Hej,

Vi bor i ett nybyggt 2 planshus med bergvärme pump och vattenburen golvvärme i båda våningar. Har alltid haft omkring 3 grader i skillnad i temp mellan våningarna där förstås övre våning är kallare.
Försökt att öka flöden genom att vrida i fördelare i övre våning men flödesindikator överstiger aldrig 1L/min (i skala från 0-5), går det på något sätt att höja den mer med förhoppningsvis mer värme till övre plan? Vad är lösningen?

Tacksam för svar och förslag
Mvh

• Värmesystem, fördelningsrör, rödvita ventiler, termostatiska radiatorventiler, eluttag, delvis skymt undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprinklerhuvuden med damm, vitt och rött, säkerhetssystem mot brand, närbild, inomhus.
    Skapa konto
Hej! Går det att öka hastigheten på cirkulationspumpen (värmebärarpumpen)?

J Josth skrev:
Hej! Går det att öka hastigheten på cirkulationspumpen (värmebärarpumpen)?
Tack för ditt svar. Jag har inte tänkt på det men det går ju säkert, det står på auto läge just nu. Har du förslag på vad ska jag ändra som du tycker kan ev hjälpa? Bifogar bild

• Digital kontrollpanel för pumpinställning, värmebärare, minsta och högsta hastighet, vänteläge.
    Skapa konto
Prova att ställa den på t.ex. 90% under ett antal dygn för att se om det gör skillnad. Blir det för varmt på nedervåningen behöver man strypa flödena en del där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.