S
Hej! Har en idé som kanske låter lite bakvänd och vet inte ens om det är möjligt.

Tanken är att elda i min vedeldade badtunna och koppla ihop med min bergvärmepump och därmed ha badtunnan som ackumulatortank. Badtunnan har en kamin på 36kw med en nettoeffekt på 22kw, sitter även en cirkulationspump och 2kw elpatron i den om de har någon betydelse. Kan även tillägga att jag har en Nibe F1255-12 bergvärmepump

Förstår att de låter konstigt men med elpriserna som är nu så försöker jag tänka på alternativa lösningar.

Vet att folk värmt sin badtunna med bergvärme funderar om man kan göra tvärtom?
Är de ens möjligt och finns de nåt att spara på denna idé?

Redigerat:
S Sankt Sebastian skrev:
Hej! Har en idé som kanske låter lite bakvänd och vet inte ens om det är möjligt.

Tanken är att elda i min vedeldade badtunna och koppla ihop med min bergvärmepump och därmed ha badtunnan som ackumulatortank. Badtunnan har en kamin på 36kw med en nettoeffekt på 22kw, sitter öven en cirkulationspump och 2kw elpatron i den om de har någon betydelse.

Förstår att de låter konstigt men med elpriserna som är nu så försöker jag tänka på alternativa lösningar.

Vet att folk värmt sin badtunna med bergvärme funderar om man kan göra tvärtom?
Är de ens möjligt och finns de nåt att spara på denna idé?
Problemet är hur bergvärmepumpen beter sig om vattnet blir för varmt. (både framledning och retur)
Stänger den av och slänger ur sig felkoder?
Då måste man shunta ut hyffsat lämplig värme till huset från badtunnan och iom det springer kostnaderna iväg.
Och shuntar du tappar du ännu mer värme till luften ute.
Totalt sett gissar jag att iom att man troligen måste shunta att det inte ens blir lönsamt mot att bara fortsätta använda bergvärme som vanligt.

Hade du haft direkt verkande el via elpanna då hade det varit en annan sak

S
M MrDizzy skrev:
Problemet är hur bergvärmepumpen beter sig om vattnet blir för varmt. (både framledning och retur)
Stänger den av och slänger ur sig felkoder?
Då måste man shunta ut hyffsat lämplig värme till huset från badtunnan och iom det springer kostnaderna iväg.
Och shuntar du tappar du ännu mer värme till luften ute.
Totalt sett gissar jag att iom att man troligen måste shunta att det inte ens blir lönsamt mot att bara fortsätta använda bergvärme som vanligt.

Hade du haft direkt verkande el via elpanna då hade det varit en annan sak

Läste att min bergvärmepump kan dockas med vedpanna, värmepump och elptron kopplas ifrån vid stigande temperatur och startar vid sjunkande temperatur

• Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Då är det dels hur man gör för att få bergvärmepumpen att tycka att nu tar något annat över.
Dels behöver du en värmeväxlare mellan husets system o badtunnan och cirkulationspump på den nya badtunneslingan.
Anledningen till en värmeväxlare är att få en egen slinga för att inte få in skit i husets värmeslinga.

En poolvärmeväxlare borde fungera fint.
En billig poolvärmeväxlare kostar inte så mycket.
3000 på vidaxl kvalitén har jag ingen aning om.

Total verkningsgrad o kostnad / kWh värme vågar jag inte ens gissa.

O kostnader förutom poolvärmeväxlare är ju cirkulationspump och rör o de är ju inte så billiga idag om man ska köpa nytt.

Just det. Du behöver två avstängningsventiler o tapp vntil med.
Så du kan stänga av vattnet till/från tunnan och tappa "insidan" badtunneslingan på vatten så man kan kallställa utan att det fryser sönder rör inne i huset.
Finns säkerligen massor med man behöver tänka på. Är tyvärr inte bara att dra lite rör o köra.
Risken att man gör nått dumt som kostar är stor

• Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
Det är klart det går. Min IVT kan förvärma vattnet med en ackumulatortank oavsett temperatur. Sedan måste man läsa på ordentligt rörande hur det skall göras.

Men med det sagt, så är grundidén nästan som det jag gör med min pool o kommande solvärme.
Dock så är det jag ska göra, tänkt på detta med frysrisker, för mycket värme etc etc redan då jag designat systemet o kan alltid lätt o snabbt tappa ur systemet om jag skulle vilja.

• Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är klart det går. Min IVT kan förvärma vattnet med en ackumulatortank oavsett temperatur. Sedan måste man läsa på ordentligt rörande hur det skall göras.
Jepp. Det går bygger ju nästan samma fast med solvärme (dvs solpaneler som värmer vatten) själv :)

Det du måste investera för att få igång systemet kanske du kan spara in, eller inte. Kör du tidsstyrning på BV-pumpen idag? Vilket elområde bor du i?

• Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jepp. Det går bygger ju nästan samma fast med solvärme (dvs solpaneler som värmer vatten) själv :)
Det viktiga är ju att man styr cirkulationspumpen så att den inte går när man har kallare vatten i badtunnan än inne (om man nu inte vill värma tunnan iofs).

• Gilla
Sankt Sebastian och 1 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det du måste investera för att få igång systemet kanske du kan spara in, eller inte. Kör du tidsstyrning på BV-pumpen idag? Vilket elområde bor du i?
Kör inte tidsstyrning, känns som man behöver acc tank till de? Är lite rädd för att elptronen drar igång när tempen sjunkit så mycket under dagen men de kanske finns lösningar på de också? Bor elområde 2.

pacman42 pacman42 skrev:
Det viktiga är ju att man styr cirkulationspumpen så att den inte går när man har kallare vatten i badtunnan än inne (om man nu inte vill värma tunnan iofs).
Mjo & tänker på frysrisker i rör/etc, om man inte orkar/kan elda i tunnan, så man inte råkar ut för rörsprängning på insidan huset . lite jobbigt om man tömmer hela badtunnan in i huset pga en man glömt den detaljen

• Haha
pacman42
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Mjo & tänker på frysrisker i rör/etc, om man inte orkar/kan elda i tunnan, så man inte råkar ut för rörsprängning på insidan huset . lite jobbigt om man tömmer hela badtunnan in i huset pga en man glömt den detaljen
Jag har elpatron till tunnan också. Har den ställd på 10 grader nu när den inte används.

Du kan koppla bort elpatronen och köra tids eller prisstyrning om du önskar utan större kostnad beroende på ålder på BV-pumpen. I område 2 skulle jag inte ens fundera på att elda för varmvatten…

• Gilla
Sankt Sebastian
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan koppla bort elpatronen och köra tids eller prisstyrning om du önskar utan större kostnad beroende på ålder på BV-pumpen. I område 2 skulle jag inte ens fundera på att elda för varmvatten…
Utan större kostnad? BV-pumpen är bara 2 år. Har en funktion på den som styr efter pris så de ska ja forska lite i. Har läst att många är emot att stänga av elpatronen men borde kunna prioritera ner den lite :)

S Sankt Sebastian skrev:
Jag har elpatron till tunnan också. Har den ställd på 10 grader nu när den inte an
En fördel med att koppla in badtunnan är ju att du slipper köra elpatronen i den utan kan istället frostskyda tunnan med den billigare bergvärmen.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.