Ja, två streck menas att givare saknas, tre streck indikerar att givaren/ingången är kortsluten.
 
såhär ser de ut nu. Ligger över 45 grader i temp diff
 
  • Digital display visar temperaturer: nuvarande utomhus -1°C, ackumulerad utomhus -6°C. Grönt bakgrundsbelysning, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar 46.64 och texten "MULTICAL 603". Ser ut som en energi- eller vattenmätare. Oskarpt bakgrund, möjligtvis kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display showing temperature at 77.24 degrees Celsius; possibly a thermostat or meter. Reflective surface and buttons visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av temperatur, 30.59 grader Celsius, på en enhet, knappar, möjligtvis värme- eller energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-inställning med manometer, termometer, Grundfos cirkulationspump och kopplingar mot bakgrund av isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjv-bolaget kan inte klaga på din returtemperatur, ditt Fjv-bolag kör tydligen med dynamisk framledningstemperatur.


Lite OT,
Även om Fjv-bolaget inte har straffavgift så är det bra att försöka optimera ens anläggning så att man retunerar så låg temperatur som möjligt. För om alla gör det så blir framtida prishöjningar förhoppningsvis lite lägre.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fjv-bolaget kan inte klaga på din returtemperatur, ditt Fjv-bolag kör tydligen med dynamisk framledningstemperatur.


Lite OT,
Även om Fjv-bolaget inte har straffavgift så är det bra att försöka optimera ens anläggning så att man retunerar så låg temperatur som möjligt. För om alla gör det så blir framtida prishöjningar förhoppningsvis lite lägre.

Vad innebär dynamisk framledningstemperatur?

verkar fortfarande pendla som en jojjo på flödet, mellan 54 och 72 senaste timmen.
 
Dynamisk framledningstemperatur = framledningstemperaturen ändras efter hur kallt det är och hur mycket energi dom tror/beräknar att det kommer gå åt.

Fjv-bolagen vill inte pumpa runt en massa energi som inte går åt. Det kostar massor .er att pumpa runt 110⁰ vatten än det kostar att pumpa runt 70⁰.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dynamisk framledningstemperatur = framledningstemperaturen ändras efter hur kallt det är och hur mycket energi dom tror/beräknar att det kommer gå åt.

Fjv-bolagen vill inte pumpa runt en massa energi som inte går åt. Det kostar massor .er att pumpa runt 110⁰ vatten än det kostar att pumpa runt 70⁰.
Låter ju logiskt, kan de va därför returen är som en jojo tro?
 
Om jag vill att den ska reglera snabbare om tempen vid innegivare är 21 och inställt börvärde är 20 , är det då 3015 som jag ska ställa in eller ska jag justera på pband och dess tid?
 
2022 förbrukning 19286kwh
flöde 365.10
dt 45.4

ska bli intressant och se detta år när man kör 1 helt år med injusterat.

Har även ställt in börvärde på 19 och tänker köra på de veckorna jag ej har barn, då jag knappt är hemma dom veckorna.

6% lägre förbrukning än 2021 blev det (1289kwh)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.