Någon som har erfarenheter av den "moderna" vedspisen JD 27 eller 227 från Josef Davidsson?
Tycker att den är väldigt snygg. Den har en modern brännkammare (låga utsläpp) och glaslucka. Hel häll.
Men den viktiga frågan är ju: hur är den att elda? Hur är draget i den? Andra erfarenheter? Alternativ?

https://josefdavidssons.se/produkt/vedspis/jd-227/

F Feliks skrev:
Någon som har erfarenheter av den "moderna" vedspisen JD 27 eller 227 från Josef Davidsson?
Tycker att den är väldigt snygg. Den har en modern brännkammare (låga utsläpp) och glaslucka. Hel häll.
Men den viktiga frågan är ju: hur är den att elda? Hur är draget i den? Andra erfarenheter? Alternativ?

[länk]
Nu svarar jag som vedspiseldare i typ 20 år, dock utan erfarenhet av just spisen i länken.
Det verkar vara en bra spis till det mindre köket, men den har ganska liten effekt ~4kW, så den räcker till matlagning men kanske inte som extra värmekälla. Om man vill ha hel häll eller plattor är en smaksak, jag personligen föredrar plattor (lite Husqvarna-skadad). Josef Davidssons har också modellen Smålandsspisen som har plattor med riktiga spisringar om du gillar det.
Glaslucka på eldstaden är väl kul om man vill titta när det brinner. Vill man hellre se hur det går med potatisgratängen har deras modell Viking 75 glaslucka på ugnen. Det är en större, och dyrare, spis för det större köket och värmebehovet med 8,1 kW effekt.

Har du någon vedspis idag, eller har du tidigare erfarenheter och önskemål?

galento
Vi har eldat i 20 år i en Tirolia köksspis som liknar Viking 75 en del. Spisen
har en effekt av 7 kw och häll som ligger lös ovanpå spisen , lätt att lyfta
upp vid sotning. Den har även en stor utdragbar låda underst där vi förvarar
tändstickorna som vi tycker är bra.
Ska du ha den inbyggd i köket eller stående på ben ?

josefdavidssons_JD227_miljo%CC%88_S1-2-KVADRAT.jpg

Vi har en modern spis, ej denna utan en Westbo, är mycket nöjd med den för eldning. Men vissa tveksamheter inför modernt ftx hus med vedspis. Superbra med värmeåtervinning. Tycker eldandet i köket sprider värmen bra till övrigt hus. Men svårt att få den att suga enbart extern tilluft pga av otät eldstad. Och när den är kall blir det ändå en vandring av kall luft genom den via luftintag, och den blir lite av ett kylelement. Vad har du för ventilation? Hur och till vad har du tänkt elda.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu svarar jag som vedspiseldare i typ 20 år, dock utan erfarenhet av just spisen i länken.
Det verkar vara en bra spis till det mindre köket, men den har ganska liten effekt ~4kW, så den räcker till matlagning men kanske inte som extra värmekälla. Om man vill ha hel häll eller plattor är en smaksak, jag personligen föredrar plattor (lite Husqvarna-skadad). Josef Davidssons har också modellen Smålandsspisen som har plattor med riktiga spisringar om du gillar det.
Glaslucka på eldstaden är väl kul om man vill titta när det brinner. Vill man hellre se hur det går med potatisgratängen har deras modell Viking 75 glaslucka på ugnen. Det är en större, och dyrare, spis för det större köket och värmebehovet med 8,1 kW effekt.

Har du någon vedspis idag, eller har du tidigare erfarenheter och önskemål?
Detta är ett nytt hus om 50 kvm på gammal tomt, i det gamla timmerhuset har vi vedspis av gammalt märke (Gävle). Spisen blir den enda värmekällan i det nya huset som ska användas för tre säsonger (typ runt nollgradigt som kallaste ute temp),

galento galento skrev:
Vi har eldat i 20 år i en Tirolia köksspis som liknar Viking 75 en del. Spisen
har en effekt av 7 kw och häll som ligger lös ovanpå spisen , lätt att lyfta
upp vid sotning. Den har även en stor utdragbar låda underst där vi förvarar
tändstickorna som vi tycker är bra.
Ska du ha den inbyggd i köket eller stående på ben ?

[bild]
Den ska byggas in i köksbänk i öppen planlösing ("storstuga"(,

G GladanS skrev:
Vi har en modern spis, ej denna utan en Westbo, är mycket nöjd med den för eldning. Men vissa tveksamheter inför modernt ftx hus med vedspis. Superbra med värmeåtervinning. Tycker eldandet i köket sprider värmen bra till övrigt hus. Men svårt att få den att suga enbart extern tilluft pga av otät eldstad. Och när den är kall blir det ändå en vandring av kall luft genom den via luftintag, och den blir lite av ett kylelement. Vad har du för ventilation? Hur och till vad har du tänkt elda.
Huset är anpassat för kallställning och har ingen el. Det är självdragsventilation, diffusionsöppet och cellulosa isolering.

F Feliks skrev:
Detta är ett nytt hus om 50 kvm på gammal tomt, i det gamla timmerhuset har vi vedspis av gammalt märke (Gävle). Spisen blir den enda värmekällan i det nya huset som ska användas för tre säsonger (typ runt nollgradigt som kallaste ute temp),
Spisen du länkat till kan räcka om huset är hyfsat välisolerat och inte ska värmas upp till 20 graders inomhustemp på vintern.
Jag rekommenderar en rejäl, murad tegelskorsten till vedspisen (inga bövla isolerade plåtrör ! ). Den fungerar som värmelagrande massa mitt i huset.
En termoelektrisk fläkt sprider värmen i huset, har sett att det finns med dubbel fläkt på Jula.

galento
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
S
Jag rekommenderar en rejäl, murad tegelskorsten till vedspisen (inga bövla isolerade plåtrör ! ). Den fungerar som värmelagrande massa mitt i huset.
Vi har en murad tegelskorsten mitt i huset och när man eldat ett tag så blir den varm
och håller värmen lagrat ett tag.

galento galento skrev:
Vi har en murad tegelskorsten mitt i huset och när man eldat ett tag så blir den varm
och håller värmen lagrat ett tag.
Ja, verkligen! När murstocken (skorstenen) i mitt hus blivit varm efter kontinuerlig eldning på bottenvåningen går det att värma sovrummet på övervåningen enbart med den varma murstocken som går genom rummet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.