2 329 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
injusterings ventil golvvärme vilken skall jag välja, LK Optiflow??
Skall montera en andra Fördelare i samband med utbyggnad egentligen en 3e , har en liten till badrum också. Mina andra har jag inte satt någon injusterings ventil på. Den större har 5 kretsar igång.
Den nya får 8 kretsar, mer eller mindre maxade längder på de flesta kretsarna. Tänkte sätta injusteringsventil på den jag installerar nu. och tittar då på LK Optiflow evo II. Den finns dock i 2 versioner 2-16 och 4-32 l/min. Vilket flöde kan amn räkna emd att det går i en fördelare som ovan?, mao vilken av ventilerna bör jag välja. Är optiflow ett vettigt val, eller onödigt dyr.
Vad använder ni som installerar hos kund???
Den nya får 8 kretsar, mer eller mindre maxade längder på de flesta kretsarna. Tänkte sätta injusteringsventil på den jag installerar nu. och tittar då på LK Optiflow evo II. Den finns dock i 2 versioner 2-16 och 4-32 l/min. Vilket flöde kan amn räkna emd att det går i en fördelare som ovan?, mao vilken av ventilerna bör jag välja. Är optiflow ett vettigt val, eller onödigt dyr.
Vad använder ni som installerar hos kund???
Behöver jag något mer än nedan för att få ihop det?
Jag kommer upp med 2 st PEX 25 rör.
Både optiflow ventilen och vinklade ventilen har invändig 25mm som möter pex rören. Behövs det något mer för att få fast pexrör/halvkoppling mot resp ventil?? Känns som att man borde behöva 2 st nippel G25utv-G25Utv också. men det borde ju framgå av LK tycker man då halv kopplingen är avsedd just frö optiflow, och den anslutningen är 25 invändig??
1 st LK Kulventil vinkel G25 241 79 58
1 st 241 96 11 LK OptiFlow EVO II 2-16 l/min G25 utv. gänga med plantätningsyta / G25 inv. gänga (alt 4-32L7min)
1 st 241 96 17 LK Övergångs nippel Vinkel, förnicklad mässing G25 inv. lekande x G25 utv. (för att ansluta rör nerifrån mot optiflow)
2 st 241 81 66 LK Halvkoppling, gul mässing G25 x PE-X 25x2,3
Jag kommer upp med 2 st PEX 25 rör.
Både optiflow ventilen och vinklade ventilen har invändig 25mm som möter pex rören. Behövs det något mer för att få fast pexrör/halvkoppling mot resp ventil?? Känns som att man borde behöva 2 st nippel G25utv-G25Utv också. men det borde ju framgå av LK tycker man då halv kopplingen är avsedd just frö optiflow, och den anslutningen är 25 invändig??
1 st LK Kulventil vinkel G25 241 79 58
1 st 241 96 11 LK OptiFlow EVO II 2-16 l/min G25 utv. gänga med plantätningsyta / G25 inv. gänga (alt 4-32L7min)
1 st 241 96 17 LK Övergångs nippel Vinkel, förnicklad mässing G25 inv. lekande x G25 utv. (för att ansluta rör nerifrån mot optiflow)
2 st 241 81 66 LK Halvkoppling, gul mässing G25 x PE-X 25x2,3
Efter en koll på LK produktsida för prefabskåp med rf fördelare, så verkar mitt system med 8 kretsar ligga precis på brytpunkten mellan 2-16 och 4-32 l min. Så jag väljer en 2-16 version, om ingen tror det är fel
Ps. Fortfarande tacksam för tips om jag behöver några fler nipplar och övergångar än det jag angett ovan. Lite akut behöver handla imorgon..
"LK Fördelarskåp GV Prefab levereras komplett med monterad LK Värmekretsfördelare RF inkl kopplingar för anslutning av golvvärmerör dim 16. Fördelaren har på tilloppet monterad avstängningsventil. På returen finns LK OptiFlow Evo II monterad för flödesinjustering och avstängning. För storlekar 2 - 8 är OptiFlow 2 - 16 l/m monterad. För storlekar 9 - 12 används OptiFlow 4 - 36 l/m."
Ps. Fortfarande tacksam för tips om jag behöver några fler nipplar och övergångar än det jag angett ovan. Lite akut behöver handla imorgon..
"LK Fördelarskåp GV Prefab levereras komplett med monterad LK Värmekretsfördelare RF inkl kopplingar för anslutning av golvvärmerör dim 16. Fördelaren har på tilloppet monterad avstängningsventil. På returen finns LK OptiFlow Evo II monterad för flödesinjustering och avstängning. För storlekar 2 - 8 är OptiFlow 2 - 16 l/m monterad. För storlekar 9 - 12 används OptiFlow 4 - 36 l/m."
Ja så borde jag göra. Men så långt som att räkna flöde har jag inte kommitL lordi skrev:
Gjorde lite snabb koll på några exempel, och det verkar som att jag kan hamna på ett totalt flöde uppemot 20/l min. Då har jag uppskattat snitt på 150l/h. per slinga. Jag har på plan 1, med störst värmebehov 3 slingor med 20 slang, 2st är ca 80m, och en är ca 45m.
Plan 2 har jag 4 slingor ca 90m med 16 rör, samt en slinga ca 40m. Mao totalt 6 slingor med ca 80-90m, samt 2 slingor med ca 45m slang.
Tveklöst att mina flöden kommer ligga någonstans i det övre vad evo II 2-16 klarar. Så det får nog bli 4-32 istället. Misstänker att det är skalan/noggrannheten som lider något på den för större flöde.
Klicka här för att svara