3 306 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Badtunna som ackumulatortank
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man får väl se acktanken som ett måste med den uppsättningen. Jag tror att många skaffar en acltank till sin befintliga värmekälla och tänker att nu börjar jag tjäna pengar... Men man måste räkna på allt...M MrDizzy skrev:Tänker man skaffa solvärme paneler som jag så behöver man en ActTank (med solslinga)
Om det blir som jag hoppas har gratis varmvatten, husuppvärming och pooluppvärmning 6-7 månader per år.
Om det betalar sig eller inte får vi se, men kommer att kännas skönt att ha toklåg kostnad för de sakerna. Speciellt att sänka uppvärmningskostnaden för poolen kommer att bli sååååå skönt
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har faktiskt en extra vvb på 30l. Den var tydligen ett måste om man skulle ha vvc... Men det gör inget med lite extra varmvatten....pacman42 skrev:
Jag kan duscha när jag vill. Jag värmer dock bara på natten. Varmt på morgonen när man är frusen är ju bara skönt, att det dessutom spar på pengar är ju en bonus.
Ackumulatortank är mest för att man skall hinna göra varmvatten på sommaren. Vi bor nämligen vid havet och det kan bli många duschar då med besökare när barnens kompisar kommer ut till oss.
Undrar om man sparar nånting på vvc? Tja snabbt vv är värt mycket
En ActTank som sådan betalar sig nog sällan om man bara ska ladda den med nån typ av värmepump. Men laddar man med ved/pellets/solvärme så blir det annorlunda, och ofta stoppar man in en ActTank med shunt för att få mer jämn värme ut mot radiatorerna, längre mellan eldningar, längre gångtiderBananskalare skrev:
Borde väl kunna löna sig om man kan få en värmepump att gå lite extra och värma tanken när elen är billig. Som idag på nyårsdagen tex så är elen nästan gratis men imorgon blir den dyrare igen. Beror ju förstås på vad investeringskostnaden blir. Men om man hänger på ett sånt här forum och läser dom här trådarna så förutsätter jag att vi tänker oss att man installerar själv och kanske köper en begagnad tank.M MrDizzy skrev:
Om jag fixar en värmeväxlare med grundtanken att värma badtunnan via bergvärmens radiatorkrets
När jag då eldar och värmer upp badtunnan och får varmare vatten än i radiatorkretsen, skulle jag då värma upp vattnet i bergvärmepannan via värmeväxlaren?
Tror ni de skulle funka så?
När jag då eldar och värmer upp badtunnan och får varmare vatten än i radiatorkretsen, skulle jag då värma upp vattnet i bergvärmepannan via värmeväxlaren?
Tror ni de skulle funka så?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden