4 959 läst ·
52 svar
5k läst
52 svar
Fundering kring termostater
såhär ser de ut nu. Ligger över 45 grader i temp diff
Fjv-bolaget kan inte klaga på din returtemperatur, ditt Fjv-bolag kör tydligen med dynamisk framledningstemperatur.
Lite OT,
Även om Fjv-bolaget inte har straffavgift så är det bra att försöka optimera ens anläggning så att man retunerar så låg temperatur som möjligt. För om alla gör det så blir framtida prishöjningar förhoppningsvis lite lägre.
Lite OT,
Även om Fjv-bolaget inte har straffavgift så är det bra att försöka optimera ens anläggning så att man retunerar så låg temperatur som möjligt. För om alla gör det så blir framtida prishöjningar förhoppningsvis lite lägre.
Demmpa skrev:
Fjv-bolaget kan inte klaga på din returtemperatur, ditt Fjv-bolag kör tydligen med dynamisk framledningstemperatur.
Lite OT,
Även om Fjv-bolaget inte har straffavgift så är det bra att försöka optimera ens anläggning så att man retunerar så låg temperatur som möjligt. För om alla gör det så blir framtida prishöjningar förhoppningsvis lite lägre.
Vad innebär dynamisk framledningstemperatur?
verkar fortfarande pendla som en jojjo på flödet, mellan 54 och 72 senaste timmen.
Dynamisk framledningstemperatur = framledningstemperaturen ändras efter hur kallt det är och hur mycket energi dom tror/beräknar att det kommer gå åt.
Fjv-bolagen vill inte pumpa runt en massa energi som inte går åt. Det kostar massor .er att pumpa runt 110⁰ vatten än det kostar att pumpa runt 70⁰.
Fjv-bolagen vill inte pumpa runt en massa energi som inte går åt. Det kostar massor .er att pumpa runt 110⁰ vatten än det kostar att pumpa runt 70⁰.
Låter ju logiskt, kan de va därför returen är som en jojo tro?Demmpa skrev:
2022 förbrukning 19286kwh
flöde 365.10
dt 45.4
ska bli intressant och se detta år när man kör 1 helt år med injusterat.
Har även ställt in börvärde på 19 och tänker köra på de veckorna jag ej har barn, då jag knappt är hemma dom veckorna.
6% lägre förbrukning än 2021 blev det (1289kwh)
flöde 365.10
dt 45.4
ska bli intressant och se detta år när man kör 1 helt år med injusterat.
Har även ställt in börvärde på 19 och tänker köra på de veckorna jag ej har barn, då jag knappt är hemma dom veckorna.
6% lägre förbrukning än 2021 blev det (1289kwh)
Klicka här för att svara




