1 793 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Lk golvvärme
Hej planerar att lägga golvvärme hemma! har öppen planlösning med kök och vardagsrum. har rivit alla element på den ytan. sen får resten v elementen i huset vara kvar. undrar bara hur jag sen när golvvärmen är installerad. Hur jag injusterar slingorna utan ett schema från LK? Har ett skåp med 3 slingor samt en shunt! värt att tillägga kanske är att jag har fjärrvärme i kåken.
Generellt bör difftemperaturen över varje radiator och golvvärmeshunten vara ca 10⁰, och över varje golvvärmeslinga ca 7⁰.
All injustering sker med alla termostater/ställdon bortplockade. Injusteringen tar flera dagar och omgångar.
Kan även behöva justera kurvlutningen, kurvförskjutningen.
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
All injustering sker med alla termostater/ställdon bortplockade. Injusteringen tar flera dagar och omgångar.
Kan även behöva justera kurvlutningen, kurvförskjutningen.
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Så här har jag gjort:F Felixw26 skrev:Hej planerar att lägga golvvärme hemma! har öppen planlösning med kök och vardagsrum. har rivit alla element på den ytan. sen får resten v elementen i huset vara kvar. undrar bara hur jag sen när golvvärmen är installerad. Hur jag injusterar slingorna utan ett schema från LK? Har ett skåp med 3 slingor samt en shunt! värt att tillägga kanske är att jag har fjärrvärme i kåken.
Börja med att grovställa slingorna efter deras längd, en hälften så lång slinga skall hälften av flödet som den som är dubbelt så lång.
Sedan justerar du ner eller upp flödet om du upplever att någon del känns kallare eller varmare än någon annan.
Med hjälp av shuntstyrningen styr du framledningtemperaturen, öka temperaturen om du vill ha det varmare sänk för att få det svalare.
Tänk på att det tar tid för ett golvvärmesystem att stabilisera sig, så ändra du något så får du vänta någon/några dagar innan du märker resultatet.
Vad har du för shunt styrning, inne- eller utegivare?
Klicka här för att svara