Hej,
vi håller på att planera för golvvärme i vårat nyköpta hus.
Röd prick nere i vänster är "pannrummet". Till höger om den lila pricken ska det framöver byggas ut med en tillbyggnad.
Från början var tanken att dra en slinga under golvet till ett fördelarskåp vid den lila pricken - men när vi läst på om olika golv så ser vi att vattnet inte får ha en temperatur över 27 grader under golvet. När vi pratade med en bekant fick vi veta att det gör att vattnet som sedan ska gå runt i tillbyggnaden inte kommer vara särskilt varmt.
Någon som har lite tips på hur man kan lösa detta?
Röd prick nere i vänster är "pannrummet". Till höger om den lila pricken ska det framöver byggas ut med en tillbyggnad.
Från början var tanken att dra en slinga under golvet till ett fördelarskåp vid den lila pricken - men när vi läst på om olika golv så ser vi att vattnet inte får ha en temperatur över 27 grader under golvet. När vi pratade med en bekant fick vi veta att det gör att vattnet som sedan ska gå runt i tillbyggnaden inte kommer vara särskilt varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl 27 grader på golvet.B ByggerBob skrev:Hej,
[bild]
Vilket gör att du kan ha en högre framledningstemperatur. Uppemot 45 grader läser jag...
Vi skickar garanterat ut varmare än 27 grader från värmepumpen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Ja det brukar vara yt-temperaturen på det färdiga parkettgolvet som Max får vara 27grader. Är det platta gjuten med slang kan du ha ca 45 i framledning. I träbjälklag något kallare, runt 40.
Temperaturdiskussionen kan du glömma, den är fel från början till slut.
mitt tips är att du placerar fördelaren för tillbygger så centralt som möjligt. Det underlättar rördragningen till de olika rummen. Sätt den mitt i utrymmet som ser ut att vara en hall/korridor.
mitt tips är att du placerar fördelaren för tillbygger så centralt som möjligt. Det underlättar rördragningen till de olika rummen. Sätt den mitt i utrymmet som ser ut att vara en hall/korridor.
Ledsen om jag "snor" tråden lite... men blev nyfiken på det här med temperaturen...
Är det olika "regler" för framledningstemperstur beroende på vad slingorna ligger i?
Vill gärna lära mig detta då vi har en del ingjutet i platta på mark och en del lagt i spårade skivor ovan träbjälklag (med krypgrund under) samt en del i spårade skivor ovan träbjälklag där huset står på plint...
Får intrycket av att det skall vara olika temperaturer på de olika slingorna här när jag läser...
Är det skadligt på något sätt om man har för varmt?
Är det olika "regler" för framledningstemperstur beroende på vad slingorna ligger i?
Vill gärna lära mig detta då vi har en del ingjutet i platta på mark och en del lagt i spårade skivor ovan träbjälklag (med krypgrund under) samt en del i spårade skivor ovan träbjälklag där huset står på plint...
Får intrycket av att det skall vara olika temperaturer på de olika slingorna här när jag läser...
Tillverkare av trägolv brukar rekommendera en max yttemperatur, 27 grader.Pear4Life skrev:
Ledsen om jag "snor" tråden lite... men blev nyfiken på det här med temperaturen...
Det spelar ingen roll om slingorna går i betong, spån eller gles, vi har som nyss nämnts och har samma framledning i hela huset och även ut till garaget.
Vad är det för hus, enplan, två plan, källare? Berätta vad ni planerar att göra med befintlig del av huset, om ni skall riva upp golv är det lättare att hitta en lämplig lösning för dragning av värmeledningar.
Klicka här för att svara