Hej!
Nyligen flyttat till hus och försöker förstå mig på en krånglande Nibe fighter 410p från -06

Den gick som den skulle fram till en vecka sedan när överhettningsskyddet löste ut. Återställde med knappen och saken verkade ur världen.

En vecka senare går en av tre faser i proppskåpet och pumpen ligger på 38gr. Vid återställning av proppen så gick den ett tag, 2 dgr sen upprepades samma sak. Nu sista dygnet har proppen löst ut på samma fas 3 ggr varpå jag ställde pumpen på R-läge för att se hur den beter sig utan kompressor.

har försökt få tag på servicetekniker men dom verkar vara fullsmetade med jobb och inte så många kan med dom här modellerna vad det verkar.

Nån som har nån aning vad det kan vara för fel? En elare sa att den kan dra ojämt på kompressorn vilket då skulle överbelasta en annan fas för att kompensera.

Fråga - Är det någon risk att köra pumpen på 38gr (2 fas) - legionella tex?

Risk för frysning av batteriet till inkommande luft? Sett lite olika om det, är det en risk nu vid R-läge?

ursäkta en lång och novis-fråga men det är lite stresspåslag här nu. Kallt ute, långhelg och strulande panna.. tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är ingen direkt risk att köra på tvåfas. Det är bara en av faserna som går till styrsystem och kompressor. De övriga två faserna är bara till för delar av el-patronen. Beror alltså på vilken av faserna det är som krånglar? 410P har ett spjäll som ska hindra att tilluftsbatteriet fryser om tilluftstemperaturen sjunker till enbart några få plusgrader. Men då kommer det inte in någon ny ventilationsluft i huset så man vill inte köra så länge. I reservläget med handshunting är båda fläktarna avstängda för att hindra frysning av tilluftsbatteriet.

Redigerat:
J Josth skrev:
Det är ingen direkt risk att köra på tvåfas. Det är bara en av faserna som går till styrsystem och kompressor. De övriga två faserna är bara till för delar av el-patronen. Beror alltså på vilken av faserna det är som krånglar? 410P har ett spjäll som ska hindra att tilluftsbatteriet fryser om tilluftstemperaturen sjunker till enbart några få plusgrader. Men då kommer det inte in någon ny ventilationsluft i huset så man vill inte köra så länge. I reservläget med handshunting är båda fläktarna avstängda för att hindra frysning av tilluftsbatteriet.
Hej och tack för svar! Ajdå. Ventilationen känns som att man gärna har igång. Blev lite nojig att det skulle börja brinna eller nåt nu när det strular med elen, därav r-läge.

Med handshunting, innebär det ”bara” att jag måste styra elementens temp manuellt eller är det mer som påverkas?

Bara för att vara övertydlig: om jag låter den snurra vidare på tvåfas, och 38gr, är det risk för legionella då från tex duschvatten? Är lite osäker om den tempen enbart gäller uppvärmning eller om det även påverkar vv-beredaren. Total novis, som du märker :)

Handshuntning innebär att du måste ställa om shuntmotorn till manuellt läge och ställa in spaken för hand på den temperatur som behövs i värmesystemet. Sedan kanske du har termostater överallt och då kommer dessa att reglera så att det inte blir för varmt i huset om shunten råkar vara för öppen.

Du menar att kanal 01 fastnat på 38 °C? Låter väldigt mystiskt men kanske är en stor del av el-patronen trasig(??) Inte bra i längden men går bra att köra en vecka eller två i avvaktan på service.

J Josth skrev:
Handshuntning innebär att du måste ställa om shuntmotorn till manuellt läge och ställa in spaken för hand på den temperatur som behövs i värmesystemet. Sedan kanske du har termostater överallt och då kommer dessa att reglera så att det inte blir för varmt i huset om shunten råkar vara för öppen.

Du menar att kanal 01 fastnat på 38 °C? Låter väldigt mystiskt men kanske är en stor del av el-patronen trasig(??) Inte bra i längden men går bra att köra en vecka eller två i avvaktan på service.
J Josth skrev:

Ja dessvärre verkar den inte orka över 38 utan att en säkring går. Vilket är tacksamt på sätt och vis, vi får ju iaf lite värme tillsvidare.

Teorin jag fått höra än så länge är att kompressorn drar ojämt och därför övertrasserar en fas för att kompensera, vilket gör att den överbelastas.

men jäkla sits är det iaf. Pumpen är väl på sista versen med sina 15-16 år men bristen på pumpar och servicemännens arbetstryck gör att dom knappt hinner med här i umeåtrakten.

Vilken av säkringarna är det som går? Den som styrsystemet och kompressorn är kopplad till eller de som enbart el-patronen använder? Säkringen som sitter på el-panelen till vänster på 410P går den? Kompressorn är som sagt kopplad till bara en av faserna. Har bytt kompressor 3 ggr och alla gånger har det varit kompressorns motorskydd som löst ut, ingen säkring. Motorskyddet sitter på kompressorns topp. Om överhettningsskyddet till el-patronen löser ut kan man misstänka fel på en kontaktor som klibbar ihop och inte släpper som den ska. Kontaktor nr 10 är då misstänkt. En elektriker behöver göra en del mätningar. I värsta fall kan det bli en liten el-brand i kontaktorerna och ledningarna närmast.

J Josth skrev:
Vilken av säkringarna är det som går? Den som styrsystemet och kompressorn är kopplad till eller de som enbart el-patronen använder? Säkringen som sitter på el-panelen till vänster på 410P går den? Kompressorn är som sagt kopplad till bara en av faserna. Har bytt kompressor 3 ggr och alla gånger har det varit kompressorns motorskydd som löst ut, ingen säkring. Motorskyddet sitter på kompressorns topp. Om överhettningsskyddet till el-patronen löser ut kan man misstänka fel på en kontaktor som klibbar ihop och inte släpper som den ska. Kontaktor nr 10 är då misstänkt. En elektriker behöver göra en del mätningar. I värsta fall kan det bli en liten el-brand i kontaktorerna och ledningarna närmast.
J Josth skrev:
Hej och tack Josth! Jag måste kolla på dom papper jag har vad den säkringen rör. Det enda jag vet just nu är att 4-5-6 i proppskåpet rör pumpen och 5an går gång på gång. Om kompressorn bara går på en fas så känns det som att det är den som strular?

Men samtidigt, om kompressorn är utslagen så bör väl elpatronen på egen hand kunna jobba upp tempen utöver 38?

Dragonochsmor Dragonochsmor skrev:
Hej och tack Josth! Jag måste kolla på dom papper jag har vad den säkringen rör. Det enda jag vet just nu är att 4-5-6 i proppskåpet rör pumpen och 5an går gång på gång. Om kompressorn bara går på en fas så känns det som att det är den som strular?

Men samtidigt, om kompressorn är utslagen så bör väl elpatronen på egen hand kunna jobba upp tempen utöver 38?
Nu har pumpen stått på R-läge i ca 10h. Säkringen slog av ändå (vilket tyder på att det är elpannan som strular?) och tempen vid uppstart till normalläge var 62 grader istället för standard 68 som jag läst mig till. Kan ju vara att den nyss shuntat ut, det är ändå -7 ute. Jävla skit.

Ta reda på vilken av 4-5-6 propparna som går till styrsystemet och kompressorn. Bara att koppla ur en i taget och se om displayen slocknar i samma sekund. Om det är 5:an och sedan automatsäkringen på elpanelen på 410P inte löser ut måste det vara problem med den del av elpatronen som ligger på 5:an.

I reservläget styrs som sagt temperaturen i tanken av en mekanisk reservtermostat till ca 68 °C. Givaren till den sitter dock placerad högt upp i tanken så det kan vara några grader lägre längre ner i tanken där de ordinarie temperaturgivarna till styrsystemet sitter placerade. Att du mätte upp 62 °C är således inte konstigt, med tanke på den värmeskiktning som blir i tanken.

J Josth skrev:
Ta reda på vilken av 4-5-6 propparna som går till styrsystemet och kompressorn. Bara att koppla ur en i taget och se om displayen slocknar i samma sekund. Om det är 5:an och sedan automatsäkringen på elpanelen på 410P inte löser ut måste det vara problem med den del av elpatronen som ligger på 5:an.

I reservläget styrs som sagt temperaturen i tanken av en mekanisk reservtermostat till ca 68 °C. Givaren till den sitter dock placerad högt upp i tanken så det kan vara några grader lägre längre ner i tanken där de ordinarie temperaturgivarna till styrsystemet sitter placerade. Att du mätte upp 62 °C är således inte konstigt, med tanke på den värmeskiktning som blir i tanken.
Nu har pumpen stått på R-läge i ca 10h. Säkringen slog av ändå (vilket tyder på att det är elpannan som strular?) och tempen vid uppstart till normalläge var 62 grader istället för standard 68 som jag läst mig till. Kan ju vara att den nyss shuntat ut, det är ändå -7 ute. Jävla skit.
Nu har pumpen stått på R-läge i ca 10h. Säkringen slog av ändå (vilket tyder på att det är elpannan som strular?) och tempen vid uppstart till normalläge var 62 grader istället för standard 68 som jag läst mig till. Kan ju vara att den nyss shuntat ut, det är ändå -
Hej Joost! Tack för dina utförliga svar! Kompressorlampan lyser även när 5an lagt av. Sexan verkar gå till ventilationen och kompressor, pannan blir helt svart när den går.

Slog av nr 4 också, ingen skillnad.

nu snurrar pannan på 38 med femmans säkring av, och jag har lite värme på elementen. Duschvattnet är hett.

en dum fråga kanske: är det så farligt om panntemperaturn är 38 ett tag? R-läget gjorde att venten la av så det luktade lite illa från toalett och sånt när man nån gjorde nr 2

för ev legionella från duschvatten tex går väl från varmvattenberedaren som verkar trumma på som vanligt. Eller tänker jag helt fel? Pannans temp/vatten går bara ut på värmesystemet föreställer jag mig?

Ok, då är styrningen och kompressorn på säkring nr 6 tillsammans med 2 kW av el-patronen. Menar du att det är 38 °C på kanal 01 eller/och kanal 02? Går säkert att ha 38° på kanal 01 några veckor men i längden är det inte så bra med tanke på bl.a. legionella.

Det är alltså något fel på den del av elpatronen som är ansluten till säkring nr 5. En elektriker kan mäta upp resistansen och göra en isolationsmätning på elpatronen.

J Josth skrev:
Ok, då är styrningen och kompressorn på säkring nr 6 tillsammans med 2 kW av el-patronen. Menar du att det är 38 °C på kanal 01 eller/och kanal 02? Går säkert att ha 38° på kanal 01 några veckor men i längden är det inte så bra med tanke på bl.a. legionella.

Det är alltså något fel på den del av elpatronen som är ansluten till säkring nr 5. En elektriker kan mäta upp resistansen och göra en isolationsmätning på elpatronen.
i detta nu är det 34 på kanal ett och 33 på kanal 2

Ok, det betyder att pannans effekt inte räcker för att få upp kanal 01 till 52 °C. Säkring nr 4 fungerade väl? Om du kör med säkring 4 och 6 ska det vara 5 kW elpatron plus kompressorns 2 kW och då har du 7 kW värme. Det borde nog räcka för att få upp kanal 01 till 52 °C.

J Josth skrev:
Ok, det betyder att pannans effekt inte räcker för att få upp kanal 01 till 52 °C. Säkring nr 4 fungerade väl? Om du kör med säkring 4 och 6 ska det vara 5 kW elpatron plus kompressorns 2 kW och då har du 7 kW värme. Det borde nog räcka för att få upp kanal 01 till 52 °C.
ja den verkar inte mäkta mer än 38 i det läget. Märkligt nog så jobbar den upp till 60+ i R-läge ändå. Jag ska försöka få hit en elektriker som får kolla upp det här åt mig. Du ska ha ett stort tack för att du engagerar dig, det stillar oron en del. Bor i Umeå och lyckligtvis är det inte smällkallt denna vecka här men tids nog blir det riktigt vinter igen..

J Josth skrev:
Hej igen Josth! Det verkar som att min kompressor är slut, trots att lampan lyser. Jag har idag fått ut tempen till 48 med säkringen av som innan, men nu är det också 1,5 plusgrad ute jämfört med -5 när vi senast diskuterade.

Men Intressant nog så skickar den ut 22gradig luft vilket är samma temp som inne. Kompressorlampan lyser men det måste väl tyda på att den felar och inte går alls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.