Hej,
Någon som kan råda mig hur man avluftar denna golvvärme? Ska varje slinga avluftas för sig eller kan man avlufta hela systemet på samma gång? I så fall hur stänger man varje slinga för att avlufta den som är öppen? Är det via termostaten och ställdonet?
det är två slingor som uppleves kallare trots att termostaten är på max.
Någon som kan råda mig hur man avluftar denna golvvärme? Ska varje slinga avluftas för sig eller kan man avlufta hela systemet på samma gång? I så fall hur stänger man varje slinga för att avlufta den som är öppen? Är det via termostaten och ställdonet?
Kan vara magnetit som bildas vid slingans stryp ventiler. Har varit med på det.
Avluftningen på tillopp och retur sitter till vänster i bild. I den nedre sitter det en röd nyckel, som även passar till den övre avluftningen.Arvida skrev:
Hej,
Jag är inte bekant med din fördelare men under de svarta hattar på understa fördelaren brukar finnas nån sorts skruv funktion där man ställa in flödet på varje slinga. De är inställda på ett viss värde. Man kan prova med att öppna den på ledningen som är kallt hela vägen men kom ihåg hur många varv du öppnade så att du kan återställa.a.o.f skrev:
Tack! jag har redan provat att öppna injusteringsventilerna under de svarta hattar fullt på den slingan jag upplever kallt men det hjälpte tyvärr inte.L lostinsweden skrev:Jag är inte bekant med din fördelare men under de svarta hattar på understa fördelaren brukar finnas nån sorts skruv funktion där man ställa in flödet på varje slinga. De är inställda på ett viss värde. Man kan prova med att öppna den på ledningen som är kallt hela vägen men kom ihåg hur många varv du öppnade så att du kan återställa.
Tack! skulle du kunna förklara hur proceduren är? behöver jag först stänga av de kommande vattnet? alltså en av de röda ventilerna till höger och sedan koppla en slang till avluftningsanslutningen? detta läste jag i någon manual men är osäker om det stämmerImmobil skrev:
Har du även kollat om termostat ventilen fjädrar och om det finns tryck i systemet?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Har en likadan fördelare , har fått rensa en justerventil (de med svarta lock)Arvida skrev:
Skruva in ventilen till max (stängd) medurs , ett par ggr (motionera)
I min knastrade det , skit i ventilen .
Du borde ha ett schema / förteckning över din golvvärmefördelare , där står det hur många varv ventiler ska justeras .