8 276 läst ·
87 svar
8k läst
87 svar
elementen blir inte heta
Medlem
· västernorrland
· 105 inlägg
Ja det är väl det viktigaste skälet till att stänga cirkulationspumpen så att man inte cirkulerar runt luften med elementvatnet till tidigare luftade element.Tomture61 skrev:
Det är inte alltid som det sitter en luftventil på högsta punkten och det kan ställa till det vid luftning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Har man enplanshus så borde högsta punkten vara vattentanken i VP .L L A Axelsson skrev:
L L A Axelsson skrev:
Det kom en tekniker och tittade på luftvärmepumpen. Han kliade sig lite i håret och skruvade på apparaten lite och tyckt det var något som var konstigt. Sen sa han att han höjde tempraturen på varmvattenflödet ut mot elementen. Det verkade som att det höll på att bli varmare i elementen medan han var där och gjorde detta. Men dagen efter kände jag på elementen igen och det var ingen skilnad alls.
Han sa något om att det kan vara att det ha samlat massa slagg i elementen och att det är därför det inte funkar som det ska.... Så att man kanske behöver tryckspola elementen. Han sa att det inte ingår i luftvärmepumpens garanti och service och dessutom brukar rörmokare över lag inte ha tid med sånt för än under sommarhalvåret.....
Så nu känns det lite som så att vi helt enkelt får ge upp om elementen och kontakta en rörmokare på sommaren som kan komma och spola....
Suck säger jag bara...
Så blir man lite fundersam på att om det nu inte är luftvärmepumpens fel att det inte kommer ordentlig värne ut i elementen. Varför funkade det då förra vintern när vi hade den gamla luftvärmepumpen.. Jag begrip int......
Det kunde inte heller serviceteknikern svara på...
Jag har nu köpt en lite ethanolkamin...Det hjälper. Sen har det som tur är inte blivit såna hemska minusgrader som det vart de där dagarna...
När du bytte värmepump så tömdes, förmodar jag, värmesystemet på vatten som sen måste luftas när värmesystemet återfylls. Om det då finns en högsta punkt i värmesystemet som saknar avluftning så kan det av den anledningen vara svårt att få bort all luft.
Eller så är det föroreningar i värmesystemet sen förut eller föroreningar som följt med den nya värmepumpen?
Eller så är det föroreningar i värmesystemet sen förut eller föroreningar som följt med den nya värmepumpen?
Jag luftade ju alla element. Har till och med luftat det sista elementen som jag inte kunde komma åt ridigare. Det kom inte en uns av luft ur dessa!L L A Axelsson skrev:När du bytte värmepump så tömdes, förmodar jag, värmesystemet på vatten som sen måste luftas när värmesystemet återfylls. Om det då finns en högsta punkt i värmesystemet som saknar avluftning så kan det av den anledningen vara svårt att få bort all luft.
Men det är ju inte säkert att det går att lufta värmesystemet på vanligt sätt utan att det behöver spolas som det tidigare beskrivits.Alex Nonesson skrev:
Eftersom det inte kommer någon luft när du luftar och elementen blir lite varma så kan det vara föroreningar.
jaa... jag tror faktiskt att det är föroreningar, slam.L L A Axelsson skrev:
Såg en ett klipp som visade hur man kan gissa på om det finns massa slam i elemeten. Om elementen är ljumma eller varma upptill och kalla i botten så skulle det bero på att det ligger slagg där, menade klippet. Och så skulle jag beskriva våra element.
Vilket kvalificerat skitsnack utav någon som inte vill lösa problemet!Alex Nonesson skrev:
Det kom en tekniker och tittade på luftvärmepumpen. Han kliade sig lite i håret och skruvade på apparaten lite och tyckt det var något som var konstigt. Sen sa han att han höjde tempraturen på varmvattenflödet ut mot elementen. Det verkade som att det höll på att bli varmare i elementen medan han var där och gjorde detta. Men dagen efter kände jag på elementen igen och det var ingen skilnad alls.
Han sa något om att det kan vara att det ha samlat massa slagg i elementen och att det är därför det inte funkar som det ska.... Så att man kanske behöver tryckspola elementen. Han sa att det inte ingår i luftvärmepumpens garanti och service och dessutom brukar rörmokare över lag inte ha tid med sånt för än under sommarhalvåret.....
Så nu känns det lite som så att vi helt enkelt får ge upp om elementen och kontakta en rörmokare på sommaren som kan komma och spola....
Suck säger jag bara...
Så blir man lite fundersam på att om det nu inte är luftvärmepumpens fel att det inte kommer ordentlig värne ut i elementen. Varför funkade det då förra vintern när vi hade den gamla luftvärmepumpen.. Jag begrip int......
Det kunde inte heller serviceteknikern svara på...
Jag har nu köpt en lite ethanolkamin...Det hjälper. Sen har det som tur är inte blivit såna hemska minusgrader som det vart de där dagarna...
Vid all installation utav en värmepump ska radiatorsystemet spolas rent innan för att säkerställa funktion och att sen påstå att en riktig VVS tekniker inte kan komma förens tidigast sommaren.....
Man vill alltid spola under värmesäsong för att sen kunna säkerställa flöde och även fortsatt felsökning.
Vart i landet bor du?
I UppsalaC cap skrev:Vilket kvalificerat skitsnack utav någon som inte vill lösa problemet!
Vid all installation utav en värmepump ska radiatorsystemet spolas rent innan för att säkerställa funktion och att sen påstå att en riktig VVS tekniker inte kan komma förens tidigast sommaren.....
Man vill alltid spola under värmesäsong för att sen kunna säkerställa flöde och även fortsatt felsökning.
Vart i landet bor du?
C cap skrev:
Okej! Tack och gott nytt år!C cap skrev:Vilket kvalificerat skitsnack utav någon som inte vill lösa problemet!
Vart i landet bor du?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden