläggningen har fungerat utan anmärkning fram till nu när en av termostaterna (de runda puckarna på väggen benämnda EL) har börjat uppträda på ett icke förväntat sätt. Såvitt jag har förstått finns inte längre IqTherm och tillgången till reservdelar hanteras av en tredje firma och termostat EL och
Vector: Enda intrimmning det behövs är samma som du bara skulle ha bara vp dvs injustering av kurvlutning och dyligt. Om acktanken är tillräckligt varm så styr vp'n shuntmotor på acktanken som går ut på värmesystemet så det blir samma tempratur ut som om det vore vp som gjorde värmen ut på systemet.
Megax1985: Jag testar, får lägga en handduk runt on först bara. Återkommer senare eller imorrn om det blev skillnad eller ej
ArvikaBRF: [citat] Skulle gissa på att rummen håller mellan 10-15 grader någonstans. Mycket av värmen nedifrån går upp mellan bjälklaget för elementen är helt avstängda, förutom ett i hallen som är helt öppet och det i sovrummet som är helt öppet. Tror jag kör såhär i vinter och har koll på luftfuktigheten så får vi se. Har två friskluftsventiler och lite fönster som inte är helt
Joco_: Uppföljning... Jag fick igång den... Skruvade loss hela gasolpaketet så jag kom åt att slipa rent ordentligt vid pilotlågan, slipade bort sot från pinnen och gasolmunstycket. Sedan startade den! [bild]
Granström2: [citat] CTC 265 hade 2 likadana bimetalltermostater i serie. Den första som överhettningsskydd och den andra som oljebrännartermostat med en yttre ratt för reglering. Dagens överhettningsskydd kräver nog alltid manuell återställning. Namn och nummer på pannan veta vi ju inte. Allt hänger ju i luften när inte tillräckligt med uppgifter finnas.
Lutte: [citat] Galet, har man råd är det bara o kräma sista droppen ur systemet och hoppas på att det brakar ihop med revolution som följd, man ur huset med miljöpartister som mål.
berguv: [citat] Exakt, sen känns det som att gasolpriset mkt väl kan sticka iväg också
Nils-Orvar: Testade med olika fjädrar, fick inte det till att bli bra. Svårt att få motstånd men ändå öppna hela vägen. Köpte en sån här istället vilken verkar fungera bra. https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/vvs-stang---och-backventiler/backventiler/4950847/ Synd att det skiljer så lite på dygnet med elspotpriset nu. Svårt att få ekonomi i att ackumulera
Demmpa: I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatornresen, https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Tomture61: [citat] Om du bestämmer dig för värmeförflyttaren så kolla först priset på Bauhaus , de har prisgaranti ;)
Dilato: Lösningen är att byta donet, men om det är kallt och du vill ha upp värmen kan du ta bort det och eventuellt reglera ner flödet i den slingan lite, den andra slingan har ju fortfarande reglering så det kan ju inte bli varmare (i rummet) än den slingan med borttaget don klarar att värma.
Sörhaga: Tack för alla fina svar! Problemet löst. En handdukstork som sitter på samma slinga har en fördelare för tvårörssystem utan möjlighet att ställa om. Vi har anledning att tro att det är en proffs som installerat!