Tänkte installera AC på övervåningen.
Frågan är bara vilken placering som är bäst.
Har för närvarande bara element i sovrummet och det lyckas värma upp även vardagsrummet utanför.
rosa linje visa snedtak.
grönt är friskluftsintag.
Placering A, garanterar att sovrummet är svalt. Men då får man en bullrig innedel i samma utrymme som man sover, samt att utedelen hamnar i söderläge.
Placering B, kanske inte klarar av att kyla sovrumet så bra, eftersom tillluften sitter i sovrummet. Positivt är att utedelen hamnar i Norrläge. Samt att det är några cm extra att placera innedelen på.
Någon med erfarenhet/åsikter.
Frågan är bara vilken placering som är bäst.
Har för närvarande bara element i sovrummet och det lyckas värma upp även vardagsrummet utanför.
rosa linje visa snedtak.
grönt är friskluftsintag.
Placering A, garanterar att sovrummet är svalt. Men då får man en bullrig innedel i samma utrymme som man sover, samt att utedelen hamnar i söderläge.
Placering B, kanske inte klarar av att kyla sovrumet så bra, eftersom tillluften sitter i sovrummet. Positivt är att utedelen hamnar i Norrläge. Samt att det är några cm extra att placera innedelen på.
Någon med erfarenhet/åsikter.
Med placering B kommer det att ta betydligt längre tid att kyla sovrummet på t.ex. kvällen om man startar AC'n då. Men det viktiga för kylningen är att innerdelen sitter högt. Saknas det värme i vardagsrummet är kanske B en bra placering och den kan kyla även bottenvåningen nedanför trappan.
Med läge A och stängd dörr tills du ska gå och lägga dig kostar det betydligt mindre än läge B för att sova bra. Om det redan är svalt när du lägger dig räcker det men lägsta hastigheten på fläkten under natten, vilket är väldigt tyst med en modern maskin. Att vardagsrummet är lite kallare på vintern och varmare på sommaren kanske du kan stå ut med.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Missade att ta med att det är planerat att sätta upp radiatorer i vardagsrummet, jag har bara inte hunnit slipa och måla om dem.J Josth skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

