Hejsan, jag och min sambo håller på att renovera vårat 1800-tals hus vi köpte för snart två år sedan. Vi tänkte eventuellt lägga in golvvärme i taket mellan första och andra våningen och har försökt googla för att hitta delar eller instruktioner på hur man gör detta på bästa sätt men hittar ingenting... Därför tänkte jag om det var någon här som har erfarenhet av detta? Vet att det är ganska vanligt i Kanada och USA där man har någon värmefördelande platta som man klämmer fast röret i. Finns detta i Sverige eller något liknande? Just nu är det bara bjälklaget mellan våningarna som är färdigt så värmen hade varit ett naturligt nästa steg.

• Takstolar av trä och isolering i ett underkonstruktion. Synligt fönster. Byggplats inomhus, takarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmen lägger man ovan reglarna på 2:a våningen . Annars är det takvärme med några elpaneler kanske?

richardtenggren
Det finns ju bjälklagsplåtar, men det är som Jonatan skriver vanligast att man lägger de på ovansidan av bjälklaget.

Kolla på LK:s olika förläggningssätt av golvvärme. Även Uponor har i princip samma lösningar så du kan välja fritt vilken firma som du föredrar. Spontant så är väl spårat golvspån den smidigaste lösningen när ni ändå bygger nytt.

Janus82 Janus82 skrev:
Kolla på LK:s olika förläggningssätt av golvvärme. Även Uponor har i princip samma lösningar så du kan välja fritt vilken firma som du föredrar. Spontant så är väl spårat golvspån den smidigaste lösningen när ni ändå bygger nytt.
Tack ska kolla på dom, den spårade golvskivan kostade 3-4 ggr så mycket som den "vanliga" och vi försöker bevara så mycket av takhöjden det bara går då det är ett väldigt gammalt hus så takhöjden är "precious" :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.